מערכת COL
|
יום כ"ט תשרי ה׳תשע״ז
31.10.2016
מה יעשה מי ששכח לעשות הבדלה במוצאי שבת? ● פינת ההלכה
שאלה: מה יעשה מי ששכח לעשות הבדלה במוצאי שבת? ● הרב יוסף-שמחה גינזבורג משיב במדורו ב'שיחת השבוע' הבדלה במוצאי שבת
צילום: בנצי ששון
שאלה: מה יעשה מי ששכח לעשות הבדלה במוצאי שבת?
תשובה: עיקר מצוות ההבדלה היא בליל מוצאי שבת. מי שלא הבדיל אז בשוגג או במזיד ונזכר בבוקר יבדיל מיד אחרי תפילת שחרית, ואסור לו לטעום מאומה חוץ ממים עד שיבדיל על הכוס (כמו בלילה). אם לא הבדיל למחרת, יבדיל ביום שני, וכן עד שקיעת השמש בסוף יום שלישי. זאת משום ששלושת הימים הראשונים של השבוע נקראים "ימים שלאחר השבת", ואפשר להשלים בהם את מוצאי השבת; אבל שלושת הימים שאחריהם נקראים "ימים שלפני השבת", ואין להם קשר לשבת שעברה.
כשמבדילים ביום ראשון ואילך אומרים רק את ברכת 'הגפן' וברכת 'המבדיל', אבל לא את ברכת 'מאורי האש', שלא נתקנה אלא במוצאי שבת, שבה גילה אדם הראשון את מאורי האש. כמו-כן אין לברך את ברכת הבשמים, שלא תיקנו לברכהּ אלא במוצאי שבת, ובזמנים אחרים אסור להפסיק בה בין ברכת הגפן לשתיית היין.
במקומות שהשבת יוצאת מאוחר מאוד, והילדים כבר שוכבים לישון, נהגו שאחד הבנים מבדיל ביום ראשון בבוקר ומוציא גם את האחרים. אם לא, יבדיל בעבורם גבר, גם אם כבר הבדיל לעצמו (אבל לא יבדיל לבנות בלבד, אלא אחת מהן תבדיל). ויש אומרים שגם אישה יכולה להבדיל בעבורם. לפי הפוסקים הספרדים יכול הגבר להבדיל גם בעבור נשים ובנות בלבד.
מי שלא הבדיל במוצאי יום טוב או יום הכיפורים, יבדיל כל יום המחרת, עד שקיעת השמש בלבד.
מקורות: שו"ע או"ח סי' רצט ס"ו. שו"ע אדה"ז שם ס"ח-ט. מ"ב שם. ש"ש כהלכתה (ח"ב) פנ"ח סי"ט-כ, וש"נ.
תשובה: עיקר מצוות ההבדלה היא בליל מוצאי שבת. מי שלא הבדיל אז בשוגג או במזיד ונזכר בבוקר יבדיל מיד אחרי תפילת שחרית, ואסור לו לטעום מאומה חוץ ממים עד שיבדיל על הכוס (כמו בלילה). אם לא הבדיל למחרת, יבדיל ביום שני, וכן עד שקיעת השמש בסוף יום שלישי. זאת משום ששלושת הימים הראשונים של השבוע נקראים "ימים שלאחר השבת", ואפשר להשלים בהם את מוצאי השבת; אבל שלושת הימים שאחריהם נקראים "ימים שלפני השבת", ואין להם קשר לשבת שעברה.
כשמבדילים ביום ראשון ואילך אומרים רק את ברכת 'הגפן' וברכת 'המבדיל', אבל לא את ברכת 'מאורי האש', שלא נתקנה אלא במוצאי שבת, שבה גילה אדם הראשון את מאורי האש. כמו-כן אין לברך את ברכת הבשמים, שלא תיקנו לברכהּ אלא במוצאי שבת, ובזמנים אחרים אסור להפסיק בה בין ברכת הגפן לשתיית היין.
במקומות שהשבת יוצאת מאוחר מאוד, והילדים כבר שוכבים לישון, נהגו שאחד הבנים מבדיל ביום ראשון בבוקר ומוציא גם את האחרים. אם לא, יבדיל בעבורם גבר, גם אם כבר הבדיל לעצמו (אבל לא יבדיל לבנות בלבד, אלא אחת מהן תבדיל). ויש אומרים שגם אישה יכולה להבדיל בעבורם. לפי הפוסקים הספרדים יכול הגבר להבדיל גם בעבור נשים ובנות בלבד.
מי שלא הבדיל במוצאי יום טוב או יום הכיפורים, יבדיל כל יום המחרת, עד שקיעת השמש בלבד.
מקורות: שו"ע או"ח סי' רצט ס"ו. שו"ע אדה"ז שם ס"ח-ט. מ"ב שם. ש"ש כהלכתה (ח"ב) פנ"ח סי"ט-כ, וש"נ.
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות