מערכת COL | יום כ"ד חשוון ה׳תשע״ז 25.11.2016

השליח שתמיד מאחר לכינוס ● מיוחד

כולם מגיעים יום-יומיים לפני כינוס השלוחים העולמי, לפני מרתון ההרצאות הסדנאות, הביקורים. מספיקים להכנס בדחילו לחדרו של הרבי, לללמוד ב-770 חסידות בעיון עם חברותא – שליח ממדינה נידחת - עימו לא נפגשו מאז השנה שעברה, ולהראות עם המשלח בד' אמות, ולא מפספסים שוב חלק בתכנית. והוא? מגיע תמיד ברגע האחרון... לפעמים רק לבענקט הסיכום ולתמונה הקבוצתית ● הרב דני כהן מנהל בית חב"ד בחברון, חוזר על הסיפור בכל שנה מחדש. והשנה יש לו תירוץ יותר מהרגיל... ● מגזין שישי השליח שמאחר באופן קבוע
השליח שתמיד מאחר לכינוס ● מיוחד
למעלה: השליח הרב דני כהן בהתארגנות אחרונה לקראת השבת הגדולה בעולם. למטה: מתחם האהלים כפי שנראה מהאוויר


משה בן-חיים

כולם מגיעים יום-יומיים לפני כינוס השלוחים העולמי, לפני מרתון ההרצאות הסדנאות, הביקורים. מספיקים להכנס בדחילו לחדרו של הרבי, ללמוד חסידות בעיון עם חברותא – שליח ממדינה נידחת - עימו לא נפגשו מאז השנה שעברה, ולהראות עם המשלח בד' אמות, ולא מפספסים שוב חלק בתכנית והוא? מגיע תמיד ברגע האחרון... לפעמים רק לבענקט הסיכום ולתמונה הקבוצתית.

אז מה הסיפור?

שלוחי הרבי בחברון, קורצו מחומר מיוחד. במקום שאולי הוגדר לא אחת כ'מקום הנפיץ והמסוכן ביותר' הם פועלים ללא חשש ומורא ובמלוא התנופה. הרי עיר האבות שמה, בה טמונים האבות הקדושים, ומשם הכל התחיל.

מידי שנה מתארחים רבים ב'שבת חברון' - פרשת חיי שרה, אולם השנה יש התארגנות מיוחדת: חב"ד חברון, היישוב היהודי בחברון והכנסת אורחים מזמינים את הציבור לערוך את השבת הגדולה בעולם.

לפני הכל, רצינו להבין מה המקור למנהג זה, של עליית המונים לחברון דווקא בשבת זו, חיי שרה?

הרב דני כהן מנהל בית חב"ד בחברון:

"בימים של לפני שבת חיי שרה אנו מקבלים מאות פניות. אנשים לא מבינים 'למה אין כבר מקום?' ואז ממשיכים לשאול: "בבית אין לכם משהו?" אם תשאל את ההמונים מתי המנהג הזה התחיל, הם לא ידעו לומר, זה לא כתוב בשום מקום. אבל מנהג ישראל דין הוא, והשתרש בתקופה האחרונה.

"למעשה העניין התחיל בערך בשנת תשנ"ג, בתקופת אוסלו והסכמי חברון, והארץ רעשה וגעשה כשהעלו שאלות על עצם קיומו של עם ישראל בחברון. ברוך מרזל וחבורתו אנשי חברון, הגו את הרעיון, שחברון חשובה לא רק ל'מתנחלים' - אלא לכלל ישראל.

הרב דני נזכר באנקדוטה מיוחדת מאותם ימים:

"תשנ"ג. הייתי אז בחור צעיר, לוחם בגבעתי. הייתי בשלב התקרבות לחב"ד, אחרי שהייתי כבר אצל הרבי. היינו בעזה ובלבנון, ולא במקומות של נוכחות יהודית. סופסוף הודיעו שמקפיצים אותנו מהבסיס בירוחם לחברון לשבת חיי שרה. צהלתי.

"השאירו שמונה חיילים, שהיו צריכים להשאר בבסיס לשמירות, וביניהם... אני. פתאום, הסתבר שאפשר לשחרר שני חיילים נוספים, הביתה. עשו הגרלה, ואני יצאתי... במקום ללכת הביתה, באתי להצטרף לחבריי החיילים בחברון. והנה, המ"פ קורא לי, ורוצה לשפוט אותי, בחשד שברחתי בלי רשות מהבסיס... כמובן שהסברתי מה שצריך והכל היה בסדר... זה הזכרון שלי משבת חיי שרה הראשון בחברון.

הרב דני כהן מוסיף: "לא ידענו ששבת חברון תגיע לממדים כאלה. זה אחד הדברים שעם-ישראל 'מוכיח ברגליים' את הקשר לחברון.

מה בעצם קורה בשבת זו בחברון?

"מנהג שפיתחנו פה: פעמיים בשנה מתקיימת מכירת עליות מיוחדת: בשמחת תורה, ובשבת בחיי שרה. בשבת חיי שרה, באולם יצחק יש מאות, מגיעים גם מרחבי העולם, מרוסיה, דרום אפריקה, אירופה, ועוד. העלייה השישית - שמסופר בה שיצחק משתדך עם רבקה - הפכה לעלייה הכי מבוקשת: התפתחה מסורת שרווק שיעלה בעלייה זו ימצא את זיווגו במהרה, וזאת בעקבות מספר מקרים כאלו שהיו בעבר.

"השמועה עשתה לה כנפיים, ומאז יש תחרות גדולה על העלייה הזאת בשבת חיי שרה. מאז מתחרים ביניהם הרווקים המבוגרים, ומי שעולה, מצרף לעלייה שלו כל מי שצריך שידוך, ועושים 'מי שברך' מיוחד... זה עבד כבר עם כמה וכמה חתנים...

"וכמובן, יש את תפילות השבת המיוחדות, במקום המסוגל ביותר, סעודות שבת משותפות, שיעורים ולימוד בצוותא בהתעלות גדולה".

כעת נגיע לשבת מיוחדת זו. איך התבשל הרעיון לערוך השנה את 'השבת הגדולה בעולם'?

"יהודי חסיד חב"ד החליט שהולך לקחת על עצמו את העניין. בשנה שעברה בעקבות גל הטרור הקשה אז, היתה ירידה דרסטית במשתתפים, היו פחות אנשים. לכן הוחלט השנה 'ללכת בגדול'. ואכן השנה ב"ה מגיעים המונים, ירידה לצורך עלייה.

אוהל, וכמה קופסאות טונה

מה לגבי התארגנות, וצפי למספר משתתפים?

"צריך להדגיש שנסגרה ההרשמה. גם שאומרים לאנשים שאין מקום, מי שמתעקש מגיע ומסתדר. אמרתי בתכנית רדיו עם נועם ארנון בקול חי "השירים שאהבנו" ושם הזכרנו שמי שרוצה יכול להביא אוהל וכמה קופסאות טונה והכל יהיה בסדר...


הרב דני כהן יחד עם נועם ארנון בתכנית הרדיו השבוע

יש מארחים, יש אהלים כל העיר הופכת לעיר אהלים בחיי שרה. אנשים מיושבים, באים עם איש על מחנהו ואהלו.

"רוב הציבור מסתדר במקומות לינה בקרית ארבע אצל משפחות, במוסדות חינוך ובישיבות ובכל מקום אפשרי. האהל הענק שהקמנו יכיל בארוחות כ- 2500 איש, ויש עוד אהל קטן יותר. יש לזה סיכוי להיות הסעודה הגדולה בעולם, אבל לא הזמנו את נציגי גינס...

"שלוש סעודות כיד המלך בשולחנות גדולים של עשרה מסבים, ועם כלים אמיתיים, פרחים ונברשות. האהל כולו יקושט בתמונות של הרבי ושלטים וציטוטים מהרביים על חברון. יחד עם ר' אסי שפיגל הפקנו חוברת תשורה מהודרת שתחולק למשתתפים. בחוברת התייחסויות והקשרים של רבותינו נשיאינו לעיר האבות חברון.



"משתתפים איתנו הרב דוד מאיר דרוקמן, 'הצדיק מלנינגרד' הרב יצחק קוגן, הרב יחזקאל סופר, ועוד, צפי להתוועדויות מרתקות במיוחד. אחרי הסעודה תהיה התוועדות גדולה בהשתתפות שר הדתות וקהל רב."
"מדובר בהשקעה אדירה, מעט מאוד שינה בלילות, הרבה התארגנות.


"השקעה אדירה": הכנות אחרונות אמש באהל הענק

"מסורת קבועה: מנחה של שבת בכולל שע"י ציון קברה של מנוחה רחל, ולאחריו סדר ניגונים ומעריב. חוויה מיוחדת."

ומה לגבי כינוס השלוחים? בכל שנה אתה מחמיץ חלק מהתכניות?

"שני דברים שאני מתרגש מהם: השבת המרגשת, ובמוצ"ש הטיסה לכינוס השלוחים. שליח לא עוזב את המערכה. התנדבתי להשאר פה, כדי ששאר השלוחים בחברון יוכלו לנסוע לכינוס בלב שקט...

"וכאן ההזדמנות להודות לשלוחי חב"ד המסורים בחברון, הרב איציק ניימרק, הרב רפאל ברוד, הרב מנחם פורטר , הרב מרדכי הלניג'ר ובמיוחד לרב ויקטור עטייה ומשפ', ולרב יוסי נחשון ואביו הרב ברוך נחשון וב"ב, שעושים לילות כימים."

אתה לא מצטער לאחר בכל פעם מחדש?


"האמת, אני מרגיש פספוס, להחמיץ את חלק מהתכניות העשירות של כינוס השלוחים. אבל מאידך, להיות שליח בחברון צריך גם מסירות נפש..."
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.