מערכת COL | יום א' כסלו ה׳תשע״ז 01.12.2016

המלאכים של חיפה ● מיוחד

בחניית ביניים באיטליה בדרך לכינוס השלוחים, קיבל השליח הרב תנחום ריבקין מחיפה מסרים שהאיזור סביב שכונת מגוריו - בוער ● תוך כדי הסדנאות בכינוס השלוחים העולמי, או בין-לבין, הוא דאג לפליטים שנותרו בחוסר כל כשרק בגדיהם לגופם ● סיפורו הבלתי ייאמן של השליח הצעיר, שהספיק לחזור ולפעול במלוא המרץ יחד עם חבריו השלוחים מ'חב"ד בקמפוס', להצלת אנשים שנפגעו בגל השריפות ● בפנים: תיעוד וידאו 'טרי' של חילוץ תושבים בדליקה שחזרה ופרצה שפרצה אמש ● מיוחד ● מגזין שישי  מלאכים בחיפה
המלאכים של חיפה ● מיוחד

משה בן-חיים

אמש, יום רביעי בלילה עת שוחחנו לראשונה עם שליח חב"ד בקמפוס באוניברסיטת חיפה, הרב תנחום ריבקין, האדרנלין עדיין געש אצלו... אך שעתיים קודם לכן, הוא חילץ תושבים מבתיהם בעקבות שריפה שהתלקחה שוב, באותו מקום בו השתוללה שבוע קודם לכן... (ראה וידאו מצורף)

אבל קודם כל, נכיר את השליח: הרב תנחום וחיה מושקא ריבקין, גרים יחד עם שלושת ילדיהם בסביוני דניה בחיפה, פועלים מטעם "חב"ד בקמפוס" באוניב' חיפה, תחת השליח הראשי בכרמל הרב יהודה דונין, מזה 4 שנים. ידי השלוחים בשיגרה מלאות עבודה: עבודה סביב השעון עם הסטודנטים בכל עניין יהודי, שיעורי תורה יום-יום, סעודות שבת, קשר עם סטודנטים לשעבר, ועוד.
על אחת כמה וכמה כעת, כשהם מתגייסים להצלת נפגעי השריפות, החל מבגדים, אוכל, וקניית רהיטים ומכשירי חשמל חדשים.

איפה היית ששמעת לראשונה על השריפות?

"יום חמישי. הייתי בחניית ביניים באיטליה בדרכי לכינוס השלוחים בניו יורק. כשאני מסתכל במכשיר הנייד, ליבי מחסיר פעימה: מאות הודעות שהגיעה הוראה מהמשטרה לפנות את השכונה שלנו. הספקתי רק לשלוח לאשתי מסרון שתוציא את הילדים מהגן ותעזוב את הבית. חשבתי לתומי שמדובר רק בשריפה מקומית אצלנו בשכונה, וכך המשכנו בטיסה לניו יורק.

"כשנחתתי בניו יורק, התברר לי לתדהמתי שכל חיפה בוערת ופינו את השכונה סביוני דניה, ושכונות נוספות. חשבתי שמדובר במוקד אחד או שתיים, והנה מתברר שזה מקיף, חיפה בוערת מכל עבר: אחוזה, רוממה וכמה מוקדים והצתות."

"כשהגעתי לניו יורק נודע לי שהושגה שליטה על האש, ועיקר הבעיה היתה לדאוג לאנשים המפונים. הרמתי מניו יורק טלפונים לארץ, לנציגים באגודות הסטודנטים שיגייסו מתנדבים. דיברתי עם הרכזת החברתית שלהם וגייסנו סטודנטים."

התחושה של הרב תנחום, ואיתו שלוחים נוספים מחיפה, היתה קשה: שם, צריכים אותם, והם לא בשטח. אך דווקא מפה הגיעה הישועה ממקום בלתי צפוי.

"תוך כדי הבנקעט אני מתקשר לארץ ומסדר לזה, עוזר לאחר. בהשגחה פרטית היתה התעוררות גדולה אצל סטודנטים בחו"ל ששומרים על קשר איתי מהתקופה שהיו בארץ באוניברסיטה.. יחד עם הרב דוד קורץ מנהל חב"ד בקמפוס, שפנה לחב"ד בקמפוס העולמי כדי שיעזרו לנפגעי השריפה בארץ. מתברר שהעסק מאוד 'חם' והם היו מוכנים לצאת בקמפיין בארה"ב ולגייס משאבים לנפגעי השריפה.
"הלכנו אני והרב קורץ לפגישה עם אבי ויינשטיין, אחד ממנהלי חב"ד בקמפוס העולמי, והכנו יחד תכנית עבודה מסודרת, לסיוע מיידי לנפגעי השריפות.

"עוד באותו יום כשנחתתי בארץ, בשלישי בבוקר, התחלנו מיד לצאת לפעילות: יחד עם חוליות מתנדבים לעזור לנפגעים. מעיריית חיפה הפעילו צוות מתנדבים גדול וביקשו את עזרתנו. עברנו בין המוקדים השונים של העזרה למשפחות, עברנו וחילקנו אוכל ושתיה. היו מספר מוקדים כאלו: באחד מהם מתארגנות קבוצות לשמירה על בתים נגד פריצות, באחרת מחלקים מזון או ביגוד, היו שברחו מבתיהם ורק כותנתם לעורם. הבאנו למתנדבים פיצות ועודדנו את רוחם, זה היה ביום הראשון בו חזרתי מהכינוס.






מכינוס השלוחים, לעזרה לנפגעי השריפה. למעלה משמאל: הרב תנחום ריבקין בפעילות. למטה: מתנדבים מסייעים בפינוי רכוש וחפצים מבתים שנפגעו


"בהמשך, פרסמנו בכל המדיה של הסטודנטים פניות למתנדבים וערכנו סיורים בבתים (ראה תמונות מצורפות) עזרנו לארוז, לתת בגדים. אנשים שכרו דירות כדי לחיות בונתיים, עזרנו לחלץ את מה שאפשר להציל והבאנו לניצולים. מי שעמד בקשר עם גורמי העירייה וסייע בכל הנצרך הוא השליח הרב יהודה דונין, וכל שליח הגיע עם קבוצת מתנדבים משלו. הבאנו קודם כל עזרה טכנית ויחד עם הסטודנטים ישבנו עם המשפחות, עזרנו לחלץ ציוד ורהיטים."

הרב תנחום מציין בהערכה את הפעילות המרשימה של שלוחי חב"ד בקמפוס חיפה, שעמלים יחד איתו לסיוע נפגעי השריפה, כתף-אל-כתף: הרב אהרן ליף מהטכניון, הרב יוסי רוזנברג מהטכניון, הרב לייזר קליין מקמפוס הנמל והרב ישי קלי מהפקולטה לרפואה בחיפה.

כעת, נחזור להתחלה:

אמש, ביום רביעי בלילה, מעט לפני שיצרנו עימו קשר, סיים הרב תנחום ביקור בעוד בית של משפחת ניצולים מהשריפה. בעלת הבית תיארה לו כיצד הכבאי בשבוע שעבר, הגן בחירוף נפש עם צינור מים על הבית ונלחם בשריפה שהגיעה מהיער בתחתית קו הבתים.

"תעזור להם להוציא את הילדים מהבית"

מספר הרב תנחום: "יצאתי מהביקור חזרה לאוטו, ופתאום אני שומע דפיקות חזקות על החלון. "שריפה, שריפה" אני שומע צעקות. מיד יצאתי מהרכב, והנה אני מבחין בשריפה גדולה שעולה במורד היער מתחת לקו הבתים ומאיימת להתפשט לכיוונם.

הרב תנחום ריבקין מחלץ אמש (רביעי) תושבים מבתיהם בעקבות שריפה. צפו בוידאו:





"רצתי מיד לפתוח קו מים, ואחר כך פיניתי את האנשים מהבתים. אחרי 10 דקות בערך הגיעו כבאים, כיוונתי אותם למוקד הבעירה, והם ב"ה הצליחו להשתלט עליה".

ידיו של הרב תנחום וחבריו השלוחים מלאות עבודה: הם 'סוגרים דילים' עם חנויות למוצרי חשמל, וקונים למשפחות מכשירי חשמל למשפחות שהאש כילתה את בתיהם על תכולתה.

אגב, הראיון נקטע לפחות פעמיים: הרב תנחום נמצא בקשר עם מתנדבים וסטודנטים, וגם סטודנטים לשעבר, ותוך כדי הפעילות ממשיכה כל העת.

איך התגובות שאתם מקבלים? מתפלאים שרב מסתובב בין הבתים ודואג לבגדים או רהיטים?

"באוניברסיטה מדובר בקשר ארוך והם מכירים. בחוץ, אנו פועלים יחד עם סטודנטים ומתנדבים. כולם לא מפסיקים לשבח: "אתם מלאכים משמיים, הצלתם אותנו". יש הרבה תגובות כאלה".

לא לשמחתו, נזכר הרב תנחום באירועי השריפות בכרמל, לפני 6 שנים. "לצערינו, אני נזכר בתקופה ההיא. לפני 6 שנים הייתי בדרך לחיפה יחד עם הרב יהודה דונין, ואז פרצה השריפה. 'חרשנו' את האיזור אז, היינו במוקד ההתרחשויות והפעילות".

איך התחושה היתה שבדיוק שאתם שם בכינוס, פרצה השריפה כמעט אצלכם בבית?...

"(בחיוך...) "כתבו לי, כמו שכתוב בפרשת 'ויצא'. " שהשלוחים יצאו מהעיר החלה השריפה... על דרך מה שכתוב ברש"י פנה זיווה, פנה הודה וכו'. האמת, שהיתה תחושה קשה, חשבנו לעצמינו חבל שאנחנו לא בשטח, כשזקוקים לנו.
במחשבה שנייה כעת, החיבור של חב"ד בקמפוס העולמי לעזרה המדהימה שהם מימנו קרה בהשגחה פרטית מדהימה, דווקא שהיינו שם, בכינוס השלוחים..."

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.