מערכת COL
|
יום ח' חשוון ה׳תשע״ז
09.11.2016
אם התינוק מאושפזת. האם הדבר מתיר לדחות את הברית?
אם אמו של תינוק מאושפזת ואינה יכולה לבוא לברית ביום השמיני, האם הדבר מתיר לדחות את הברית? ● בפינת ההלכה בעלון 'שיחת השבוע', התייחס השבוע הרב יוסף-שמחה גנזבורג לשאלה לתשובה במלואה
אם התינוק מאושפזת. האם הדבר מתיר לדחות את הברית?
תשובה: כתב הטור: "מצוות עשה מן התורה על האב למול את בנו, וגדולה מצווה זו משאר מצוות עשה, שיש בה צד 'כרת' (למי שנמנע מלמול את עצמו), ונכרתו עליה י"ג בריתות, וגם היא אות ברית חתום בבשרנו, ומעידה בנו שבחר בנו ה' מכל העמים, ואנחנו עמו וצאן מרעיתו".
החובה היא שהאב ימול את בנו. מכיוון שבדרך כלל אין האב יודע למול, הוא ממנה מוהל מקצועי לשליח במקומו והמוהל עושה את הברית לבן בשליחותו של האב.
אם התינוק בריא, חייבים לערוך את הברית ביום השמיני ולא לדחותה. על-פי הרמ"א, בכל יום שהברית מתעכבת - האב עובר על מצוות עשה. ולכל הדעות, האיחור גורם לתינוק להפסיד את הקדושה בימיו הראשונים, ודבר זה יש לו השפעה לאורך זמן.
גם אם נדחתה הברית בגלל מצב הבריאות של התינוק, חייבים למולו מיד כשהדבר מתאפשר.
גם אם היולדת או הסבים, או אפילו האב, אינם יכולים להגיע לברית בזמנה, חלילה מלדחות את הברית משום כך. במצב כזה יש לקיים את הברית בזמנה, לכתחילה – במעמד מניין מישראל, ואת המסיבה אפשר לעשות ביום אחר, ואז גם התינוק מגיע לאירוע רגוע...
מקורות: טושו"ע יו"ד סי' רס ס"א, רסא ס"א ורמ"א, שו"ע אדה"ז סי' רמט ס"ו. אוצר הברית פ"ג סי' ג ס"א וסי' יא.
תשובה: כתב הטור: "מצוות עשה מן התורה על האב למול את בנו, וגדולה מצווה זו משאר מצוות עשה, שיש בה צד 'כרת' (למי שנמנע מלמול את עצמו), ונכרתו עליה י"ג בריתות, וגם היא אות ברית חתום בבשרנו, ומעידה בנו שבחר בנו ה' מכל העמים, ואנחנו עמו וצאן מרעיתו".
החובה היא שהאב ימול את בנו. מכיוון שבדרך כלל אין האב יודע למול, הוא ממנה מוהל מקצועי לשליח במקומו והמוהל עושה את הברית לבן בשליחותו של האב.
אם התינוק בריא, חייבים לערוך את הברית ביום השמיני ולא לדחותה. על-פי הרמ"א, בכל יום שהברית מתעכבת - האב עובר על מצוות עשה. ולכל הדעות, האיחור גורם לתינוק להפסיד את הקדושה בימיו הראשונים, ודבר זה יש לו השפעה לאורך זמן.
גם אם נדחתה הברית בגלל מצב הבריאות של התינוק, חייבים למולו מיד כשהדבר מתאפשר.
גם אם היולדת או הסבים, או אפילו האב, אינם יכולים להגיע לברית בזמנה, חלילה מלדחות את הברית משום כך. במצב כזה יש לקיים את הברית בזמנה, לכתחילה – במעמד מניין מישראל, ואת המסיבה אפשר לעשות ביום אחר, ואז גם התינוק מגיע לאירוע רגוע...
מקורות: טושו"ע יו"ד סי' רס ס"א, רסא ס"א ורמ"א, שו"ע אדה"ז סי' רמט ס"ו. אוצר הברית פ"ג סי' ג ס"א וסי' יא.
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות