מערכת COL | יום ה' תשרי ה׳תשע״ז 07.10.2016

מכתבה האחרון של הרבנית חנה ● מרתק

לרגל יום היארצייט של הרבנית חנה אם הרבי, שיחול בשב"ק ו' תשרי, אנו מגישים כאן תיעוד היסטורי ומיוחד: מכתב שנשלח בה׳ תשרי תשכ״ה (!) לבית הרב אהרן יעקב דיסקין בבני-ברק, המחאה ע״ס 10 דולר מחשבון ע״ש הרבי, וגם: מתי התבטאה הרבנית חנה ״חפצתי לכתוב בלשון עברית״? ● מגזין שישי  המכתב של הרבנית חנה
מכתבה האחרון של הרבנית חנה ● מרתק
למעלה: הרבנית חנה שניאורסון, אם הרבי (עיבוד: JEM) למטה: המעטפה והמכתב האחרון שמורה על התאריך 11 בספטמבר למניינם - מקביל לתאריך ה' תשרי

 ליקט וערך: מנדי זאיינץ, COL

בימי גלותו של הרלוי״צ, אביו של הרבי, היה הרב אהרן יעקב דיסקין ע״ה בגלות אף הוא בעיר סמוכה לאמא-אטא. בראשית שנת תש״ד, חרף האיסור שבדבר, התגנב הרב דיסקין לאלמא-אטא ושהה יומיים במחיצת אביו של הרבי.

(בכ׳ מנ״א תשי״ג הרב דיסקין אף נכח בהתוועדות של הרבי, שם סיפר - לבקשת הרבי - על ימי הגלות של אביו והרחיב בדברו אודות המס״נ שלו וכו׳. לבסוף הקהל ביקש מהרב דיסקין שיחדול לדבר כיוון שהרבי החל לבכות למשמע תיאוריו הקשים).

אחותו של הרב דיסקין, מרת תמר איטה גלוסקין, התגוררה באותם ימים אף היא באלמא-אטא וסייעה רבות לרבנית חנה במשך תקופת הגלות, ובפרט לאחר הסתלקותו של רלוי״צ כשהרבנית נותרה בודדה.

גם לאחר הגלות, כשהגב׳ גלוסקין התגוררה במוסקבה ואילו הרבנית חנה הגיעה לפרוור סמוך כאשר אף אחד אינו רוצה לארחה בביתו מחשש שהשלטונות יציקו למיטיבי אשה בשם ״שניאורסון״, מרת גלוסקין נחלצה חושים וגייסה את מירב כוחותיה בשכנוע אנשים כדי להשיג לרבנית מקום שהייה. כמו״כ היא הייתה שולחת לרבנית, באמצעות בתה, לחם וחלב.

הרבנית חנה הוקירה טובה לרב אהרן יעקב דיסקין ולאחותו, ולאחר בואה לארצה״ב עמדה עמם בקשר מכתבים בהם היא מביעה את הערכתה ותודתה אליהם ודורשת בשלומם. למכתביה אל הרב דיסקין הרבנית אף הייתה מצרפת בכל פעם המחאה ע״ס 10 דולרים - סכום נכבד באותם הימים.

ההתכתבות נמשכה ממש עד לימיה האחרונים של הרבנית, כשהמכתב האחרון הגיע אל הרב דיסקין כבר לאחר ו׳ תשרי, ונשלח יום אחד בלבד לפני ההסתלקות - בה׳ תשרי תשכ״ה.

בקובץ שפרסם ״ועד תלמידי התמימים״ לקראת שנת-היובל להסתלקות הרבנית חנה (בתשע״ה, לפני שנתיים), הובאו בפרסום ראשון - באדיבות משפחת דיסקין - מספר מכתבים שכתבה הרבנית אל הרב אהרן יעקב דיסקין, צילום המחאה שצורפה לאחד המכתבים וגם מספר מכתבים שנכתבו למרת גלוסקין (מתוך מכתבים המצויים בידי המשפחה אשר רבים מהם לא ראו אור לעולם).

אנו מביאים כאן, מתוך הקובץ הנ״ל:

1)        צילום המחאה ע״ס 10 דולר עליה חתמה הרבנית חנה. ההמחאה נשלחה מחשבון משותף ע״ש הרבנית חנה ובנה - כ״ק אדמו״ר נשי״ד - כפי שרשום על-גביה.

2)        צילום מכתבה האחרון של הרבנית חנה אל הרב דיסקין, שע״ג המעטפה שלו נמצאת חותמת הדואר מיום 11 בספטמבר 1964 המקביל לה׳ תשרי תשכ״ה.

3)        צילום מכתב של הרבנית חנה לגב׳ תמר איטה גלוסקין, בו כותבת הרבנית בעברית ומנמקת זאת בכך ש״חפצתי לכתוב בלשון עברית״.

ההמחאה:

ההמחאה בתמונה הראשונה נחתמה ע״י הרבנית באדר״ח אלול תשכ״ד, כחודש לפני ההסתלקות. ההמחאה נשלחת מחשבון שרשום ע״ש הרבנית וע״ש בנה הרבי, חתומה ע״י הרבנית והסכום המצויין בה הוא ״ten and no״ כלומר: עשרה דולרים בלבד.

המכתב האחרון:

בתמונות הבאות (2,3) ניתן לראות את חותמת הדואר האמריקאי ע״ג המעטפה, המורה על תאריך השליחה שלה כ-11 בספטמבר 1964 - ה׳ תשרי תשכ״ה, ואת המכתב עצמו ששלחה הרבנית.

פענוח המכתב:

ב״ה

אגמח״ט להרב הנכבד מ׳ א׳ דיסקין וזוגתו הנכבדה תחי׳, שלום וברכה!

איחולים טובים לשנה הבאה על״ט בתוך כלל ישראל. אתי שלום ת״ל. כתבו. מונח פה טשעק על 10 מתנה לנכדכם בברכת גמח״ט עוד הפעם

דו״ש חנה שניאורסון


חפצתי לכתוב בלשון עברית:

בתמונה האחרונה מופיע צילום מכתב מי״ב תמוז תש״ח ששלחה הרבנית חנה למרת גלוסקין בשפה העברית, לאחר שהמכתב הקודם שנשלח אליה נכתב באידיש.

פענוח המכתב:

ב״ה, י״ב תמוז, תש״ח

ידידה נכבדה מרת תמר-איטע תחי׳

שלום לה ולביתה שלום!

חפצי לכתוב בלשון עברית ואם תהינה שגיאות בלשוני תסלחי לי.

נעים לי לדבר בשפתנו אשר עד כה אסור היה להשתמש בה.
מכתבך קבלתי במועדו. חפצי לדעת משלומך ובריאותך.

רואה אנכי את התמונות של אחיותיך ואותך אינני רואה שם. אם זה על-ידי סיבות שאינן שייכות לבריאותך ומנוחת-נפשך אזי אינני מדברת על זה.

העובדת את בכלל? מה שלום ב״ב ומשפחתך בכלל?

לגיסתך שיינדל עניתי תיכף בעת קבלי מכתבה, יכול להיות כי האדריססה לא כתבתי כראוי והמכתב נאבד בדרך.

זוכרת אני אשר עשיתם לי בהיותי באלמא-אלא ואח״כ בקראסקאווא, ניט איצט געדאכט, ומעניין אותי לדעת מהנעשה אתכם תמיד.

איך מרגיש את עצמו עתה אחיך יחי׳ ומה כותבת אמך מא״י?
אבקש לכתוב ומאחלת לך כל טוב סלה

ידיד׳ דו״ש, חנה שניאורסון

 

 

 

 

 






הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.