מערכת COL | יום ח' תשרי ה׳תשע״ז 10.10.2016

מדור חדש: העיקר הבריאות ● "חשוב שנכיר את הגוף והנפש"

לאחר מספר חרדות קיומיות בנוגע למצבו הבריאותי, החליט הרצל קוסאשוילי לקחת את המושכות לידיו, כשהוא מתייצב לשורת בדיקות ארוכה ומשנה את אורח חייו מהקצה לקצה ● על הדרך, הכיר הרצל אברך חדש שהצטרף לקהילתו בשכונת חב"ד בלוד בשם מרדכי רוט, שחיבר שלושה ספרים על בריאות הגוף והנפש עבור המגזר החרדי והפכו לרבי מכר היסטריים ● רוט שבמקצועו מטפל בין היתר בבעיות גב וצוואר, השמנת יתר וסכרת וכן בתחום הנפש, עשה באמצעות הספרים מהפכה וסדר במונחים הרפואיים והטיפוליים שהיו זרים לאדם הקטן לחלוטין ● ערב יום הדין, הם נפגשו לשיחה חשובה ומרתקת שכותרתה איך לא: העיקר הבריאות ● מגזין כיפור נפש בריאה בגוף בריא
 מדור חדש: העיקר הבריאות ●
מימין: מרדכי רוט. משמאל: חיים ולדר (צילום: COL)
העיקר הבריאות

הרצל קוסאשוילי, COL

אין מישהו מאיתנו שלא היה מעורב באיחול לשנה טובה שהסתיים או התחיל במילים: "העיקר הבריאות, כל השאר בונוס", או מצד המאחל או מצד המאוחל. אבל אם נחדד את השאלה ונתמצת אותה, השאלה המתבקשת היא: מה אנחנו באמת יודעים על הגוף שלנו, על הבריאות הנכונה והטובה, וחלילה טפו טפו, על סימפטומים המעידים שמשהו לא בסדר?

בואו נשים דברים על השולחן. אנחנו די בורים בכל מה שקשור לבריאות הגוף. וחמור מכך, אנחנו חיים במין בועה ונרטיב שלא ממש מעודד שמירת אורח חיים תקין ובריא, בין אם זה במזונות הזמינים והמתועשים שבאים אל פינו, ובין אם זה באורח חיים נטול פעילות גופנית שפשוט מפרק את כל הנחות היסוד הבריאותיות בזה אחר זה.

אמר פעם חכם אחד: "חבל שנות הנעורים ניתנו לצעירים ולא למבוגרים..." ותודו שיש בזה מן האמת. שכן כשאתה צעיר ונטול דאגות, החיים נראים מבטיחים ואפילו נצחיים אפשר לומר. לא טרדות בריאות מעסיקות את הצעיר, ובטח שלא טרדות פרנסה ועול עבודה יומיומית, סיזיפית ושוחקת. מושלם. הבעיה מתחילה ככל שמתבגרים. שם אתה מגלה כמה החיים שבריריים, ובטח שהם לא נצחיים, ושעל כל פיסת נשימה בבריאות טובה צריך לדעת להודות לבורא, וכמובן לשמר את המצב עד כמה שאפשר.

אני לא צריך לספר לכם על כמה אנחנו עסוקים מידי בשביל שנוכל לטפל בעצמנו... רק שמפה לשם, אתה מגלה שבדיקות דם תקופתיות אחת לחצי שנה בממוצע לאלה שחצו את גיל ארבעים, הן הכרחיות כמו תפילין בכל יום של חול. פשוט חובה. וכאן מתחילות הדאגות ודפיקות הלב המואצות.

ואכן לאחרונה בצעתי בדיקות דם שגרתיות, שבעקבותיהם לקחתי את עצמי לידיים, ושיניתי את אורח חיי לחלוטין. מן הקצה אל הקצה. אז כן, אני היפוכונדר לא קטן וחרדתי גדול אפילו, אני יודע. אולם בנוסף לזה אני גם יודע, שההזנחה הבריאותית שהעולם המערבי מעודד אותנו לצעוד לזרועותיו המחבקות והשמנוניות, עולה לנו בחיים, באיכות החיים ובמיליארדי דולרים שהולכים לצערנו לבתי המרקחת, ולקרטלים אכזריים של יצרני תרופות שמלבד כסף לא מעניין אותם כלום. בטח לא האדם הקטן ומלחמותיו בביורוקרטיה ובמחלות שמתעופפות מעל לראשנו.

מכאן הדרך קלה הרבה יותר עד לתמונות הקשות של מסדרונות בתי רפואה עמוסים בחולים, המשוועים לעזרת מערכת בריאותית שמתקשה לעמוד בנטל הנזקקים לשירותיה. ובואו לא נרחיב בעד כמה המצב יכול להיות רגוע ר"ל.

אז נכון, החלטה אישית על לקיחת אחריות היא כבר התחלה טובה, אבל מכאן ועד ליישום הדברים צריך לעבור כברת דרך ארוכה, בעיקר נפשית ורגשית, כי מה לעשות, ורוב הבעיות הפיזיות שלנו, הן השתקפות של בעיות רגשיות.

אבל אני לא יכול לצאת ידי חובה רק בקריאה הפשוטה הזו: לכו להיבדק. ממש לא. לכן החלטתי, לנסות להקדיש סדרה של כתבות על בריאות, תזונה נכונה ורפואה כללית, כשאני יוצא מתוך נקודת הנחה בסיסית, שתמיד יש מה ללמוד בעולם. או כמו שאמר לי רופא העור: "אני רופא 30 שנה, ולדעתי הידע שלי מכיל כעשרה אחוזים בלבד מהידע שקיים בתחום ההתמחות שלי (עור).

במקרה או שלא, לאחרונה עבר להתגורר בסמוך לשכונה בה אני מתגורר בלוד, אברך חסידי בשם מרדכי רוט. רוט התגורר כל חייו בצפת ובבני ברק (כן, עם כל הלבוש והשטריימל). בשנה האחרונה לקחו מרדכי ורעייתו חיה החלטה אמיצה: לעבור לחסידות חב"ד ולשכונת חב"ד בלוד, כשהם מעבירים גם את שלושת ילדיהם הקטנים לחיידר בשכונה.

המזל הגדול שלי הוא, שהתחברנו האחד לשני מיד, ונוצרה בנינו ידידות קרובה שהביאה אותי לכל התהליך הזה שאני מדבר עליו, של לקיחת אחריות בריאותית על חיי וחישוב מסלול מחדש.

אבל בואו לא נקדים את המאוחר, ונכיר קצת את מרדכי מיודענו מקרוב. לאחר כמה דקות של היכרות בבית הכנסת לצעירים בשבת הראשונה שהוא שבת בלוד, התברר לי כי מרדכי רוט, הוא מטפל גוף ונפש, ומומחה לבעיות אורטופדיות וסכרת.

לאחר ההיכרות הראשונית והחפוזה שלי עם ר' מרדכי, התברר לי שלאחרונה הוא הוציא שני ספרים תחת השם: "10 דקות לפני שהולכים לרופא" יחד עם הסופר הנודע חיים ולדר, לאחר שספר ראשון בסדרה בשם: "יש לך 10 דקות לבריאות שלך?" שגם בו חיים ולדר נטל חלק, נחל הצלחה כבירה והפך לרב מכר במגזר החרדי כשנמכר בלמעלה מ20,000 עותקים, כשלספר מצורפות המלצות רפואיות ותורניות, על חשיבותו ותועלתו.

כצ'ופר, וגם כמובן בשביל להרגיע ולהניח כמה מורסות על הפחדים האישיים שלי, התיישבתי עם מרדכי לשיחה על הסיבות והנסיבות, כמו גם על הסכנות שאורבות לפתחנו חדשים לבקרים, ועל דרכי ההתמודדות איתן.

תגיד, קודם כל אני חייב להבין: מה לאברך חרדי ולעולם הרפואה?

"כבר כשהייתי צעיר זה עניין אותי מאוד. אני עצמי הייתי עושה התעמלות כבחור במשך שנים. גוף האדם עניין אותי וגם הנפש. הייתי נובר בארכיוני ספריות אודות רפואת הגוף והנפש. ודבר הוביל לדבר, עד שהגעתי למסקנה שאני חייב להתמקצע בתחום. הן בבריאות הגוף והן בבריאות הנפש".

אתה רץ מהר... איך החלטת שמהתעניינות אתה עובר ללימודים מקצועיים?

"אחרי שראיתי שאני מצליח לעזור לאנשים עם עצות בריאותיות. הבנתי שיש פה לא רק תועלת, אלא גם סיפוק תחושת שליחות... בגדול, הרצון לעזור באופן מקצועי הוא שהניע אותי. זה נותן לי סיפק וממלא אותי, והחלטתי ללכת ללמוד את הנושא על בוריו. התחלתי בהדרגה ללמוד על טיפול בבעיות גב, התעמלות בריאותית, תזונה נכונה והשמנת יתר וכך הלאה".

או קיי, זה בעניין הגוף. איך הגעת לנפש?

"ראיתי שיש השפעה כל כך מיידית של הנפש על הגוף ושניהם כמקשה אחת. כמו בחסידות כך בחיים, השילוב הוא הכרחי. אתה רואה כיצד אנשים שסובלים בגופם סוחבים על גבם ובעברם טראומות וכאבים נפשיים גדולים".

בין היתר רוט התמקצע ולמד בין היתר גם בארה"ב CBT ,NLP (התנהגות קוגניטיבית), דמיון מודרך וכל מיני שיטות טיפוליות נוספות. ולאחר שקיבל תגובות טובות ומשובים מלקוחות שהדברים עוזרים להם, פתח מוטי קליניקה בבני ברק, שם הוא מטפל באנשים באופן יסודי עד להחלמה (כשהפציינט מציית כמובן...).

תן לי כלל בסיסי בתורת הנפש

"אחד הדברים שראיתי שהאדם זקוק לו בנפשו, זה הערכה עצמית ואהבה. ראיתי בסרטונים של הרבי איך הוא נתן אהבה ללא גבולות, גם לאנשים שלא הכיר מעולם זה נתן לי השראה ללא ספק. ללא אהבה עצמית (לא האנוכית) אין בסיס נכון לנפש, וכמובן גם ללא אהבת הזולת. מיזנטרופים הם אנשים שסובלים.

בתחום הנפש הפנימיות היא העיקר. אתה יכול לראות אנשים עם הנהגות שליליות כלפי חוץ. כעסנים ומחרפים ומגדפים כל היום, כשלמעשה נפשם פצועה ושסועה, והם פשוט לא יודעים לתת ביטוי לנפשם המיוסרת.

אני מאוד מתחבר לעניין של אל תסכל בקנקן אלא במה שיש בו. הרי כל חולי ר"ל שניכר כלפי חוץ הוא שיקוף של משהו פנימי אחר שחבוי באדם החולה.

אני אומר לך משהו נוסף, שאולי קצת ידגדג לך. אתם אולי חושבים שהרבי רק שלכם, אבל הרבי הוא לא רק נשמה כללית, הוא הרבי של כולם. אם אני התחברתי אליו, עוד לפני שהתחברתי לתורת חסידות חב"ד, זה אומר שהמכנה המשותף של הרבי היה רחב והכי מכיל שיש".

ומה באמת חשוב לדעת כשניגשים לנושא המסועף והדי מפחיד הזה של הבריאות?

"צריך לדעת שבמספר פעולות בסיסיות ביום, אפשר לשנות את החיים שלנו ולהקל על כאבים עתידיים רח"ל. וגם, אפשר ללמוד על דרכי הפעולה של הגוף והתגובות שלו למצבים מסוימים, כך שגורם ההפתעה יהיה מינימאלי ככל האפשר. בעזרת ידע מונע, אפשר לחסוך הרבה סבל ומכאוב. היום כשהמידע נגיש חשוב שיהיה סדר בראש. לפעמים מרוב מידע אפשר להתבלבל. ומונחים כמו: כאבי גב וצוואר, השמנת יתר ודלקות בפרקים, הם לא מונחים מהחלל החיצון, אלא משהו שחלילה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו. צריך לדעת מה ההשלכות של כל דבר כזה. אם זה לא פיקוח נפש, אז מה כן?".

למעשה הספר מציע גם שיטת טיפל עצמית

"אכן כן. זו אחת המטרות העיקריות של הספר, לתת לאנשים כלים לטפל בעצמם. כמובן ששמו של הספר לא סתם נקרא 'לפני' שהולכים לרופא. ביקור אצל רופא הוא בוודאי חובה על כל אדם שמרגיש שלא בטוב. אבל קח לדוגמא אדם שסובל מהשמנת יתר. הרופא הבהיר לו בצורה הטובה ביותר שעליו לרזות, הרופא שטח בפניו כמה אפשרויות ועכשיו עליו להחליט בעצם מה הכי טוב לו. וכיצד. הספר בעצם נותן את כל הסיבות לבעיה. כיצד היא נוצרת, מה ההשלכות שלה על גוף האדם, וכן, הספר בהחלט מציע דרכי טיפול בבעיה. כמובן שהספר גם מסביר את הניתוחים ומה היתרונות והחסרונות שלהם, אך אדם שלא בחר בניתוח או אפילו אדם שבחר בניתוח, יוכל להשתמש בעצות שבספר לאחר הניתוח עד שיגיע למשקל תקין. למעשה, גם בהמלצות החמות שכתבו רופאים על הספר הם הדגישו את נושא הטיפול העצמי. לכן, אדם שסובל מחרדות יוכל לקרוא את הספר ולהכין לעצמו דרך טיפולית בביתו. הסדרה כוללת שאלונים וטבלאות לזיהוי הבעיה ודרכי טיפול, ממש אחת לאחת".

הבנתי. שאלה אחרת: איך עשית את המעבר הזה לחב"ד וללוד ממקום כמו בני ברק?

"בכנות, אני רואה בחיים בלוד ובשכונת חב"ד את ההרמוניה והדאגה ההדדית של האחד לשני וזה מחמם לי את הלב. הפשטות הזאת בין החסידים והיעדר המעמדות מרגיעה אותי. אני יודע שאני במקום טוב. הילדים לומדים היום ב"ה במוסדות חב"ד ואני שמח על כך שנפלה בחלקי הזכות הזאת".

לא חששת מהמעבר?

"תראה, לעבור מסביבה מוכרת בבני ברק, למקום יחסית נידח מבחינה קהילתית... היה חשש, ברור. אני בנאדם וזה טבעי. מכיוון שהגעתי עם מטרה, המעבר היה הרבה יותר קל. לכולם יש התמודדויות אני מתאר לעצמי, אבל אני כשראיתי שהרבי מכוון אותי לצעד הזה, אז כבר היה ברור לי מה אני אמור לעשות".

ושאלה אחרונה ומתבקשת: איך אברך חסידי וחיים ולדר מסתדרים יחד?

"אתה בטח יודע שרוב 'הליטאים' כיום, הגיעו מעיירות חסידיות... וגם האחוז העקשן הופך לחסידי במהלך השנים... וברצינות יותר, פניתי אל חיים לפני מספר שנים להוציא איתו ספר, את הספר הראשון שלי על התעמלות בסיסית המתאימה לכל אחד. זה לא סוד שבמגזר החרדי לא מקדישים לצערי זמן לגוף, ומאוד היה חשוב לי ליזום משהו שיעשה מהפך בתחום. לא חייבים להיות שקועים בפיתוח הגוף ובתרבות יוון, אבל אין ספק שאת הגוף צריך להזיז. נפש בריאה בגוף בריא זו לא סיסמה סתמית וריקנית. יש לה משמעות. לגופו של עניין: חיים הביא סיפורים לפני כל פרק ופרק מהעניין שעליו מדובר, ובכלל, העבודה איתו היתה מרתקת, והעצות שלו לא יסולאו בפז, ואני דווקא שמח שהתחברנו והכרנו האחד את השני, גם מקצועית וגם ברמה חברית. שוב, המטרה היתה להנגיש את הנושאים והמונחים הרפואיים שנראים סתומים לכולנו במבט ראשון, שיידעו מה עובר עליהם. מה זה לבלב, מה זה סוכרת? הספר לא בא במקום הרופא. אבל אדם צריך לדעת להכיר את הבעיות שלו. מה ההשפעה של השומן על המטבוליזם שלנו וכו'. לכן שילבנו בספרים טבלאות והרבה מידע חיוני. ואני מקווה שהמאמץ הזה יישא פרי והיה זה שכרנו".





הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.