מערכת COL | יום ט' חשוון ה׳תשע״ז 10.11.2016

הלילה הדרמטי של האחים ריזל ● ראיון משותף

הם תאומים וחברים טובים, אבל משדרים בתחנות רדיו מתחרות: מנדי ריזל מגיש ברדיו 'קול ברמה', ושלומי ב'קול חי' ● שניהם צוותו לליל הבחירות בארה"ב, לשעות הקטנות והדרמטיות לפנות בוקר, ומסכמים לילה דרמטי של מהפך, ש'אי אפשר לשכוח' ● "האם טראמפ יהיה 'טוב ליהודים'? ומה ההשלכות יום אחרי הבחירות?" שאלנו בראיון את השניים ● שלומי ריזל חושף: כך צפיתי את תוצאות הבחירות ● מגזין שישי  האחים ריזל בראיון משותף
הלילה הדרמטי של האחים ריזל ● ראיון משותף
לילה של מהפך דרמטי: האחים מנדי ושלומי ריזל


משה בן-חיים

לתפוס את שני החבר'ה הללו יחד, זו היתה משימה כמעט בלתי אפשרית. מנדי ריזל, בלילה שבין רביעי לחמישי, לאחר יממה של שידורים בליל הבחירות, ולאחר מכן תפילת שחרית, ושידורים ב'רדיו 101.5, כשלילה קודם בקושי הביא תנומה לעפעפיו. וכנ"ל אחיו התאום, שלומי. שידורים, פרשנות, סביב השעון.
מנדי כתב לענייני צבא ובטחון ב'קול ברמה', ושלומי כתב לענייני חוץ ברדיו 'קול חי'. תחנות רדיו על אותו 'נתח שוק' פחות או יותר, לציבור החרדי.

בתמונה שפרסמנו כאן בבוקר המוקדם שאחרי ליל הבחירות, נראה שלומי מבקר את אחיו מנדי, לאחר שסיים שידור בין השעות 02:00 ל- 05:00, כשמנדי עדיין באולפן 'קול ברמה', עם האוזניות, כשהוא עדיין בשידור.

שאלה מתבקשת: איך זה עובד... שני אחים, בתחנות רדיו מתחרות?

שלומי: "הנושאים בהם אנו עוסקים ביום-יום אינם חופפים. הוא מטפל בנושאי בטחון, ואני בנושאי חוץ. בנוסף, ביום יום אנחנו משתפים אחד את השני בכל דבר, חוץ מענייני מקצוע ועבודה. מבחינתנו זה מחוץ לתחום..."

מנדי: "אני מסכים לדברי שלומי, ואוסיף שלדוגמא אתמול (שלישי ערב הבחירות) לא תיאמנו עמדות, ולא "מי עולה אצלך לשידור". היה לנו ברור שזה מחוץ לתחום, יש לנו מספיק נושאים לדבר עליהם..."

לגבי הסיטואציה בה אחיו הגיע לתחנה שלו לביקור, מספר מנדי: "שלומי שידר בין 2 ל-5 לפנות בוקר, אני שידרתי בין 3 ל-6. שלוש שעות של שידור ללא הפסקה, לראיין ברצף, לדבר ולסקר. כשהוא הגיע בסביבות חמש לפנות בוקר, שמתי קצת מוזיקה שקטה, ויצאנו יחד להתרעננות קלה, ולצפות במסכים, לראות את המהפך מול עינינו".


שלומי ומנדי ברגע של הפוגה, צופים ברגעי הדרמה

בחירות שלא היו כמותן

איך באמת עבר עליכם הלילה הארוך והדרמטי?

מנדי: "לאחר לילה ארוך, בשבע בבוקר חזרתי לשדרות, התפללתי שחרית והפסקה קטנה, ונסעתי לרדיו 101.5 להמשיך בשידורים כמגיש אקטואליה, סביב השעון. אבל בכל זאת, זו חוויה שהייתי מוכן לעבור שוב...
אלו בחירות היסטוריות שלא היו כמותן מעולם, אולי גם לא יהיו. תסתכל על כל התחזיות: כל העיתונים בארה"ב, מאות, כתבו רק דבר אחד: קלינטון. בודדים היו שדיברו על נצחון טראמפ. והנה, קם אדם בן 70, מול מערכת משומנת ומושחתת. הנשיא לשעבר ביל קלינטון מתגייס, הנשיא היוצא ברק אובמה ורעייתו מישל אובמה, כוכבי תקשורת, כולם בעד הילארי קלינטון. וכל התקשורת המגוייסת. לדעתי הן הבחירות הבלתי יאומנו אי פעם.

"באוטו בדרך לאולפן, אני שומע יתרון לטראמפ. מאוחר יותר, מהפך: קלינטון מובילה. שדרן של אחת מערוצי התקשורת הגדולים בארה"ב: "טראמפ יזדקק לנס כדי לנצח..." התחלנו את השידור עם תחזיות פרשנים של 80% סיכוי לקלינטון, וסיימנו בבוקר עם 93% אחוז ניצחון לטראמפ... לילה דרמטי כזה לא זכור לי..."

אגב, את ההחלטה להעביר את משדר הבחירות קיבל מנדי... בשעה 15:00 בצהריים, בלי הרבה הכנה מוקדמת. "ביקשו ממני להכין המשדר מהרגע להרגע. חשבתי לעצמי: "מי יודע מתי תהיה לי עוד הזדמנות כזאת?..."

שלומי: "רגע מכונן, אי אפשר לשכוח. חוויתי מהפך בשידור חי, בהתחלה הכל היה תנודתי מאוד. תוך כדי השידור, שולחים לי חברים מסרונים: שלומי, אתה בשידור חי, נצל את ההזדמנות וחזור בך! קלינטון לוקחת את הבחירות... (כתבה שעלתה ב-COL יומיים לפני הבחירות ובה הוא קובע שטראמפ יהיה הנשיא הבא...) לכולם היה נראה שהסיכוי של טראמפ אפסי ברגעים הללו. רגע אחד ניצחון במחוז של קלינטון, שיכול להכריע, ורגע אחריו נצחון לטראמפ. לדעתי הן אולי הבחירות הגורליות ביותר לארה"ב, שמשליך גם על ישראל. בטחונית, מדינית, וגם כלכלית.

טראמפ יהיה 'טוב ליהודים'? במסע הבחירות הבטיח העברת שגרירות לירושלים, ובנייה בירושלים ויו"ש?

מנדי: "כתב מדיני בכיר אמר לי, שנתניהו העדיף את קלינטון דווקא. אותה הוא מכיר, ויודע 'עם מי יש לו עסק'. היא בטח טובה יותר מאובמה. ואילו טראמפ, הוא לא צפוי. לדעתי, עם טראמפ הכל נראה יותר מידי וורוד, וכגודל הציפיות עלולה לבוא גם אכזבה. אחת הסיבות שדיבר על ישראל טוב, היא הקשר שלו לנוצרים אוונגליסטים, כדי שיצביעו עבורו, ואני לא רואה בזה דבר חיובי. מצד שני, הוא הקיף עצמו בכוורת מאוד אוהדת לישראל, מייק פנס, נייט גינגריץ' רודי ג'וליאני ועוד. בסה"כ על פניו זה נראה טוב לנו."

"האם יקיים מה שהבטיח בבחירות? זו שאלה קשה. האם יפתח את הסכם הגרעין עם איראן? זה נשמע קצת מופרך. אם יקיים מה שהבטיח, זה יסבך אותו. אם לא – יגידו שהוא לא מקיים הבטחות. זה מורכב, אף אחד לא באמת יודע מה הוא יעשה. מה שכן רואים מיד, בגלל שהוא מצטייר כמו ה"בריון של השכונה", הרבה מברכים אותו גם במדינות ערב. ימים יגידו."

שלומי: "עד היום הבטיחו להעביר את השגרירות לירושלים ולא עשו את זה. אבל מאידך, טראמפ הוא לא 'פוליטיקלי קורקט', ולכן יכול להיות שזה יקרה. גם העובדה שגינגריץ' מיועד לתפקיד מזכיר המדינה האמריקני, שידוע באהדתו הגדולה לישראל, אומרת שטראמפ באמת מתכווין ליצור סדר חדש במזה"ת.

"באופן כללי השינוי יחזק מאוד את מעמד ישראל "הבן יקיר לי" של ארה"ב, אך מצד שני יש אינטרסים נוספים לארה"ב: הקשר עם רוסיה שכה-חשוב לטראמפ, עלול בצורה זו או אחרת להוות ניגוד עניינים מול ישראל, למשל בגיזרה הצפונית, סורית-חיזבללה, ואלי גם הסכם הגרעין עם איראן. המדיניות של טראמפ תהיה כמו הביטוי של נתניהו: יתנו-יקבלו. לא יתנו – לא יקבלו. בסה"כ הוא ידאג לאינטרסים של ארה"ב."

בראיון שהעניק ל-COL יומיים לפני הבחירות, שלומי ריזל חזה את התוצאה: הוא הצהיר שלדעתו שטראמפ יהיה הנשיא הבא של ארה"ב, למרות כל תחזיות הפרשנים, הסקרים והסוקרים.
לפני שנשאל אותו איך הוא ידע, פנינו לאחיו מנדי לשאול אותו: "מה היתה התחזית שלך לגבי התוצאה?"

מנדי: "אני שיערתי לאורך כל החודשים האחרונים שקלינטון תנצח בקולות, וטראמפ באלקטורים, מה שלמעשה יביא אותו לניצחון.


הודעה ששלח מנדי ריזל, לפני ספירת הקולות בארה"ב

אז איך באמת ידעתם את זה מראש, ומניין הביטחון? אתם מתואמים...?

שלומי: "לא לקחתי כזה סיכון כמו שהרבה חושבים. לא דיברתי מהבטן ולא שלפתי. הסתכלתי באותיות הקטנות של הסקרים. היו כמה אינדיקטורים לכך שהוא ינצח: א. בסקרים תמיד הופיע שקלינטון מובילה בחמש אחוז, ובאותיות הקטנות כתוב שהסקר נערך במדגם של כ-5% יותר דמוקרטים... זה כמו לעשות סקר בתל אביב, מי יהיה ראש הממשלה...

ב. התקשורת בארץ היתה ראי של התקשורת בארה"ב, שם דיברו כל הזמן על היתרון של הדמוקרטים, והתעלמו כמעט לגמרי מהרפובליקנים. רק באחת הרשתות הגדולות נתנו ביטוי לציבור הזה, ודווקא שם ראיתי את הברק בעיניים ואת עשרות האלפים בעצרות הבחירות של טראמפ. לעומת הכנסים של קלינטון, שם היה מלאכותי יותר.

ג. ר' מאיר טורנהיים מלוד, חסיד חב"ד שמעיין בפרשת השבוע ותמיד קולע נכונה מי יהיה ראש הממשלה או הנשיא הבא. לפני כעשרה חודשים הוא פנה אלי וסיפר לי שמצא שכתוב שטארמפ ינצח את הילרי ויהיה נשיא. אבל הפעם, בניגוד לפעמים קודמות שהתוצאה היתה ברורה, הפעם זה לא היה ברור באופן חד משמעי. הוא החליט לא לפרסם כי התשובה לא וודאית...
אגב, זו בין-היתר גם הסיבה שאחי מנדי קבע שקלינטון תנצח בקולות, וטראמפ ינצח באלקטורים, ויהיה הנשיא הבא, מה שהתברר כמדוייק לחלוטין..."

מנדי: "בסופו של דבר הכל הבל הבלים, הוא בשר ודם ולב מלכים ושרים ביד ה'. עם כל ההתלהבות, אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמיים. והלוואי שאת השידור הבא שנינו נשדר יחד מבית המקדש השלישי..."




הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.