מערכת COL | יום כ"ה שבט ה׳תשע״ז 21.02.2017

נחתם מסע התמימים מאנטוורפן באירופה ● יומן, גלריה

מסע התמימים - מישיבת 'תומכי תמימים' באנטוורפן, יחד עם ראש הישיבה והתלמידים השלוחים, נחתם בהתרוממות גדולה ● בין היתר ביקרו התמימים בקבר המהר"ל, באלטנוי שול בפראג וערכו מפגן קידוש ה' בכיכר המרכזית ● הדים רבים לשבת ההתאחדות העוצמתית אצל השליח בבודפשט הרב שמואל רסקין  יומן מסע, גלריה
נחתם מסע התמימים מאנטוורפן באירופה ● יומן, גלריה
אמש (ראשון) נחתמו חמשת ימי המסע של תלמידי ישיבת 'תומכי תמימים' באנטוורפן, בה לומדים בניהם של שלוחי הרבי הפזורים ברחבי אירופה וחבר-העמים, בדרכם לשבת גיבוש והתאחדות באירוחו של הרב שמואל רסקין בבודפשט.

אל המסע התכוננו בישיבה זמן רב, הן מההיבט הגשמי וכמוהו גם הרוחני. שעות לפני העלייה לאוטובוס התכנסו התמימים ב'זאל' הישיבה לשמיעת שיחת הכנה מיוחדת מפי המשפיע הראשי בישיבה ושליח הרבי בעיר הרב שבתי סלבטיצקי, שדיבר ארוכות אודות חשיבות הגברת האחדות בי תלמידי התמימים וכן אודות משמעות המסע.

אוטובוס מפואר, בעל שתי קומות ורחב ידיים הוביל את התמימים וצוות הישיבה, החל מערבו של יום רביעי. בנסיעה הארוכה, שנמשכה לילה שלם, שיננו התלמידים עשרות שורות תניא ומאמרים בעל-פה, לטיהור האוויר וצפו במראות קודש וקטעי וידאו נדירים מהרבי.

עם דמדומי חמה ראשונים, הגיעו התמימים לעיר פראג שבצ'כיה, התחנה הראשונה במסע הייחודי. כבר בדרכם לטבילה במקווה הפציעה השגחה פרטית מיוחדת, היה זה כשהתמימים נתקו בשער נעול אחרי כברת דרך לא קצרה, השער שנעול בדרך כלל מבלי אפשרות מעבר, כמעט אילץ את המשתתפים במסע לסוב על עקבותיהם, כשלפתע צץ גוי מקומי שניגש לפתוח השער.

בית חב"ד המקומי, בראשות הרב מאניס באראש אירח את התלמידים לסדר חסידות תפילה וארוחת בוקר חמה, כשמשם המשיכו לציונו של המהר"ל מפראג בבית הקברות העתיק. התרגשות רבה אחזה בקרב משתתפי המסע, בהם כמה מצאצאיו, בעת ניגון הג' תנועות. ראש הישיבה הרב מנחם מענדל טברדוביץ חזר על נקודות משיחות קודשו של הרבי אודות המהר"ל.

בדרכם להיכל בית הכנסת המפורסם ה'אלטנוי שול', הסמוך לבית החיים, לא פסחו התמימים על ציונו של בעל ה'כלי יקר', וגם כאן עלו ענינים מתורותו ואורחות חייו. את ספספלי בית הכנסת המיתולוגי, בו התפללו גדולי עולם דוגמת המהר"ל וה'נודע ביהודה', מילאו תלמידי הישיבה והתלמידים השלוחים שהאזינו לשיעור מיוחד בתורת המהר"ל ומשיחות רבינו אודותיו, מפי הרב טברדוביץ'.

התמימים, שקיבלו הדרכה צמודה על ידי מדריך יהודי מקומי, שגולל את היסטוריית בית הכנסת מאז ועד היום, פצחו בסדר ניגונים מעורר בין כותלי ביהכנ"ס הקדוש. במהלך השהות במקום הוזכר גם הביקור ההיסטורי של רבותינו נשיאנו הקדושים אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע ואדמו"ר מהוריי"צ נ"ע, כפי שגם הודפס בהמשך. כך גם סיפורו הנודע של ה'גולם' שזכה להתייחסויות שונות, ולנו אין אלא דברי בן עמרם בעניין.

עם יציאתם, פצחו כולם בריקוד ספונטני ושירת מארש נפוליאון בחזית בית הכנסת הקדוש, מה שגרר סקרנות רבה בקרב מאות התיירים בסביבה. שאר האתרים ההיסטוריים והייחודיים בעיר זכו גם הם לביקור התמימים שהתפעלו מהפאר שמאפיין את פראג. בכיכר העיר המרכזית התכנסו התמימים למפגן קידוש השם ואמירת שנים עשר הפסוקים מתוך גאווה יהודית.

בכל תחנות המסע נחשפו התמימים, שלוחים צעירים בעצמם, למגוון בתי חב"ד וסוגים של חיי שליחות מרתקים.

מפראג המשיך המסע בואכה בודפש שבהונגריה, מרחק שבע שעות נסיעה באוטובוס, שם המתין להם בפתח בית חב"ד לישראלים 'קרן אור', השליח הרב שמואל רסקין, שהזמינם לסעוד את ליבם בארוחת ערב חמה ומזינה שהוכנה מבעוד מועד, מתוך שפע עצום. במעמד הקבלת פנים העניק הת' השליח שניאור זלמן ובר מתנה ייחודית לרב רסקין בשמם של כל משתתפי המסע על האירוח וההשקעה מכל הלב.

בבוקרו של יום שישי יצאו התמימים לטהר את האוויר בבודפשט, בסיור מודרך ומצויידים בספרי קודש ותפילין ל'מבצעים'. בין היתר, עצרו התמימים באנדרטה ייחודית שהוקמה על גדות נהר הדנובה בבודפשט. האנדרטה מנציחה את מאות היהודים שנרצחו בידי גדודי צלב החץ ההונגרים, לאחר שנורו והושלכו למי הנהר בעת שואת יהודי הונגריה. התמימים התייחדו עם זכרם של הנרצחים ופצחו בשירת "אני מאמין" שלא הותירה עין יבשה.

התחנה הבאה במסע, היתה היכל בית הכנסת המרהיב ביופיו שבמרכז פעשט, בראשות השליח הרב שלמה כובש, אשר גולל את סיפור חייו והתקרבותו כמו גם סיפור שחזור בית הכנסת שלווה בשרשרת ניסים מדהימה.

קבלת שבת בבית חב"ד 'קרן האור', מאות המתפללים והורחים הופתעו לראות זרם של תמימים נוהר להיכל בית הכנסת, מתו גאווה חסידית. במהשך יספר לנו הרב רסקין שהונגריה לא ראתה מחזה כזה, זמן רב. התמימים סחפו את המקורבים הרבים שממלאים את בודפשט לריקוד חסידי סוער בעת קבלת שבת.

מתוך שבת אחים גם יחד, עלו המתפללים והתמימים לסעוד שבת כיד המלך באולם המפואר. קשה היה להתעלם מההרחבה הגשמית הנדירה שהצטרפה לווייה הרוחנית שעברה על התמימים בכל משך ימי המסע. הרב שמואל רסקין ניווט ביד אמן את סעודת השבת והציג בפני קהילתו את התמימים, דו העתיד של השלוחים, המתגוררים במדינות היבשת ובחבר העמים. סעודת השבת נמשכה אל תוך הלילה באווירה מרוממת במיוחד.

בדומה לליל שבת גם בסעודת שבת אחר התפילה למחרת, סעדו התמימים והמתקרבים יחדיו, כשבמהלך הסעודה השמיעו דברים ראש הישיבה והשליח המקומי. השניים הדגישו את חשיבות האחדות והזכות הגדולה לשמש שליח של הרבי שמשפיע הן בגשמיות והן ברוחניות כמובן.

בסיום הסעודה הופיע באולם השליח הראשי בהונגריה, הרב ברוך אוברלנדר שסחף את התלמידים בחסידישע פארבריינגען. במהלך ההתוועדות נחשפו התמימים לגילויים מיוחדים מפיו והאזינו בקשב רב להדרכות שהשמיע. הרב אוברלנדר עורר בדבריו אודות חשיבות שמירת הסדרים ושיתף את הבחורים בעדות אישית, עובדה שזכה לראות במו עיניו. היה זה כשבאחת השנים ביקש הרבי להקדים את תפילת ערבית וחשש מפגיעה בסדרי הישיבה. "הרבי יצא מחדרו הקדוש בדרכו ל'זאל' הגדול, כשבפתח ניצבו מנהלי הישיבה המרכזית בבית חיינו, וביקש את אישורם להקדמת זמן התפילה".

חלק מהתמימים אף ליוו את הרב אוברלנדר לבית מדרשו כשבדרך התפלפלו עמו בסודיות הנלמדות בישיבה וכן בנושאים שונים.

רגעים מרוממים חלפו על משתתפי המסע בעת רעווא דרעווין וסדר ניגונים ייחודי שקיים הרב רסקין, במהלכו התייצב אחד מהשלוחים הדומיננטים בעיר, שבעצמו שב בתשובה והתקרב ליהדות בידי השלוחים בבודפשט וגולל את סיפור חייו המטלטל עד להקמת בית חסידי ויציאה לשליחות.

אחד מרגעי השיא במסע הבלתי נשכח, היה ללא ספק עם צאת השבת, כשהשליח הרב רסקין הוביל את המשתתפים לשיט לילי תוסס בלב נהר הדנובה וסעודת מלווה מלכה באדיבותו של מנהל המסעדה בעיר ר' שמוליק אוירכמן. ברקע הנוף המרהיב של ארמון הנשיאות ההונגרי על גדות הנהר, נהנו התמימים מפעילות חווייתית וסדר ניגונים צובט מיתרים, לצד ריקודי שמחה.

בכך באה לסיומה השבת העוצמתית שהותירה רושם עמוק על כל אחד ממשתתפיה, כשכולם לא שוכחים להודות מקרב לב למארח הרב שמואל רסקין, שנטל את חסותו המלאה על השבת הזו שפעלה גדולות על משתתיה.

מסע התמימים נחתם בהיכל ישיבת 'תומכי תמימים' בפרנקפורט שבגרמניה, שם עצרו התמימים לתפילת שחרית עם השליח המקומי הרב יוסף יצחק הבלין שיחד עם תלמידי הישיבה בעיר קיבלם בסבר פנים יפות. התמימים הביעו התפעלות מאולם בית הכנסת המרשים במקום.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.