מערכת COL | יום ו' טבת ה׳תשע״ז 04.01.2017

נחשפה: חריתת מנורה עם קנים ישרים

קצת אחרי חנוכה, רשות העתיקות מדווחת על גילוי היסטורי: מטיילים חשפו בטיול בשפלת יהודה חריתות של מנורת שבעה קנים – והקנים נראים בבירור עולים באלכסון ● צורת המנורה תואמת את דעת הרבי, שקני המנורה נמשכים ועולים באלכסון – בקו ישר ולא מתעגל. כך גם נראה איור של הרמב"ם, וכך משמע מדברי רש"י: חריתת מנורה עם קנים ישרים  לסיפור המלא
נחשפה: חריתת מנורה עם קנים ישרים
צילום: רשות העתיקות

קצת אחרי חנוכה, רשות העתיקות מדווחת על גילוי היסטורי: מטיילים חשפו בטיול בשפלת יהודה חריתות של מנורת שבעה קנים – והקנים נראים בבירור עולים באלכסון.

הסיפור החל בסוף השבוע האחרון כששלושה מטיילים גילו תגלית נדירה בבור מים בשפלת יהודה: על קירות הבור, החצוב בסלע, נחרטו חריתות של מה שנראה כמנורת שבעה קנים. לפי דברי החוקרים, המנורה מתארת את המנורה שהיתה בבית המקדש השני.

עידו מרוז, שחשף את הגילוי יחד עם מיקי ברקל וספי גבעוני, סיפר כי הוא וחבריו שמעו על מערות מעניינות באיזור ולכן הגיעו למערה. "זו מערה מרשימה, עם גומחות חצובות בסלע וחריתות בקיר", סיפר. "לפני שעלינו חזרה, זיהינו חריתה, שבמבט ראשון נראתה כמו חנוכיה. כשהבנו שמדובר כנראה בתיאור מנורת בית המקדש, התרגשנו מאוד".

לרגל התגלית המעניינת, רשות העתיקות תוסיף לחקור את האתר. המטיילים שמצאו את התגלית יקבלו מרשות העתיקות תעודת הוקרה.



צורת המנורה תואמת את דעת הרבי, שקני המנורה נמשכים ועולים באלכסון – בקו ישר ולא מתעגל. כך גם נראה איור של הרמב"ם, וכך משמע מדברי רש"י. מכאן גם שמם "קני המנורה", כמו קני סוף הגדלים על שפת היאור – קנים ישרים.

הרבי עורר בהתוועדות בשנת תשמ"ג על הענין ואמר שיש לפרסם בכל מקום אפשרי את צורתה האמיתית של המנורה כפי שהייתה בבית המקדש, ולשים קץ לחיקוי המזויף, שחדר גם לבית הכנסת ולבית המדרש היהודי.

בחב"ד נוהגים במשך עשרות שנים - גם בחנוכיות הציבוריות הפזורות בעשרות אלפי נקודות ברחבי העולם - להשתמש בחנוכיות עם קנים אלכסוניים ולא עגולים.


(חלק מהמידע בכתבה מתוך 'ישראל היום')



הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.