מערכת COL | יום כ"ז חשוון ה׳תשע״ז 28.11.2016

בצאת הרב רסקין למרוקו ● מתוך הספר החדש

לרגל כינוס השלוחים, הבאנו כאן את נאומיו המרטיטים של שליח הרבי למרוקו הרב יהודה לייב רסקין, ובהמשך לכך, אנו מפרסמים תיאור מיוחד על צאתו לשליחות במרוקו, כפי שמתפרסם בספר החדש "חב"ד במרוקו" שיצא לאור לרגל כינוס השלוחים ● שלוחים רבים שהספיקו לעלעל בספר המושקע והמרשים, מציינים כי הספר מתאים ביותר לחלוקה בין בני עדות המזרח, ובמיוחד בקרב יוצאי מרוקו, אשר הספר הזה, יהווה עבורם חוליה מקשרת ומחזקת לליובאוויטש ולרבי  בצאת הרב רסקין למרוקו
בצאת הרב רסקין למרוקו ● מתוך הספר החדש
תנועת "ופרצת" החלה על ידי הרבי בשנת תשי"ח, כאשר הורה ותבע מחסידי חב"ד לצאת לפעילות נרחבת בקרב האוכלוסייה הכללית כדי לחזקם בשמירה יהדות וללמדם גם את דרכי החסידות.

בתקופה זו דובר במרוקו על הצורך בהבאת שליח נוסף – הרב לייב רסקין, ובמקביל דובר גם על פתיחת מקום חדש בשליחות חב"ד – בתוניס, וההתלבטות היתה אם לשלוח את הרב רסקין לתוניס או את הרב פינסון הוותיק יותר לתוניס ואת הרב רסקין במקומו למרוקו. כפי שנראה להלן, ההתלבטות המשיכה גם לאחר שהרבי הורה לרב רסקין לצאת לשליחות, ולבסוף הוכרע כי הרב פינסון יעזוב את מרוקו ויצא לתוניס, ואילו הרב רסקין יצא לשליחות בקזבלנקה כאשר רעייתו תעסוק בחינוך תלמידות "בית רבקה".

• שליחות ב"צפון אפריקה"

לאחר ראש השנה תש"כ נכנס הרב גורודצקי אל הרבי, והרבי הציע לו כממלא מקום של הרב פינסון את הבחור לייב רסקין, שנהיה לחתן לא מכבר עם מרת האדא רייזל בת הרב הלל אזימוב, שיפעל במוסדות חב"ד במרוקו. לאחר "יחידות" זו כתב הרב גורודצקי את כל הנאמר לו לרב מטוסוב, ושאל אם הוא מסכים לשליחות הרב רסקין. כך החלה להתגלגל מסכת התכתבויות עד אשר הוסכם כי הרב רסקין יצא למרוקו.

מספר ימים לאחר שמחת תורה תש"כ קרא הרב חדקוב לשליח המיועד, החתן הת' לייב רסקין ושאלו אם הוא מוכן לצאת לשליחות בצפון אפריקה, לתוניס או מרוקו, והרב רסקין השיב כי הוא מוכן ומצד הכלה "יהיה בסדר", ובו ביום - כ"ז תשרי תש"כ - כתב לרבי:

כ"ק אדמו"ר שליט"א
היום קיבלתי הבשורה טובה על ידי הרב חודקוב שכ"ק שליט"א מזכה אותנו לנסוע בשליחותו במדינות טוניס ומאראקא (קאסאבלאנקא)
ות"ל בעד הזכות זה
והננו מקבלים בשמחה וטוב לבב. והשי"ת יעזור שנצליח בשליחותינו ושנגרום על ידי שליחותינו רק נחת רוח לכ"ק שליט"א.

• הקשר עם הרבי

חתונת השליח המיועד הרב לייב רסקין נערכה בפריז, ואליה הגיעו גם הוריו, הרב יעקב יוסף ומרת דרויזה רסקין, אשר התגוררו בארץ הקודש. מצרפת נסעו ההורים לניו יורק, אל הרבי. כחודש לאחר החתונה נכנסו ל"יחידות" בה ביקשו לברר פרטים בקשר לשליחות הבן ולבקש ברכות עבורו.

בדפי המענה על ה"יחידות" רושם ר' יעקב יוסף:

מה שהזכרתי ע"ד לייב שי' והחתונה שהיתה ברוב פאר ושמחה, אז אמר עוד הפעם מזל טוב, ואמר, הגם שכתב לנו בכתב במכתב, מכל מקום הוא כופל עוד הפעם בברכת מזל טוב.

ואודות הסתדרותו, הוא מקווה שבעוד שבוע יהיה הענין ברור. ושאלתי: באיזה מקום יסתדר? אז אמר כ"ק, שהוא חושב שבטח בקאסאבלאנקא.

אחרי שכבר שמעתי ההחלטה בהחלט, סיפרתי לרבי שמחותני ר' הלל אזימוב, כשהיה בשליחות ה'לשכה' באמסטרדם דרשו ממנו שוחט, וכך בשוויץ וכן במארסעל, ויש שם גם כן 'ופרצת'. אז [הרבי] צחק ואמר: הלא יותר טוב להתעסק עם אנשים מלהתעסק עם בהמות... ואמר, בהרחב הביאור, כי הוא יודע מאמסטרדם וגם ממארסעל, ולפי מיטב ידיעתו אין שם אנשים עם מי להתחבר [לקרבם], ואין עם מי לדבר, גם צריך הרבה עמל ויגיעה לבנות בנין של "חדרים" וכן במארסעל אותו מצב.

אשר לא כן הוא בקאסאבלאנקא, שם יש ב"ה ישוב יהודי [=ריכוז יהודי גדול] ויש עם מי לדבר, והעיקר יש שם ב"ה 1800 תלמדים כן ירבו... ושם יהיה לו פרנסה בשפע וכל טוב.  אז אמרתי: אמן! והוספתי שמה שסיפרתי לא ח"ו בתור הצעה, כי אינני מתערב כלל בענייניהם רק רציתי שכ"ק ידע מזה.

כאמור, האב ר' יעקב יוסף היה בניו יורק ושמע מהרבי כי בנו נוסע למרוקו, אך בנו הנמצא בצרפת עדיין לא ידע מכך. יומיים אחר כך, בכ"ח טבת, שאל הבן הרב לייב רסקין את הרב גורודצקי לאן הוא נוסע, ואת תשובתו כתב הרב רסקין לרבי: "היום ראיתי את הרב"ג שי' ואמר לי שלטוניס זה ברור שאנחנו לא נוסעים כי רצון כ"ק שליט"א שיסע לשם ר"נ שי' פינסאן".

• "במרץ הדרוש ויצליחו"

בימים שלאחר חג הפסח נסע הרב רסקין עם רעייתו מפריז לקזבלנקה, לשליחות שנמשכה במשך עשרות שנים עד יומו האחרון, ואילו רעייתו נמצאת עד היום בשליחות בקזבלנקה.

מיד עם הגיעם לשליחות שיגר אליהם הרבי אגרת מיוחדת ובה דברי עידוד:

נעם לי לקבל הודעתם מביאתם צלחה למרוקה, למילוי שליחותם, השליחות של כל אחד ואחד מבני ובנות ישראל... ויהי רצון שיעשו בזה מתוך שמחה וטוב לבב, ובמילא במרץ הדרוש ויצליחו, ובפרט שזכות הרבים מסייעתם. המחכה לבשורות טובות בכל האמור.

שבועיים חלפו וכבר קיבלו עוד איגרת ובה הרבי מביע קורת רוח מכך שהרב רסקין וזוגתו השתלבו בעבודת השליחות בקזבלנקה, ושוב הרבי מעודדם להמשיך בפעילות במרץ. במקביל התעניין הרבי אצל מנהל המוסדות הרב מטוסוב לגבי השלוחים החדשים: "בטח יכתוב בפרטיות מעבודת הרה"ח וכו' הר"ל שי' רסקין ושל זוג' תחי', המשביעים רצון". על כך השיב הרב מטוסוב בתיאור עבודתו הראשונית של הרב רסקין במוסדות חב"ד בקזבלנקה.

הרב רסקין בתחילה עסק בנושאים מנהלתיים הקשורים למוסדות ובמקביל עסק בהדרכת תלמידים בעיקר בכיתות הגבוהות. לאחר זמן קצר מונה למנהל "בית רבקה", ובשנים הבאות הקים את ארגון 'ופרצת'. רעייתו הרבנית רייזל רסקין התמסרה לשיעורי תורה עם נשים, ועם הזמן החלה למסור שיעורים בסמינר לבנות.

• מראי מקומות והערות, המובאים בספר בשולי הגיליון, נשמטו כאן מפני קוצר היריעה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.