מערכת COL | יום כ"ז שבט ה׳תשע״ז 23.02.2017

מיכל לויטין בשיחה שכולה שמחה: הצצה ל'משפחה חסידית'

זכות מיוחדת יש למיכל לויטין, להעלות חיוך וצחוק על פניהן של נשים רבות מכל גווני הקשת, במהלך ימות השנה כולה ● רגע לפני הכניסה לחודש אדר, בו מרבין בשמחה, ועבורה גם מרבין בהופעות ללא הפוגה, היא העניקה ל'משפחה חסידית' - מוסף הנשים של 'כפר חב"ד' - שיחה שכולה שמחה ● איך אישה עם שלל המטלות יכולה להיות בשמחה, עד כמה יש חשיבות לשמחה בחיי המשפחה, האם היא עדיין מתרגשת מלשמח נשים, מה היא עושה כשהקהל לא בדיוק זורם ● ועל הקשר בין חב"ד לשמחה פנימית והמסר לחיים שפורים נותן לנו ● "משפחה שיש בה שמחה יכולה להתגבר על כל האתגרים, אפילו על הדברים הקשים ביותר", היא מצהירה ● בשמחה ובטוב לבב - הצצה לכתבה המרתקת  מיכל לויטין
מיכל לויטין בשיחה שכולה שמחה: הצצה ל'משפחה חסידית'
הדף הפותח בכתבה המתפרסמת השבוע ב'משפחה חסידית' - מוסף הנשים הפופולרי של 'כפר חב"ד'

שושנה שוורץ, 'משפחה חסידית'

משנכנס אדר, וגם לפניו, גם אחריו – מרבין בשמחה. מה יותר מתאים מאשר לראיין את השמחה בכבודה ובעצמה לרגל החודש בו מורה לנו ההלכה כי עלינו להוסיף בשמחה.

השמחה במקרה הזה היא מיכל לויטין ואפשר לנקד אותה כשם תואר וכשם פועל. רגע לפני חודש אדר, ידיה מלאות עבודה. זהו החודש העמוס ביותר שלה ואפשר להבין למה. מיכל, שאין מי שלא מכירה, היא סטנדאפיסטית, זמרת ומרצה בחסד עליון. החיידק הזה תקף אותה בגיל מאוד צעיר ולא מרפה ממנה.

תגידי, את שעסוקה כל הזמן לשמח אחרות, אולי תוכלי להסביר איך אישה שעסוקה כל היום עם המשפחה, עם הילדים, עם העבודה, יכולה להיות בשמחה, יש לך אולי מתכון קל הכנה?

"זה אפשרי. בהחלט אפשרי. אם התורה מצווה אותנו 'עבדו את ה' בשמחה', ברור שזה אפשרי. הבחירה היא בידיים שלנו. אנחנו יכולות לבחור אם להסתכל על הדברים הקשים בחיים, על הבעיות, ויש הרבה מהם, או על החיובי, על נקודות האור, ומהן לשאוב את השמחה. אישה שיש לה בעיות, סימן שיש לה גם דברים טובים שהיא צריכה להתמודד איתם".

זאת אומרת שמי שאין לה בעיות, אין לה גם דברים טובים בחיים?

"מי שאין לה בעיות – עליה השלום. כל עוד אנחנו פה, זה הולך יחד עם שק. זה חלק מהחיים שלנו והקב"ה מתאים לכל אחת את השק שהיא יכולה לסחוב לפי כוחותיה".

נו, ומה עם המתכון?

"מתכון? זה כמו בסיפור על האיש שהלך בדרך עם שק כבד ונאנח כל הזמן. פגש אותו זקן חביב ושאל אותו מדוע אתה נאנח. האיש הוריד את השק הכבד מעל כתפיו, פתח והראה לו אבנים שעליו לסחוב וחזר להתאנח. הזק נטל שתיים-שלוש אבנים, הכה אותן זו בזו וניקה אותן מהאבק. טיפש, אמר להלך הרוטן. יודע אתה אלו אבנים אתה נושא על כתפיך? אלו הן אבנים טובות ומרגליות. הכל בסופו של דבר תלוי בפרספקטיבה שלנו. זה המתכון. צריך לדעת שמה שאנחנו סוחבים זה היהלומים שלנו. זו השליחות שלנו".

אז זה המתכון? להציץ בשק של השנייה, או למצוא את היהלומים בשק שלנו?

"לחפש את היהלומים בשק שלנו. זה שכואב לך הראש – סימן שיש לך ראש. את לא עומדת על הרגליים – היי, יש לך רגליים. קשה לך עם הילדים, כואב לך? יש לך ברוך ה' ילדים. תהיי בשמחה!".

שמחה בחיי המשפחה

כמה חשיבות יש לשמחה בחיי המשפחה?

"זה ערך עליון. משפחה שמתנהלת ללא שמחה, זה משפיע לדורי דורות. אני לא רוצה לדבר על השלילי. אבל משפחה שיש בה שמחה יכולה להתגבר על כל האתגרים, אפילו על הדברים הקשים ביותר".

כשיש רגעים קשים, ומה לעשות, יש כאלה, מה יותר נכון, להיות עצובים או להעמיד פנים של שמחים?

"אי אפשר להתעלם מכך שיש דברים קשים בחיים. אבל גם במקרה הכי קשה – לא עלינו, היפך החיים, התורה קובעת לנו זמן. שבוע לבכות, שלושים יום לאבל. גם במקרה הכי גרוע, אדם יכול להיות באבל מקסימום שנה. לא יותר מזה. כל זמן שאדם חי יש לו תקווה ועליו להיות בשמחה".

אם נעבור לרגע אלייך, את משמחת ומצחיקה המון נשים, המון פעמים. מה זה עושה לך כשאת רואה אותן שמחות וצוחקות, את עדיין מתרגשת?

"זה מה שנותן לי את הכוח. זה מה שמאפשר לי להמשיך לעשות את השליחות שלי. זה מה שמעניק לי כוח אדיר בכל פעם מחדש לעלות על במות. לא תמיד אני יכולה מבחינה טכנית ופיזית. אני גם ברוך ה' אישה ויולדת ומצוננת וחולה, וכל מה שעובר על כל אישה, בדיוק כמו כולן.

"ולעלות ערב ערב עם אנרגיות מטורפות זה משהו שאני בטוחה שזה נובע מהכוח של הקהל, מהכוח של ה', מהכוח של השליחות שיש לי, ובאמת מהכוח שמחזירים לי מהקהל. השמחה שאני מביאה לאנשים. אין לי דרך אחרת להסביר את זה. זה פשוט לא הגיוני שאני מופיעה כל יום ולעיתים פעמיים ושלוש ביום, ואין לי הסבר אחר ליכולת לעשות את זה פרט לשמחה שאני שואבת מהקהל. זה לא מובן מאליו".

אמרת "שליחות". יש איזו נקודת זמן, גיל מסוים בו החלטת שזו השליחות שלך?

"כן. בהחלט. תמיד הייתי ילדה מצחיקה. יש הרבה ילדות שהן ילדות מצחיקות. יש הרבה נשים כישרוניות. אצלי הטוויסט הזה קרה כאשר אבא שלי ז"ל חלה והיה במחלקות האונקולוגיות והמשפחה התגייסה והחליטה שחייבים לשמוח כי את המחלה הזו עוברים רק בשמחה. אין מצב להיכנס לדיכאון כי זה יפרק את המשפחה. הרגשתי באיזה שהוא מקום שעליי מוטלת האחריות כי אני תמיד זאת המצחיקה.

"ושם, כשראיתי שהשמחה ממש מחוללת ניסים, גם כאשר היה ברור שבאופן מעשי אין מצב שאבא יקום ויחייך במצב הפיזי שלו, והשמחה הצליחה להרים אותו ואת כולם, אז הרגשתי שיש לי כוח ביד. זה בעצם היה הטוויסט הזה שאמרתי לעצמי שיש לי כוח ביד...

"זה משהו שיש לי ואני חייבת להשתמש בו. הייתי רק בת שלוש עשרה כשאבא שלי חלה, ולא בדיוק ידעתי מה זה אומר, איך אשתמש בכישרון הזה, אבל הרגשתי שזה הכוח המיוחד שה' נתן לי. לשיר תמיד ידעתי, כבר מגיל עשר עמדתי על במות ושרתי, אבל על סטנד-אפ לא ידעתי ולא שמעתי. בטח שלא ידעתי איך להפוך את מה שיש לי להומור שיתקבל על דעתם של נשים אחרות, בחוג שלנו ובחוגים אחרים, וישמח אותן.

"השימוש בהומור כדרך להעביר מסרים. זה לא היה קיים אצלנו ולא בחוגים אחרים והבאתי משהו חדש".

ומה עם מאמר חז"ל "כל ליצנות אסורה חוץ מ(ליצנות על) עבודה זרה"?

"לפני הכל זה צורך של הדור, הבינו שעם הנו-נו-נו לא מצליחים להעביר את המסרים.

"היו לנו המון לבטים ושאלות על כל מערכון ומערכון. אם נצחק על מה שקורה בשבת, אולי זה יבזה את השבת, ואם נדבר על דבר כזה, אולי זה יפגע בדבר מצווה. היו גם נושאים בענייני הבית היהודי שהיינו זקוקים להמון רגישות על מנת להתמודד איתם. אבל בכל הדרך נועצנו ברבנים, משפיעים ונשות חינוך ועדיין אנחנו מתייעצים בכל פעם מחדש והולכים על חבל דק שיוצר את היופי שבדברים.

"הגישה שלי נועדה להעצים נושאים, להעצים נשים ולהעביר את המסרים שחשובים לנשים בדרך של הומור ושמחה. זו עבודה שלא נגמרת והיא גם לא תיגמר. אני לא באה סתם להצחיק. יש לי מטרה להוסיף אור ושמחה.

"אנצל את הבמה להודות למי שבעיקר נותן לי את הכוחות, המפיק, איש הסאונד שלי ועיקר הבית, בעלי יוסי, שבלעדיו כל זה לא היה יכול היה לקרות - מכביסות ועד חשבונות"...

בכתבה המלאה: איך היא מצליחה לצחוק מאותה בדיחה גם בפעם המאה שהיא מספרת אותה? מה היא עושה כאשר הקהל לא זורם בהופעה? כמה משקל יש לצחוק ולשמחה בתורת חסידות חב"ד? מה המשקל של השמחה, של הצחוק, בחייו של כל אדם? מהו הרגע המיוחד מכל ההופעות הרבות? וגם: מה השיבה לבקשת סופרת 'משפחה חסידית' לשתף ב"איזו בדיחה אחת או שתיים"? - אל תחמיצו את הכתבה המלאה ב'משפחה חסידית'!

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.