מערכת COL | יום ח' חשוון ה׳תשע״ז 09.11.2016

קידוש השם: סגירת מעגל מרגשת בפטרבורג

בטקס מרגש ומיוחד נחנך בית הספר החב"די "סיני" בפטרבורג. עיניים רבות דמעו בפטרבורג, עת גזר הרב מנחם-מענדל פבזנר, שליח הרבי לעיר, עם נכבדי הקהילה, את הסרט האדום – וצעד פנימה אל הבניין המרשים 'סיני' ● היסטוריה יהודית תוססת ועקשנות חב"דית טיפוסית מסתתרות מאחורי הבניין הזה, ששוחזר ושופץ מחדש ● סיקור, גלריית תמונות  סגירת מעגל בפטרבורג
קידוש השם: סגירת מעגל מרגשת בפטרבורג

עיניים רבות דמעו בפטרבורג, עת גזר הרב מנחם-מענדל פבזנר, שליח הרבי לעיר, עם נכבדי הקהילה, את הסרט האדום – וצעד פנימה אל הבניין המרשים 'סיני'. היסטוריה יהודית תוססת ועקשנות חב"דית טיפוסית מסתתרות מאחורי הבניין הזה, ששוחזר ושופץ, ושהוא חלק ממתחם בית הכנסת הגדול והמפורסם השוכן בעיר.

בניין זה, שהוקם בין היתר בידי הברון גינזבורג, שימש לפני המהפכה הקומוניסטית בית ספר יהודי ללימודי מקצוע לבנות. הוא שימש את בנות הקהילה עד לעליית שלטון הרשע הרוסי, שנלחם בכל סממן הקשור לפעילות יהודית. כמיטב המסורת הקומוניסטית, הבניין הולאם והפך למרכז רפואי מקומי. למרות השינויים שנעשו בפנים המבנה, נשארו בחזית הבניין ובחדרי המדרגות סממנים ואלמנטים יהודיים, עדות לנעשה בו בטרם השתלטו עליו באגרסיביות שלוחי הקומוניזם.

לפני כעשר שנים, בשיאה של התפתחות פעילות חב"ד בפטרבורג, שרק הולכת וגדלה לנחת רוח המשלח, פנה הרב פבזנר לראשי העירייה, עם יושב ראש הקהילה היהודית המקומית מר מרק גרוברג, וביקש שיואילו בטובם להשיב לקהילה את הבניין שנלקח ממנה.

לאחר דיונים והתייעצויות נענתה העירייה להשיב את הבניין, בן 2,500 מטר מרובע, לידי הקהילה. לאושרו של הרב פבזנר, וכמובן לאושרם של כל יהודי הקהילה, לא היה קץ. הגזלה הושבה.

מאז נפילת השלטון הקומוניסטי הוזנח הבניין. העירייה התנתה את פתיחתו המחודשת בשיפוץ מסיבי שיעמוד בתקנים הרוסיים הנוקשים בכל מה שקשור למבני ציבור ולמבני בתי ספר.

לא שליח כמו הרב פבזנר, מחלוצי המהפכה הרוסית, יחוש רפיון ידיים. הוא הפשיל את שרווליו ויצא לדרך. הוא פנה למומחי שחזור מרוסיה ואף מארץ ישראל. המומחים ביקרו במבנה והחלו לתכנן את שיפוצו, נכון יותר – את בנייתו מחדש, של המבנה ההיסטורי.

בשלב ראשון, כאות תקיעת יתד יהודית, הוקם בית כנסת מרשים במבנה שהושב, בידי משפחת מיראלשוילי, לעילוי נשמת סבם משה בן גבריאל רפאל ע"ה, איש חסד נודע.

מלאכת תכנון השחזור נמשכה זמן רב מהמצופה. לפני כשנתיים פנה יהודי שלבו ער לנושא חינוך ילדי ישראל – בסיוע שליח הרבי ממדינה אחרת – אל הרב פבזנר והביע את נכונותו לסייע במימון שחזור הבניין ועבודות השיפוצים הנרחבות לטובת ילדי הקהילה היהודית.

התרומה המכובדת הוענקה והעבודות יצאו לדרך, בשעה טובה. עבודות הרקונסטרוקציה ארכו כשנתיים ימים. על התכנון ועל עיצוב הפנים של הבניין הופקדו מעצבת פנים ואדריכלית מישראל, גב' ליאת אבנת ארגמן, שהשקיעה ממרצה עם השליחה–הרבנית שרה פבזנר, "כדי ליצור תחושת בית בתוך המתחם כולו וכדי לעצב את החללים בחומרים עמידים ושמישים, לפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר הנהוגים ברוסיה, המקנים למשתמש חוויה נעימה מאוד", כפי שתיאר באוזננו הרב שאול ברוק, מהשלוחים הנמרצים בעיר.

עם פתיחת שנת הלימודים החדשה התחילו התלמידים את לימודיהם בבניין החדש, 'סיני' שמו, לשם ולתפארת. המבנה המחודש ישמש את מוסדות חב"ד ואת הקהילה היהודית בעיר. יפעלו בו גני ילדים עבור כשמונים תלמידים, בית ספר לבנות שבו ילמדו כמאה תלמידות ומרכז רוחני לצעירים יהודים.

חנוכת המבנה הפכה לשיחת היום בפטרבורג, ולא בכדי. שימו לב לאישים שפינו את הלו"ז הצפוף כדי להשתתף בחגיגה, לצד מאות מיהודי העיר והשליח הראשי הרב פבזנר: יו"ר בית המחוקקים וצ'יסלאב מאקארוב, נציג המושל בבית המחוקקים מיכאל ברוצקי, יו"ר הקהילה היהודית מרק גרוברג, הקונסול הראשי של ישראל בפטרבורג מיכאל לוטם, יו"ר הוועדה לשימור מבנים מר סרגיי מאקארוב, השלוחים לפטרבורג עם ידידיהם ועם תומכיהם, ראשי ארגונים יהודיים מפטרבורג, נציגי ממשל, קונסולים של מדינות רבות, תומכי הקהילה היהודית, חברי הקהילה, אמנים וידוענים שונים.

הרב פבזנר הודה לתורמים הרבים שנטלו חלק במהלך, ובראשם ליהודי החפץ בעילום שמו, ל'קרן מרומים', לתומכי הקהילה היהודית בפטרבורג, לשליח הרב בן-ציון ליפסקר ולארגון 'יחד', ואחרון חביב לרב חיים-שאול ברוק, על ניהול הפרויקט כולו.

כשנכנסו המכובדים למבנה פנימה, הם נדהמו מההשקעה הרבה, מרמת העבודות ומהתנאים הגבוהים שבהם ילמדו תלמידי הגנים ובית הספר היהודי. נוסף לחדרי הגנים וכיתות הלימוד, בבניין חדר אוכל מפואר, ספרייה, מעבדות, אולם רב-תכליתי גדול, פרוזדורים רחבים וקפיטריה.

ההפתעה הייתה כשהנציג היהודי של המושל ביקש לשלוח את בנו ללמוד בגן הילדים של הקהילה והציע בעצמו ללמד בו כמה שעות בחודש. יו"ר בית המחוקקים הודיע במהלך הסיור כי ימליץ לכל הגופים הבונים כעת בתי ספר ומוסדות חינוך ללמוד מהקהילה היהודית איך עושים זאת על הצד הטוב ביותר.

"כלי תקשורת סיקרו את האירוע, שהיה כולו קידוש השם גדול מאוד – דבר שבא לידי ביטוי בפניות רבות למרכז המידע של הקהילה מצד יהודים שהביעו התעניינות ברישום ילדיהם למוסדות החינוך של חב"ד בפטרבורג", מספר הרב ברוק.

(הסיקור מתוך טורו של מנחם כהן ב'כפר חב"ד')
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.