מערכת COL | יום ז' טבת ה׳תשע״ז 05.01.2017

פנסיה חובה לעצמאים ● כל התשובות

לתכנית הפנסיונית שלך מופקדת בכל חודש 'מכונת כביסה וחצי' כ3,000 ₪, ואין לך מושג מה המחיר (דמי הניהול) ומה אתה רוכש שם - איך מושקע הכסף שלך, איזה ביטוחים אתה רוכש והאם הם מספיקים עבורך או שאולי יש שם בכלל בזבוז?! ●  איתן אחיטוב  מתכנן פיננסי בטור מיוחד ל-COL  פנסיה חובה לעצמאים
פנסיה חובה לעצמאים ● כל התשובות
צילום: הילה נאמן, COL
איתן אחיטוב

עצמאים, הטור הבא מוקדש לכם.

שוחחתי השבוע עם לקוח שההכנסה שלו ושל אשתו עומדת ביחד על כ15,000 ₪. שאלתי אותו האם הוא יודע מהי התכנית הפנסיונית שלו (ביטוח מנהלים, קרן פנסיה או קופת גמל) מה מסלול ההשקעה ואיזה ביטוחים כלולים בה. לא היה לו שמץ של מושג.

האם אתה עורך השוואות לפני שאתה רוכש מכונת כביסה שמחירה הוא כ2,000 ₪? שאלתי. 'בוודאי'.

לתכנית הפנסיונית שלך מופקדת בכל חודש 'מכונת כביסה וחצי' כ3,000 ₪, ואין לך מושג מה המחיר (דמי הניהול) ומה אתה רוכש שם - איך מושקע הכסף שלך, איזה ביטוחים אתה רוכש והאם הם מספיקים עבורך או שאולי יש שם בכלל בזבוז?!

החל משנה זו (2017) גם עצמאים מחויבים להפקיד לתכנית פנסיונית.

בבואם לבחור את התכנית הפנסיונית עליהם להכיר את המאפיינים השונים של התכניות ומה עונה במידה הרבה ביותר על הצרכים שלהם מבחינת מיצוי הטבות מס, רכישת ביטוחים, תזרים מזומנים של העסק והקצבה שצפויה להצטבר כתוצאה מההפקדות.

בשונה משכירים להם מתבצעות הפקדות מידי חודש בחודשו, עצמאים יכולים לבחור את תדירות ומועד ההפקדה. עצמאים רבים שהפקידו עוד לפני שהחוק חייב אותם, נהגו לבצע את ההפקדה בסוף דצמבר. יש בכך היגיון רב מכיוון שהטבות המס ניתנות רק על חלק ההפקדה שאיננו עולה על 16% מההכנסה. כשההכנסות תנודתיות, קשה לדעת מראשית השנה מה יהיה באחריתה – מה תהיה ההכנסה השנתית וממילא מה הסכום האופטימלי מבחינת הטבות המס.

אבל, להפקדה שאיננה מתבצעת מידי חודש, יש השלכה משמעותית - התכנית הפנסיונית לא תכלול ביטוחים.

כמעט לכל בעל משפחה, יש צורך בביטוח חיים שיאפשר קיום כלכלי למשפחתו אם ח"ו ילך לעולמו בטרם עת. באותה המידה הוא זקוק לביטוח שיגן עליו כלכלית מפני מקרה בו יאבד את יכולתו לעבוד. בקרן פנסיה הביטוחים הללו מהווים חלק מה'חבילה' אבל אם ההפקדה לקרן מתבצעת הפקדה על בסיס חודשי.

חלק מהעצמאים שמודעים להכרח להגן על עצמם ועל משפחתם מפני שתי קטסטרופות אלו, רוכשים ביטוח בנפרד. אבל כדאי לדעת, עלות ביטוח שנרכשת דרך קרן הפנסיה זולה הרבה יותר מרכישת ביטוח 'רגיל'.

לפני שאסביר מה ניתן לעשות, עלי להקדים -

הביטוח בקרן הפנסיה מבטיח קצבה חודשית (נכות או שארים) כאחוז מסוים מהשכר ממנו התבצעה ההפקדה. לשם דוגמא, מבוטח שבחר בכיסוי מקסימלי לשארים וביצע הפקדות משכר של 10,000 ₪, מבטיח שאם ילך לעולמו, לאשתו תהיה קצבה של 6,000 ₪ לכל ימי חייה ועוד 4,000 ₪ כל עוד יש ילדים מתחת לגיל 21.

ניתן לבחור על אותו שכר, כיסוי ביטוחי נמוך יותר, למשל, 3,000 ₪ לאשה ועוד 1,500 כל עוד יש ילדים כנ"ל. במקרים רבים אני אכן ממליץ ללקוחותי להקטין את הכיסוי הביטוחי וכך לחסוך במצטבר עשרות רבות של אלפי שקלים ואף יותר מכך.
כברירת מחדל, קרן הפנסיה מתייחסת אל הפקדה חודשית של עצמאי כאילו היתה 16% מהכנסתו. אם עצמאי הפקיד 1,600 ₪ הקרן מבטחת שכר של 10,000 ₪ בהתאם למסלול הביטוח (אחוז הכיסוי) שבחר הלקוח.

אבל, עצמאי יכול לבחור שההפקדה החודשית תייצג 10% מהכנסתו. בחירה כזו תאפשר לו להפקיד מידי חודש 37% פחות ועדיין לרכוש את אותו כיסוי ביטוחי דרך קרן הפנסיה.

את האופטימיזציה של המס, המתקבלת מהפקדה של 16% מההכנסה (עד לסכום המהווה תקרה לענין הטבות מס) ניתן יהיה לבצע בסוף השנה לאחר שהתברר מה היתה ההכנסה בפועל באותה השנה.

לעצמאי שבכל זאת מעונין להפקיד רק בסוף השנה, אני ממליץ לשקול להפקיד לקופת גמל ולא לקרן פנסיה. בעוד שהצבירה שבקרן הפנסיה נתונה בסיכון אקטוארי, בקופת גמל סיכון זה אינו קיים. כאשר הקרן לא מעניקה ביטוח, בגלל תדירות ההפקדה, האטרקטיביות שלה ביחס לקופת גמל קטנה יותר.

ומענין לענין - החוק החדש מחייב (כמעט) כל עצמאי להפריש לפנסיה אבל למעשה הוא קובע שאכיפה (קנס) תתבצע רק על עצמאים שמרוויחים מעל 60,000 ₪ בשנה כך שעצמאים עם הכנסה נמוכה יותר 'פטורים' למעשה מהצורך לדאוג לעתידם.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.