מערכת COL | יום י' שבט ה׳תשע״ז 06.02.2017

מה בדיוק קורה ב'רשת'? ● מנחם כהן

ערב יו"ד שבט: מה בדיוק קורה ברשת החינוך החב"דית הקרויה על שמו של בעל ההילולא? קטע מטורו השבועי של ר' מנחם כהן מתוך שבועון 'כפר חב"ד' ● לטור המלא >>> לתרומה מקוונת
מה בדיוק קורה ב'רשת'? ● מנחם כהן
מנחם כהן

טלטלות בלתי פוסקות עבר איש החינוך והעסקן הרב אהרן מרדכי זילברשטרום ע"ה בניווט ספינת 'רשת אהלי יוסף יצחק ליובאוויטש' בימי הבראשית. הוא עמד כמרדכי בשעתו, מול מלחמה עיקשת שניהלו מולו הרשויות וגורמים אנטי-דתיים, שעשו הכול כדי להזיק להצלחה הכבירה של מוסדות החינוך החב"דיים שהלכו ופרחו. קורות הימים ההם נפרשים במלואם בסדרת הספרים 'איש החינוך' שהשיקו בימים אלו בניו של הרב זילברשטרום, יבדלחט"א (קטעים נבחרים מופיעים בעמודי המגזין השבוע).

עשרות שנים חלפו מאז. מוסדות החינוך החב"דיים הלכו והתעצמו, כפירות ופרי פירות של המלחמה העיקשת שניהל הרב זילברשטרום, עם שאר שגרירי החינוך של הרבי ב'רשת'.

השבוע, כשצללתי לעמודי סדרת 'איש החינוך', נשאבתי לימי ההיסטוריה של האימפריה החינוכית שביסס הרבי, שלב אחר שלב, תוך מעורבות מדהימה בכל פרט ופרט, עד לרמות שלכאורה היו "קטנות" ביותר.

ובעודי מרותק לימים ההם, קיבלתי צילום מדברי הבל שפרסם עיתונאי מוכר בתקשורת הישראלית באחת מהרשתות החברתיות. "מיסיונריות במתק שפתיים", השתלח בראש הודעתו ופער את פיו כנגד חב"ד, ובהמשך דבריו גילה נבערות רצופה בכל מה שקשור להתנהלות החינוכית של מוסדות חב"ד.

על מה יצא קצפו? "חב"ד פתחו כעת גן בחינם בשכונה חילונית לחלוטין בגבעתיים החילונית", הזדעק. הוא צירף מודעה ססגונית של גני חב"ד בגבעתיים, המזמינים הורים לרשום את ילדיהם. "לילד שלך מגיע יותר. חינוך חב"ד נותן יותר", נכתב במודעה המבטיחה, "יחס אישי ומסור" ו"צוות מקצועי".

בשורה קטנה בתחתית המודעה שצירף העיתונאי נכתב (לאחר פירוט מגוון הגנים): "חדש! לקראת שנה"ל תשע"ח בשכונת בורוכוב: גן עירוני לגילאי 3–4 - לילדים ממשפחות לא דתיות".

לא יודע מה אתכם, אבל בעבורי, ההודעה הנזעמת של העיתונאי, ערב יום ההילולא של כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע – שעל שמו קרויה אימפריית מוסדות חב"ד בישראל – נתנה תזכורת לפריחה הגדולה המתחוללת ב'רשת': עוד גן ילדים חדש נפתח, עוד תינוקות של בית רבן יזכו לחינוך על טהרת הקודש.
וגן בורוכוב בגבעתיים כמשל.

במשרדים הצנועים של ה'רשת' מתחוללת בשנים האחרונות מהפכה מרעננת וחסרת תקדים, שחולש עליה צוות גדול, המובל בהצלחה מפעימה בידי הרב אליהו קריצ'בסקי. זהו אברך בשנות השלושים המוקדמות לחייו שהפיח רוח צעירה המשפיעה על דורות. התברך ר' אלי בכישרונות ניהול ובנשיאת חן. למרות גילו הצעיר, הוא חדור מטרה ורוח לחימה, ולעתים נדמה שקיבל לפני רגעים אחדים מברק טרי מהקודש פנימה.

"אני חוזר עכשיו מראש העין", שח לי ביום שני השבוע, בשעת דמדומי חמה, כשנפגשנו במנחה-מעריב בכפר חב"ד. בפסיעות המעטות שנותרו לנו עד שנכנסנו אל פנים בית הכנסת, פירט לפניי בקצרה שלל מיזמים חדשים.

המרץ בתנועותיו ושטף המידע שבפיו, הכניסו אותי ברגע אחד לעולם מופלא של פעילות בלתי פוסקת. פתאום אתה מבין שיש אנשים שאינם נחים לרגע, כדי שלילד ולילדה של כל אחד ואחת מאתנו יוענק החינוך הטוב ביותר.

נדמה שחוץ מצוות ה'רשת' ומנהלי המוסדות, הציבור לא באמת יודע מה בדיוק מתרחש במשרד החינוך החב"די, שפעילותו זינקה בשנים האחרונות לשיאים שלא היו מעולם.
הסלוגן 'על קצה המזלג' ימחיש את השורות הבאות, שינסו לעשות היכרות קצרה ביותר עם מה שמתרחש בתוככי ה'רשת'. שמונה אגפים תוססים מתנהלים בה, והנה תיאור תמציתי:

1. אגף חינוך חברתי–חסידי: תכניות למועדים ולימי חב"ד, דיסקים ופעילות לחופשות, מערך סדנאות לזהות חסידית. 2. אגף הורים וקהילה: פליירים וסרטונים לרישום, אירועי חגים, ערבי הורים. 3. אגף תכניות וספרי לימוד: תכניות ספרים וחומרי עזר בהלכה, תניא, רמב"ם, ועוד. הכשרת צוותי חינוך. 4. אגף העצמת השליחות בחינוך: שבתות ונופשונים לצוותי החינוך, ערבי הצדעה, סיוע אישי. 5. אגף פיתוח ובינוי: פתיחה והרחבה של גנים ובתי ספר, קידום מבני קבע ומבנים ניידים, סיוע בשעות תקן וכוח אדם. 6. אגף גני ילדים: חוברות הדרכה לגננות, עזרי הוראה וחינוך לגנים, אביזרי חינוך לילדים. 7. אגף קשרי חוץ: התנהלות מול רשויות מקומיות, משרד החינוך על כל אגפיו, קרנות וארגונים תומכים. 8. אגף חינוך על-יסודי: תכניות חינוכיות להעצמת הזהות האישית-החסידית, עזרי לימוד בתניא ובהלכה, פעילות לימי החופשות.

איך מנהלים את האימפריה החולשת על רבבות תלמידים ברחבי הארץ? – שאלתי בעבר את הרב קריצ'בסקי. "יש מכתבים אין-ספור של הרבי ל'רשת' המתייחסים לכל דילמה", השיב לי. "עשיתי לעצמי נוהל", גילה את אוזני, "לעיין בתדירות באיגרות הללו. רק דרכן אפשר לנהל את הרשת החינוכית של הרבי".

עשרים ושתיים שנים לג' תמוז, ואיגרותיו של הרבי עומדות ומשמשות נר לרגליו של מנהל ה'רשת'. לא פלא שהפעילות שהוא מוביל, בכוח הרבי, זוכה להצלחה כבירה כל כך.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.