מערכת COL | יום כ"ח כסלו ה׳תשע״ז 28.12.2016

יצא המרצע מן השק: ההצבעה של ארה"ב תוכננה מראש?

נחשפו במצרים פרוטוקולים של פגישה חשאית ותיאום בין שר החוץ בממשל אובמה ג'ון קרי ויועצים בכירים של ברק אובמה לבכירים ברשות, טרם ההצבעה העויינת באו"ם ● הבוקר: נתניהו הורה לעצור את הבנייה ברמת שלמה יצא המרצע מן השק
יצא המרצע מן השק: ההצבעה של ארה
צילום: Pete Souza, הבית הלבן

כלי תקשורת ערביים הצליחו לפרסם אתמול קטעי פרוטוקול שמאששות את דבר קיומה של פגישת תיאום סודית בוושינגטון ב־15 בדצמבר, שבוע לפני ההצבעה העויינת באו"ם.

אתר החדשות המצרי אל־יום אל־סבאע, שהביא את הפרוטוקול החשאי, מדווח כי עפ"י מידע שבידיו תיאמו שר החוץ ג'ון קרי והיועצת לביטחון לאומי בממשל אובאמה סוזן רייס עם בכירי הפלשתינים, ובהם יו"ר הוועד הפועל של אש"ף סאיב עריקאת וראש המודיעין הפלשתיני מאג'ד פארג', את ההצבעה במועצת הביטחון.

"הממשל היוצא מוכן לשתף פעולה"

לפי הדיווח, קרי ורייס אמרו לעריקאת ולפראג' כי הממשל היוצא בוושינגטון "מוכן לשתף פעולה עם הפלשתינים בהצעת החלטה מאוזנת שתובא להצבעה במועצת הביטחון". לצורך זאת, נכתב, "הורינו לנציגת ארה"ב באו"ם לעמוד בקשר עם הנציג הפלשתיני ריאד מנסור".

לפי תוכן הפרוטוקול אמרו קרי ורייס לעריקאת ולפראג': "מה עוד אפשר לעשות לפני שממשל אובאמה מסיים את תפקידו? נתניהו מעוניין לעצור כל התקדמות בתהליך השלום ולהרוס את חזון שתי המדינות".

בהמשך הדיון, כך על פי הפרוטוקול, מצוטט קרי כאומר: "נתניהו ינסה להביא לשינוי בסטטוס קוו. אני מעוניין להציג תוכנית להסכם הקבע בתנאי שתזכה לתמיכת הפלשתינים. לשם כך על משלחת פלשתינית לצאת מייד לריאד, להציג את התוכנית שלי בפני הסעודים ולקבל את תמיכתם".

בשלב זה התערבה רייס בשיחה ואמרה כי היא מתנגדת לתוכנית של קרי: "אין טעם להציג תוכנית ורעיונות חדשים להסכם הקבע מכיוון שממשל טראמפ, שיחל בקרוב בתפקידו, ידחה זאת על הסף. ממשל טראמפ מסוכן והמדיניות שהוא ינקוט כלפי ישראל והפלשתינים תהיה שונה מזו של כל הממשלים בוושינגטון מאז 1967".

לסיום מבקשים שר החוץ קרי והיועצת רייס מעריקאת ומפראג' כי הדיון שנערך ותוכנו "יישארו סודיים ולא יודלפו, בשל הרגישות של תקופת המעבר בין ממשל אובאמה לממשל טראמפ".
בישראל נערכו לאפשרות שהממשל היוצא יכין מהלומה מדינית נוספת לפני עזיבת אובאמה את הבית הלבן.

מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, צפוי לשאת היום נאום עם קהל מוזמן - כך הודיעה אמש מחלקת המדינה בארה"ב. על פי ההודעה של הדובר מארק טונר, קרי יתייחס ל'צעדים הבאים הנדרשים כדי לפתור את הסכסוך במזה"ת', כדבריו.

בתגובה לנאום קרי הצפוי אמר אתמול השר לביטחון הפנים גלעד ארדן כי "‏מצער מאד שממשל אובאמה, שטעה לאורך כל שנותיו בצעדים שנקט במזרח התיכון, מנסה להבטיח שהכאוס הזה יישמר גם אחרי כהונתו".

חשיפת הפרוטוקולים מגיעה אחרי ששגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר טען כי בידי ישראל הוכחות שהממשל האמריקני עומד מאחורי הצעת ההחלטה באו"ם. יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר, הציג אתמול חלק מהוכחות אלו ואמר כי "צודק מי שאומר שידי הממשל בחשו בקדירה הזו".

בתוך כך, סטני הוייר, בכיר במפלגה הדמוקרטית, התריע בפני שר החוץ האמריקני קרי וממשל אובמה בכללו, שלא להתערב בסכסוך הישראלי-פלשתיני."נאום קרי מנוגד לעמדתנו רבת השנים", אמר.

*

רוה"מ נתניהו: לדחות דיון על בנייה ברמת שלמה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה הבוקר (רביעי) לדחות דיון באישורי בנייה חדשה במזרח ירושלים.

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים, הייתה צפויה לאשר היום בניית יחידות דיור חדשות בשכונת רמות ורמת שלמה. עם זאת הדיון נדחה בשל 'לחץ מדיני'.

כפי שנודע ל'בחדרי חרדים' - לפי הוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו, פנה ראש עיריית ירושלים ניר ברקת ליו"ר הוועדה לתכנון ובנייה בירושלים, בדרישה לדחות את האישור הבנייה ברמת שלמה ורמות. גורמים בוועדה אמרו: "כנראה שחוששים מהתגובה של אובמה למהלך. ביבי הורה להמתין לממשל החדש של טראמפ".

לפי התוכנית ברחוב הרב טולידנו ברמת שלמה, אמורה הייתה הוועדה לאשר כ-170 יחידות דיור חדשות, וברמות הסמוכה, בניית כ-220 יחידות דיור חדשות, בית הכנסת וגן ילדים.

בהמשך צפויה הועדה לאשר עוד אלפי יחידות דיור בגילה ובגבעת המטוס, בסך הכל, צפוי בשבועות הקרובים אישור לבניית 5,600 יחידות דיור חדשות, מעבר לתחומי הקו הירוק בירושלים.

בעקבות הסערה הדיפלומטית והחלטת מועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות וירושלים אמר מאיר תורג'מן, מ"מ וסגן ראש עיריית ירושלים ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, כי "אני לא מתרגש מהאו"ם או משום גורם אחר שינסה להכתיב לנו מה לעשות בירושלים".

תורג'מן הוסיף כי "אני מקווה שהממשלה והממשל החדש בארה"ב ייתנו לנו תנופה להמשיך ולמלא את החסר שנוצר במהלך שמונה השנים של ממשל אובאמה".

כאמור, כפי הנראה התוכנית לא תעלה לבסוף לדיון היו, בעקבות התנגדות רוה"מ נתניהו.

(חלק מהמידע בכתבה מ'ישראל היום' ו'חדרי חרדים')




הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.