מערכת COL | יום ט"ז טבת ה׳תשע״ח 03.01.2018

עשור להרה"ח ר' עמוס קרניאל ע"ה ● זכרון להולכים

היום י"ז בטבת, חל היארצייט ועשור שנים לפטירת הרה"ח ר' עמוס קרניאל ע"ה, שהיה איש חינוך דגול, ומחשובי תושבי כפר חב"ד ● התוועדויות בשבת האחרונה התקיימו ב: לוס אנגלס, טורונטו, פנמה, ניזני-נובגורוד רוסיה, קפריסין, גדרה, דימונה, ירוחם, בני עיי"ש, כפר חב"ד, נחלת הר חב"ד, ביתר עילית ● בכתבה המלאה: מתולדות חייו, תמונות נדירות, התקשרותו לרבי ולמבצעים הק', וגם: שביבים לזכרו  הרה"ח ר' עמוס קרניאל ע"ה
עשור להרה

מערכת COL

היום י"ז בטבת, חל היארצייט ועשור שנים לפטירת הרה"ח ר' עמוס קרניאל ע"ה, שחל בי"ז טבת.

 
הרה"ח ר' עמוס קרניאל ע"ה

התוועדויות התקיימו על ידי בניו ובנותיו וחתניו שלוחי חב"ד ברחבי העולם: לוס אנגלס, טורונטו, פנמה, ניזני-נובגורוד רוסיה, קפריסין, גדרה, דימונה, ירוחם, בני עיי"ש, נחלת הר חב"ד, ביתר עילית

הרב עמוס קרניאל (ה' תשרי ת"ש-י"ז טבת תשס"ח) היה איש חינוך ומעש, פעיל במבצעים הק' של הרבי, מרצה ונואם בחסד, שהשפיע רבות על סביבתו.

לא קל לכתוב על החסיד רב-גוני מיוחד זה, ובפרט לאחר שיחות עם כמה מתושבי כפר חב"ד, התקבלה תמונה רבת אנפין. אך למרות זאת, ליקטנו סיפורים ושביבים מחייו, לרגל יום היארצייט שלו החל היום, י"ז טבת.

מתולדות חייו

נולד בה' תשרי ת"ש. לאחר נישואיו עם רעייתו הניה התיישב בכפר חב"ד והחל לעסוק בחינוך ובהוראה. בתחילה כיהן כמחנך ברשת אהלי יוסף יצחק בארץ הקודש והיה מהחלוצים שפעלו להגדלת והרחבת הרשת ולהצלחתה, ובשנותיו האחרונות כיהן כמחנך בבית הספר למלאכה בכפר חב"ד.

חינוך והפצת יהדות
בשנות הכפ"ים, היה ר' עמוס מנהל בית ספר חב"ד של ה'רשת' ביישוב ברוש, והתגורר בכפר מיימון. שם פעל למעשה גם בשליחות ועסק בהפצת יהדות, כבית חב"ד לכל דבר ועניין.


הדפסת התניא בכפר מיימון. משמאל: הרה"ח ר' עמוס קרניאל ע"ה (ארכיון COL)

ברבות השנים, ניהל בי"ס של ה'רשת' בחולון, ושימש גם רב בית ספר 'מקווה ישראל'. עסק רבות ב'מבצעים' וקירב רבים שהפכו למושפעיו עם השנים.

משפיע על סביבתו
הרב עמוס ידוע היה כנואם בחסד. באירועי חב"ד, ובשמחות. דיבר בטוב טעם ובמתינות, תוך שהוא משלב דברי תורה וחסידות, פרפראות פסוקים וגימטריאות באופן שריתק את השומעים. במשך שנים רבות הנחה בטוב טעם את תהלוכות ל"ג בעומר וכינוסי הילדים ברחבי הארץ.


נואם בחסד: בכנס צבאות ה'. משמאל: 'הפרטיזן' ר' זושא וילימובסקי

אחד מבני המשפחה מספר ל-COL: הוא עסק בלהט במבצעים הק' של הרבי, מבצע תפילין, מבצע מזוזה ועוד. לא יצא מהבית בלי 'ארגז כלים' מיוחד לכך..."

פעילות במושב צפריה הסמוך לכפר חב"ד
בעת שכל אב משפחה מתכנס היה עם ילדיו ל'סעודת משיח' בשביעי של פסח, ר' עמוס היה אורז את צקלונו ויחד עם ילדיו עורך צעידה ליישוב הסמוך – צפריה. שם ערך 'סעודות משיח' במועדון שממול בית הכנסת, בהשתתפות רבים. ההשפעה המשיכה שנים לאחר מכן, עת היו מתכנסים בביתו בכפר מספר תושבי היישוב צפריה לשיעור קבוע.

מקדים שלום במאור פנים
א' מתושבי ה'שיכונים' בכפר חב"ד, מספר: "ר' עמוס היה אומר שלום במאור פנים מיוחד, ולי באופן אישי היה מוסיף את הפסוק שמתאים לראשי תיבות של שמי, מההתחלה לסוף, ומהסוף להתחלה... משהו שזוכרים לכל החיים".




סדר יום חסידי
ר' עמוס חינך לסדר יום חסידי, ועל כך הוא מספר לנו:
ר' עמוס דיבר תמיד על החשיבות של קימה בזמן, לימוד חסידות לפני התפילה וכו'. פעם בחודש (לפחות...), כילדים, הקפדנו על 'סדר יום חסידי'. היה זה ב'שבת מברכים', ועשרות ילדים השכימו מוקדם, ובשני טורים ארוכים אמרו את כל ספר התהילים. מי שהגיע בזמן, קיבל מר' עמוס ממתק 'משודרג'. היו ילדים שהגיעו מאיזורים אחרים להשתתף. מחזה נפלא זה חקוק בליבי עד הים הזה...".

השפעה נמשכת
מסתבר כי הפעולות הללו, השפיעו על רבים, ונודע לנו כי חלק מ'בוגרי' בית הכנסת נחום יצחק בשיכונים בכפר חב"ד, ממשיכים עד היום את המבצע המיוחד, של אמירת תהילים עם ילדים בבוקר 'שבת מברכים' בהשפעת ה'תהילים של הרב עמוס קרניאל' במקומות שונים ברחבי הארץ...

עד כמה היה קשור ר' עמוס להוראות ומבצעי הרבי, על כך מספר לנו א' ממתפללי 'נחום יצחק':
"בשנת תשנ"א הורה הרבי להקהיל קהילות ברבים. ר' עמוס הכין סדר מסודר שכל אחד יאמר שיחה של הרבי לפני קריאת התורה. בנוסף, כילד זכור לי במיוחד ה'סדר סיפור' לילדים בין מנחה למעריב בליל שבת, שהיה אוסף את הילדים, ודואג לסבב מספרי סיפורים. בחדר אחד את הילדים הקטנים ובשני את הגדולים, וכך ההורים יכלו ללמוד בשקט..."

עסק במבצעים הק' של הרבי
כאמור, ר' עמוס עסק במבצעים הק' של הרבי, ובמבצע תפילין, והגיע עם חסידי חב"ד נוספים גם למקומות מרוחקים ומסוכנים, בימי מלחמה והפוגה.

מבצעים בשדה התעופה
לעת זקנתו, הקפיד ר' עמוס להשתתף במבצע תפילין בשדה התעופה בלוד, עד שכבר לא יכל ללכת בכוחות עצמו.

ליקטנו מתושבי הכפר, שביבים מזיכרונותיהם על החסיד שהכירו, ר' עמוס:
"חסיד אמיתי ,ומקושר אל הרבי בכל ליבו ונפשו, איש צנוע ועניו,האמת והאהבת ישראל שלו זעקו ממנו בכל רגע".

"אחד המיוחדים שבלובאוויטש . אומרים שגירסא דינקותא לא משתכח. מגיל צעיר אנו זוכרים אותו ואת ההשפעה שלו עלינו כבר מגיל צעיר".

"איש טוב כ"כ שרק בפעם הראשונה שרואים אותו מתפעלים ממנו וכ"כ מרגישים טוב ובטוח לידו".

"איש חסיד היה וכל יום שעובר ממש מגביר הגעגועים לאותו יהודי טוב שהלך מעימנו. כשהיה בינינו לא שמנו לב כמה היה מורם מאיתנו".

"משפחתו המפוארת וודאי תמשיך ללכת בדרך בה חינך אותם ובזה יהא אף הוא בחיים וזכרו לא ימוש מאיתנו לנצח".

הכנת ילדים לבר מצווה
פרק מיוחד בחייו, היה הכנת ילדים לבר מצווה. רבים ראו בו דוגמא חי'ה לדור ההמשך, ושלחו את הנערים ללמוד אצלו להכנה חסידית לקראת בר-מצווה. במקביל לעיסוקו בבית הספר למלאכה, במשך שנים ניהל את 'מכון בר מצווה' של השליח הרב ישראל הלפרין שיחי' בהרצליה.

*

בשנותיו האחרונות נחלה ונחלש, ובעקבות מחלתו בחר להוסיף לעצמו את השם רפאל.
נפטר בי"ז טבת תשס"ח.

בחודש שבט תשס"ט הוכנס ספר תורה לעילוי נשמתו בבית הכנסת בניז'ני, בהשתתפות בני משפחתו.


הכנסת ספר תורה לע"נ הרה"ח ר' עמוס קרניאל בניז'ני (ארכיון COL)

ספריו
ימים בהירים
- ספר ילדים המתאר בשפה פשוטה ובסגנון קולח את סיפורם של המועדים החב"דיים לאורך מעגל השנה.
סידורון
סיפורים הנחמדים מזהב
סדר ספירת העומר

יהי זכרו ברוך


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.