מערכת COL | יום ה' תשרי ה׳תשע״ז 07.10.2016

'מקור ראשון' בחר ברב עדין אבן ישראל ל"איש השנה"

הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ), חוקר ומבאר תלמוד וחסידות, חתן פרס ישראל למדעי היהדות, ועיטור הנשיא נבחר על ידי עיתון 'מקור ראשון' ל"איש השנה" ● מנדי גרוזמן, כתב הדתות של מקור ראשון נימק את הבחירה בעיתון   איש השנה
'מקור ראשון' בחר ברב עדין אבן ישראל ל
צילום: שניאור שיף
מנדי גרוזמן, מקור ראשון

שנה לפני הגיעו לגבורות, הרב עדין אבן־ישראל (שטיינזלץ) מצוי בעיצומה של עבודה. כרכי התנ”ך המבואר על התורה החלו לצאת לאור בתחילת השנה, ופורסמו לפי סדר הפרשיות. בקרוב יצא לאור הכרך החותם. הכרכים על הנ”ך מפורסמים בשיתוף פעולה עם פרויקט 929, ופורסמו שלושה מהם. במקביל מתקדם פירושו על הרמב”ם, גם הוא בשיתוף פעולה עם פרויקט לימוד ציבורי: מפעל “הרמב”ם היומי”. תשעה כרכים יצאו ממנו. גם פירוש למשניות, שמבוסס בחלקו על פירוש שטיינזלץ המוכר על התלמוד ובחלקו מחודש, מצוי כיום בשלבי עריכה מואצים. תרגום הפירושים לתנ”ך ולתלמוד לשפה האנגלית עתידים להסתיים בשנים הקרובות.

הכול ביחד, במקביל, בסיוע צוות של מעל מאה איש, שעליהם מפקח גאון לא צעיר. כבר שנים עסוק הרב אבן־ישראל בהנגשת היהדות לדורנו, אולם בשנים האחרונות נראה שהוא החליט ללכת על כל הקופה, ומהר. אולי זהו גילו המתקדם, אולי זאת העובדה שבנו, מני אבן־ישראל, בנה מערך ניהול נכון; כך או כך, התוצאה מרשימה מאוד. בתוך שנים ספורות התנ”ך, הרמב”ם והמשניות יפורשו לשפת הדור העכשווי, וירחיבו משמעותית את קהל קוראיהם בעולם היהודי, בישראל ומחוצה לה. לפירושו לתלמוד קמו מתחרים – רק אחרי שהוא הרים את הכפפה – אבל מי רוצה לגעת בתנ”ך? אבן־ישראל העז ונגע בו ביד אמונית, ופירושו נכתב בבהירות האופיינית לו. הוא כביכול לא מחדש, אבל היכולת לנבור במאות פרשני המקרא ולחצוב מהם פירוש אחיד, מותאם לכולנו, דורשת הן הבנה תורנית מעמיקה והן הבנת נפש הקורא של ימינו, ושניהן התאחדו באבן־ישראל.

הרב אבן־ישראל הוא מנגיש ארון הספרים היהודי הגדול של דורנו. הגעתו לגבורות בבריאות איתנה, אחרי שהפרויקטים המרכזיים של חייו מאחוריו, מאפשרת לו ולסביבתו להביט בדרך שעשה בפרספקטיבה רחבה. ספריו יעמדו למאות רבות, אומרים תלמידיו הקרובים, ומוסיפים בחיוך שאולי אחריהם יידרשו לשטיינזלץ נוסף, כי השפה שוב תשתנה. ספריו של שטיינזלץ הנוכחי יקלו את עבודתו של שטיינזלץ העתידי, שיידרש לתרגם טקסטים ממרחק של מאות שנים ולא של אלפיים.

עד אז נותר מעט זמן לתהות: האם העובדה שהשקיע את מיטב מרצו בעולם הספרותי מנעה מהרב עדין אבן־ישראל להיות שותף פעיל, אנושי, נוגע ובולט, בחיים היהודיים היומיומיים של דורנו? גאונותו, מחשבתו, מקוריותו ויכולת ההסברה שלו היו אמורות לרכז סביבו קהל מעריצים רחב, ועמדותיו האקטואליות היו צריכות להישמע בכול סוגיה שעל הפרק. עד כה זה לא קרה, ולטובת כולנו רצוי שזה יהיה הפרויקט הבא. אל תתבלבלו, הוא עוד צעיר.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.