מערכת COL | יום ט"ז חשוון ה׳תשע״ז 17.11.2016

חוק המואזין נדחה; ומה אומרים בקו התפר? יצאנו לבדוק

הצבעה טרומית בכנסת על 'חוק המואזין' נדחתה אתמול (רביעי) בגלל התנגדות בסיעות החרדיות, בשל החשש שישפיע על 'צופר השבת' בריכוזים הדתיים והחרדיים ● יצאנו לבדוק: עד כמה אכן מפריע רעש המואזין בשכונות מעורבות או סמוכות? חסידי חב"ד בלוד, ביתר, פסגת זאב, ובחברון מספרים על התופעה המטרידה. ומה לגבי החשש ש'צופר השבת' ייפגע? ● מגזין שישי  חוק המואזין
חוק המואזין נדחה; ומה אומרים בקו התפר? יצאנו לבדוק
ביתר עילית, על רקע בתי הכפר 'נחלין' הסמוך (אילוסטרציה: COL)


כתב COL

במפלגות החרדיות הביאו לדחיית את ההצבעה בקריאה טרומית על "חוק המואזין" שהיתה אמורה לעלות ביום רביעי השבוע, בשל החשש שהוא ישפיע על מערכות הצפירה המכריזות על כניסת השבת ביישובים חרדיים. שר הבריאות יעקב ליצמן, חבר סיעת יהדות התורה, הגיש ערר נגד החוק בו כתב כי הוא עלול לפגוע בסטטוס קוו הקיים מזה שנים. משמעות הדבר היא כי החוק לא יעלה להצבעה עד לדיון מחודש בעניינו בישיבת הממשלה, אם בכלל.

גם בש"ס התנגדו להצעת החוק וחברי כנסת במפלגה התבטאו נגדה. חברי כנסת בש"ס הביעו התנגדות לחוק בין היתר בטענה כי ישנו חוק קיים האוסר מפגעי רעש והוא לא נאכף מספיק ובשל כך אין צורך בחוק חדש.

יצאנו לבדוק: עד כמה אכן מפריע רעש המואזין לחיי השיגרה של הדרים בקו התפר?

ר' חיים גלינסקי, לוד:
"זה מאוד מפריע. הקריאות סביבות 04:00 – 04:30 לפנות בוקר, ובאמצע היום, לא בשעות קבועות. זה מפריע ומציק ובמיוחד לילדים קטנים בשעות הלילה ולפנות בוקר. הם מתעוררים וקשה להרדים אותם שוב.

"מרגיש כמו בעזה"

שלומי ריזל, לוד:
"אני יליד העיר לוד, ועד היום לא התרגלתי לדבר הזה. נשמע שהמסגדים מתחרים זה בזה אצל מי עוצמת הדציבלים גבוהה יותר. בדרשות של ימי שישי בשעות הצהריים, הרעש מגיע מכמה מסגדים יחד, אתה מרגיש כמו בעזה. משהו בלתי נסבל, מכניסים לך את המואזין לתוך הבית".

"זה לא משהו גזעני נגד ערבים, תנו לנו לחיות בשקט. גם הערבים מבינים את זה".

סביבות השעה חמש לפנות בוקר, פרסם שלומי פוסט ב'זמן אמת': "בשידור חי: המואזין העיר עכשיו את ביתי התינוקת, שהעירה את בני הבית. מתקשים להירדם עד שהחפירות לא יסתיימו. הסיוט חייב להיפסק!"

הרב יוסי הלפרין, ביתר עילית:
"יש זמנים שזה בלתי נסבל באופן מיוחד. לפנות בוקר, ובלילות שבת בסביבות 21:00 בסעודת שבת זה מאוד מפריע. שלא לדבר על חתונות, עם פיצוצי זיקוקים ומוזיקה רועשת לפעמים עד 12:00 01:00 בלילה. אי אפשר לאכול סעודת שבת, צריך ממש לאטום את הבית".

הרב הלפרין מנהל בית חב"ד בכותל המערבי, מכיר את התופעה גם באיזור העיר העתיקה והכותל: "כשאני עובר באיזור העיר העתיקה בדרכי לכותל, הרעש מאוד מפריע".

הרב יצחק קורץ, שליח חב"ד פסגת זאב צפון:
"הרעש מאוד מאוד מפריע. מעיר אותנו ואת הילדים, גזל שינה שאי אפשר להחזיר. בקיץ זה מפריע יותר כי החלונות פתוחים, מאוד נשמח אם חוק כזה יעבור".

הרב דני כהן, שליח חב"ד בחברון:
"אצלינו, תושבי חברון זה הפך להיות חלק מהרעש הסביבתי... פה המסגד יושב לי כמעט 'על הבית', וברדיוס של כק"מ רבוע יש יותר מעשר מסגדים. אנחנו חשים בכך היטב כשבאה קבוצת אורחים, ואני שם לב שבבוקר שבת הם מגיעים בעיניים אדומות וטרוטות... התעוררו בארבע לפנות בוקר.

"לדוגמא, מתפללים שמונה עשרה, וכאילו שמו לך מגבר בתוך האוזן. יש כאן משהו אבסורדי: הרמקולים מופנים ישירות לרחבה של מערת המכפילה, ומפריע מאוד. בימי שישי נשמעו לא פעם נאומי הסתה, ובמיוחד בתקופות המתוחות, אז זה היה נשמע כמו ערב פוגרום היל"ת".

ומה דעתך על הטענה שחוק כזה יפגע ב'צופרי השבת'?

חיים גלינסקי, לוד:
"זה לא דומה. צופר השבת, זה רק פעם בשבוע, ובדרך כלל עם מוזיקה נעימה ומכניס לאווירת השבת. זה בדיוק 2-3 דקות בשבוע ולא משהו יומיומי ובשעות המנוחה והלילה."

שלומי ריזל, לוד:
"אי אפשר להשוות לדקה של מוזיקה שקטה שלא בשעות המנוחה, לדרשות איסלאמיות בדיציבלים גבוהים בשעות לא רגילות. קראתי מחקר שמצביע על כך שהקריאות ברמקולים של המסגדים הן לא רק משהו לקבץ את המתפללים, אלא נסיון להפיץ את האיסלאם ולהכניס אותו אליך לתוך הבית".

הרב יוסי הלפרין, ביתר:
"ההשוואה בין קריאות המסגדים ל'צופרי שבת' היא לא במקומה. פה זה כל יום וכל היום וכל הלילה, וצופר שבת פועל רק פעם בשבוע, ובשעה שהוא לא מטריד אף אחד".

הרב יצחק קורץ, פסגת זאב צפון:
"זה לא דומה ולא כמעט. צופר שבת פועל שלא בשעות המנוחה, והכי מוקדם בערבי שבתות החורף לא לפני השעה 16:00. התשובה לא ממין הטענה, ברוב המקומות מפעילים בערב שבת מוזיקה נעימה ושקטה".

הרב דני כהן, חברון:
"מי שיכול להוכיח ש'צופר שבת' זה "יהרג ואל יעבור" – שיוכיח. דבר שני, ניתן להכניס בחוק תקנה שמאפשרת נניח פעם בשבוע להפעיל כרוז. אם שמים אחד מול השני – ברור שעדיף לחוקק את 'חוק המואזין".

*
לתשומת ליבכם שם, במפלגות החרדיות...










הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.