מערכת COL | יום ג' כסלו ה׳תשע״ז 03.12.2016

המהפכה התורנית של חב"ד הגיעה לחדרה

למעלה ממניין אברכים חב"דיים ששוקדים על התורה, מקרבים המונים באמצעות שיעורי תורה באזור מגוריהם ונערכים למבחני הרבנות לקראת קבלת כושר רב שכונה ושליחות עתידית באופן רשמי ● הצצה לכולל החדש 'תורה שלמה' בעיר חדרה, באמצעות שיחה מיוחדת עם ראש הכולל הגה"ח הרב יואב אקריש  המהפיכה התורנית בחדרה
המהפכה התורנית של חב

שמם של כוללי 'תורה שלמה', על סניפיה בכל רחבי הארץ, יצא למרחוק בשנים האחרונות. בכל נקודה בה מוקם כולל חדש, הוא מאיר כמגדלור של תורה, כשאברכים מובחרים חסידי חב"ד, עמלים על תלמודם, כשהם משלבים פעילות תורנית ענפה באזור מגוריהם, במטרה להתכונן כראוי ליום בו ייצאו לשליחות באופן רשמי.

זמן לא רב חלף מאז הוקם הכולל החדש, האחרון ברשימה לעת עתה, בעיר חדרה, והוא כבר הפך לחלק בלתי נפרד מהנוף בעיר: למעלה ממניין אברכים יושבים ושוקדים על התורה בכולל החב"די, מאירים באור התורה את האזור כולו. ההשפעה הגדולה מתחילה לתת את אותותיה על רבים מתושביה.

כאמור, מדובר במוקד הצעיר של רשת הכוללים 'תורה שלמה' – פרי מיזם משותף של 'מכון פינגר' והנגיד החסידי הרב יצחק משען, מיזם להצמחת מנהיגות תורנית שע"י ארגון החסד 'כולל חב"ד' בניהול הרב שלום דוכמן. המשימה המרכזית של 'תורה שלמה', בניהולו המסור של הרב אלי וילהלם, הוא להקים כוללים עם תכנית ייחודית בה משולבת הסמכה לרבנות עם פעילות תורנית מגוונת, מודרכת וייחודית באזור מגוריהם, המעבה, משביחה ומעצימה את הפעילות החב"דית הקיימת.

הפירות לא מאחרים לבוא: עם תום שלוש שנות ההכשרה, מתקבלים בוגרי המסגרת ע"י שליחי חב"ד המוסמכים מטעם צעירי אגודת חב"ד, מקבלים שכונה או משימות שליחות בעיר ושוקעים בעמל שליחותם לתפארת העשייה החב"דית בעיר.

חדרה על המפה

בימים האחרונים ביקרנו בכולל 'תורה שלמה' בחדרה ונפעמנו לראות מקרוב את המכון המופלא הזה. בין סדרי הלימוד העמוסים תפסנו לשיחה קצרה את ראש הכולל, הגה"ח הרב יואב אקריש, לשמוע ממנו על הכולל החדש, הייחודיות שלו והמהפכה האדירה שהוא מחולל בזמן הקצר מאז הוקם.

הרב אקריש, איך נולד הרעיון להקים כולל דווקא בחדרה?

"פלטפורמת הכוללים הייחודיים של 'תורה שלמה' הוכיחה את עצמה, בסייעתא דשמיא, באופן יוצא דופן בכל רחבי הארץ וכאשר הבשילו התנאים להקמת מוקד נוסף – נבחנו האפשרויות ומכולם זכתה חדרה לעלות אל מפת הכוללים. לאחר תיאום וסידורים מול הרב יוחנן בוטמן, שליח הרבי, הפרויקט יצא לדרך.

"אתה שואל: למה חדרה. זוהי המחשה מופלאה של 'מהשם מצעדי גבר כוננו'. זכיתי לכהן תקופה בשליחות בעיר (ז'נבה שבשוייץ), וכשזכיתי 'לחזור' לארץ הקודש ולהתמסר ללימוד תורה (כולל השלמת סמיכה ו'כושר' לכהן כרב אזורי), הוזמנתי בשנים האחרונות למאות הרצאות בעשרות ערים – במסגרת 'פרדס' - לא עלה בדעתי שאגיע בסוף לעיר חדרה, אותה לא הכרתי. אם תשאל כאן את יתר האברכים, כולם מובחרים ומוכשרים וספק אם איש מהם ידע 'חדרה' מהי...

"אבל הגעתי לחדרה והופתעתי לגלות עיר תוססת, צעירה, עם קרוב ל-100,000 תושבים, עיר שפרנסיה משקיעים בחינוך ובבניה והיא עוברת התחדשות ותנופה ניכרת בתחומים רבים. כחסיד של הרבי – המציאות הזו זועקת: ומה עם יידישקייט? האם לא ראוי לתת לשלוחים המסורים והנפלאים של חדרה את הכלים לשדרג את פעילותם, לאפשר להם להתאים את היקף העשייה והפעילות החב"דית לתמורה שעברה על העיר?

"וכשאתה יושב מול הרב בוטמן ורואה את הברק בעיניים, את המרץ; אתה מבקש תכניות עבודה והוא מגיש בקלות תכניות פעולה נמרצות ואתה מבין שהוא מסוגל אי"ה לשלב את כל בוגרי הכולל בעיר ולהקצות לכולם שכונות ותיקות וחדשות ותחומי עשייה תורניים – קל יותר לקבל את ההחלטה: באים לחדרה.

"לצד הלימוד של האברכים החב"דיים", מוסיף הרב אקריש, "ישנו פן נוסף מעניין בכל מה שקשור לכולל 'תורה שלמה' בחדרה, ובכלל: לא סוד שבשנים האחרונות ישנה התעוררות רוחנית גדולה בעם, כשרבים מהמקורבים של בתי-חב"ד מחפשים מסגרת לימודית תורנית שתתאים לשעות שלהם באזור מגוריהם. הכוללים הללו נותנים את המענה המדויק והמתבקש, כשהמקורבים מגיעים לחממה שכולה תורה".

מהיכן באמת לוקטו האברכים שזכו להתקבל לכולל בחדרה?

"מדובר במיטב בוגרי ישיבות 'תומכי תמימים' ברחבי הארץ, שעברו מבחנים קפדניים והביאו את הלהט הפנימי הדרוש ליציאה לשליחות. ציינתי כבר את ה'השגחה פרטית' המופלאה שליוותה את הגעתנו לחדרה באופן כללי; עשרות מונים יותר מכך ניתן לראות את ההשגחה פרטית סביב כל אברך שהגיע, וסביב התלכדותה של חבורה מובחרת זו של אברכים מצוינים שיחד הקימו את הכולל החדש בחדרה. אם תשאל אותי? הזכות והכוח מקורם מהמשלח, הלוא הוא הרבי נשיא דורנו, שלקריאתו התייצבנו ולשליחותו גויסנו.

"ואלו האברכים שהגיעו לעיר, התפזרו בשכונותיה ובסביבותיה ולצד ההכשרה הרבנית והפעלתנית – כבר מכהנים בפועל כ'פרחי-שלוחים' וממלאים משימות המוטלות עליהם מטעם שלוחי הרבי בעיר. למעשה, הם כבר פוגשים תושבים בכל הגילאים ונותנים מענה רוחני לרבים".


המהפכה כבר כאן

אם כך, הכולל כבר מסייע בפועל לפעילות הקיימת בעיר וסביבותיה?

"לא אני זה שצריך להשיב לך על שאלה זו – אבל אומר לך את המילה ששבים ואומרים לי השלוחים הנכבדים בעיר: מהפכה. מה שכן, ביכולתי להעיד על כך שהכולל 'נקלט' והפך לחממה רוחנית מאירה ותוססת אליה מתקבצים 'החפצים באור ובחיוּת'. לעניות דעתי זו תרומה חשובה לפעילות ומילוי צורך אמיתי בעיר כה גדולה בבחינת 'מרווה לצמא', להרוות את הצימאון הרוחני ולצקת תוכן לפעילות התורנית והרוחנית שמתחוללת בעיר.

"יש לא מעט תושבים שפשוט נכנסים ומתיישבים, מאזינים, מצטרפים ללומדים, קובעים חברותות, מתעוררים ומתחילים ללמוד תורה. השינוי של יהודי כזה, בעולמו האישי והמשפחתי, הוא בלתי ניתן להשערה וחשיבותו אינה מוטלת בספק - כל החיים שלו מתהפכים".

תוכל לתאר לנו את הסדר יום של הכולל?

"בשעה תשע ורבע האברכים אחרי חסידות ותפילה. את סדרי הלימוד אנחנו פותחים בשיעור חסידות ומיד לאחר-מכן לומדים ברצף הלכה עד רבע לארבע, עם חצי שעה של הפסקה. לאחר סיום הלימוד, חוזרים האברכים למקום מגוריהם, שם, כאמור, מתמסרים לפעילות האינדיבידואלית בשכונתם, מסירת שיעורים, ביקורי בית, קירוב לבבות והפצת המעיינות".

מהו רגע סיפוק בשבילך?

"לשמוע את קול התורה ממלא את חלל האוויר; לראות את התקדמותם הלימודית של האברכים, ללוות את ההתמודדות הלא פשוטה של כל אחד מהם בהיבטים שונים של התאקלמות – ולדעת שלמרות הקושי הם צוללים בים הלימוד בהנאה ועיניהם מפיקות אור של קורת רוח רוחנית אותה הם מקרינים לתושבי חדרה.

"הנה תראה בעצמך: מהחלון רואים את ארובות תחנת הכוח הגדולה, שמספקת חשמל ואור גשמי? אתה בעצם יושב איתנו כאן, בתחנת הכוח הגדולה של חדרה: שמספקת אור וחיות רוחניים, מעצימה את העיר ומפיצה את מעיינות התורה והחסידות. היש סיפוק גדול מזה?"
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.