מערכת COL | יום ה' חשוון ה׳תשע״ז 06.11.2016

"הקול היהודי יכול להכריע את הכף" ● שלומי ריזל מנתח

עורך חדשות החוץ ברדיו קול חי שלומי ריזל מנתח את הבחירות בארה"ב בראיון מיוחד ל-COL ● איך מתייחס הציבור היהודי בארה"ב לבחירות, מה חושבים בציבור החרדי, ולמי מצביעים חסידי חב"ד? האם בתו של טארמפ הגיעה לאוהל גם כדי 'לקושש קולות'? ● ושאלת המליון: מה לדעתו יהיו תוצאות הבחירות? ● מרתק  הקול היהודי
שלומי ריזל, על רקע תמונת אילוסטרציה (ויקיפדיה)

ראיין: צבי סופר

עורך חדשות החוץ של רדיו קול חי שלומי ריזל, מסקר מזה שנה את מערכת הבחירות בארה"ב. החל מהבחירות הפנימיות בשתי המפלגות, דרך מסע הבחירות רווי המתח והאמוציות, כשכל רגע נראה יותר דרמטי מקודמו.

בראיון ל-COL הוא מנתח את הבחירות בארה"ב, רגע לפני קביעת התוצאות:

איך מתייחס הציבור היהודי לבחירות הללו?

התשובה מורכבת. באופן כללי, הציבור היהודי בכללותו מביע דעתו בפומבי, בניגוד אולי למדינות אחרות. היות והמעורבות היהודית גבוהה בשתי המפלגות, ובעיקר במפלגה הדמוקרטית. יש תורמים גדולים ופעילות בתוך המפלגות. כ-10% מחברי הסנאט הם יהודים, הרבה מעבר לגודל היחסי באוכלוסיה.

"היהודים נוטים באופן מסורתי להצביע לדמוקרטים, כי הם קרובים יותר לליבם, ביחס כלפי המיעוטים בארה"ב. אך הפעם יש נטייה לכיוון המועמד הרפובליקני, יתכן וזה בגלל מדיניות הנשיא היוצא אובמה מול ישראל. מאידך, יש יהודים רבים שחוששים מטראמפ הרפובליקני, ומשהו בקיצוניות שלו מפחיד אותם. באופן כללי הציבור היהודי תומך במועמדת הדמוקרטים – הילרי קלינטון.

"בציבור החרדי המצב שונה. קודם כל, ישראל קרובה יותר לליבם, והיחס של ארה"ב אליה חשוב להם. הם גם דואגים לביטחון היהודים בארץ, ושיהיו במקום מוגן. ב. באופן כללי הציבור החרדי מזדהה יותר עם המפלגה הרפובליקנית, השמרנית יותר".

"היו שמועות שבחסידות סאטמר הורו להצביע למועמדת הדמוקרטים קלינטון, בגלל שטראמפ מצטייר כ'ציוני' יותר. לא ברור האם זה סוחף את כל סאטמר, בכל מקרה תמיד היתה מגמה להצביע לדמוקרטים שמאפשרים ליהודים יותר חופש פעולה. בכל אופן, הילרי קלינטון עזרה לקהילה היהודית ובכללה לחסידות סאטמר".

איך ניתן לפלח באחוזים את סד"כ המצביעים בציבור החרדי?

"למעשה, כ-25% אחוז בסה"כ בציבור החרדי מצביעים לקלינטון. חלקם מפחדים מטראמפ, חלקם מאמינים בשיטה הכלכלית של המפלגה הדמוקרטית, ובמצע החברתי שלה".

ומה לגבי חסידי חב"ד, מה הם יצביעו? (אם יש מגמה לכיוון מסויים...)

החב"דניקים כידוע, חשוב להם מאוד נושא שלמות הארץ. רובם לדעתי מעדיפים את טראמפ בגלל גישתו האוהדת, אם כי יש גם כאלו שכנראה יצביעו לדמוקרטים בגלל המדיניות הכלכלית והיחס הטוב ליהודים במשך השנים. כל זאת למרות שבניו יורק כמעט ואין לקול היהודי השפעה בגלל שיטת האלקטורים הנהוגה בבחירות בארה"ב.

"שאל אותי הבוקר מוטי לביא בתכנית הבוקר של 'קול חי', האם בתו של טראמפ הגיעה לאוהל, גם כדי 'לקושש קולות' בציבור החב"די והחרדי בכלל... עניתי: א. הקולות בנ.י. לא יכולים להשפיע בשיטת האלקטורים. ב. היא סיפרה בראיון שאביה התקשר אליה ערב חג הסוכות וביקש ממנה להתפלל להצלחתו. יש לה קשר עם גורמים בחב"ד, והיא נסעה בפשטות להתפלל באוהל, במקום שהתפילות מתקבלות שם..."

הקול היהודי משפיע

ניו יורק אינה משפיעה. אילו מדינות כן משפיעות, ומה משקל הקול היהודי בהן?

מדינה חשובה היא פלורידה, השלישית בגודלה עם 29 אלקטורים, שם ליהודים יש יכולת השפעה גדולה, ובה טמון כנראה המפתח לנצחון בבחירות. מדינות נוספות עם השפעה גדולה הן: אוהיו, פנסליבניה, וצפון קרוליינה. אם טראמפ רוצה לנצח, המפתח הוא ההשפעה היהודית בפלורידה. בבחירות של גורג' בוש מול אל גור, בוש ניצח בגלל הפרשים של כמה מאות קולות בפלורידה, למרות שבחישוב הכללי זכה בפחות קולות מיריבו. לכן, הקול היהודי הפעם יכול להכריע את הכף".

וכעת לשאלת המיליון: מי לדעתך ינצח?

"אני מסקר את הבחירות קרוב לשנה. אמרתי כל הזמן שטראמפ ינצח, גם בבחירות הפנימיות במפלגה שלו, וגם בבחירות לנשיאות. הבחירה היא בין רע לגרוע. טראמפ הרע, קלינטון גרועה. טראמפ הוא 'אאוט-סיידר', ואמריקה צריכה אדם כזה, אחרי שנמאס מהשלטון של אובמה. טוענים שהמערכת הסתאבה, וטראמפ מבטיח למגר את השחיתות. לכן לדעתי בסופו של יום הוא ינצח את הבחירות ויהיה נשיא ארה"ב הבא".





הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.