יומן חב״ד א' ניסן ה׳תש״ף
דברי ימי חב״ד
+
+
+
אירועי היום
+
+
+
+
+
+
ברכת האילנות - א' ניסן
ברכת האילנות: מברכים אותה רק בחודש ניסן. גם נשים מברכות. מברכים רק על אילני מאכל. לכתחילה יש להשתדל שיהיו לפחות שני אילנות. מי שלא הספיק לברך בעוד הפרחים על האילנות, לא יברך אחר-כך על הפירות.
נוסח הברכה: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁלֹּא חִסֵּר בְּעוֹלָמוֹ כְּלוּם, וּבָרָא בוֹ בְּרִיּוֹת טוֹבוֹת וְאִילָנוֹת טוֹבוֹת, לֵיהָנוֹת בָּהֶם בְּנֵי אָדָם
נוסח הברכה: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁלֹּא חִסֵּר בְּעוֹלָמוֹ כְּלוּם, וּבָרָא בוֹ בְּרִיּוֹת טוֹבוֹת וְאִילָנוֹת טוֹבוֹת, לֵיהָנוֹת בָּהֶם בְּנֵי אָדָם
ראש חודש ניסן - א' ניסן
בכל החודש אין אומרים תחנון, 'א-ל ארך אפיים' ו"למנצח... יענך" בימות החול, "אב הרחמים" לפני מוסף שבת, ו"צדקתך" בשבת במנחה. אין מתענים אלא חתן ביום חופתו ובכור בערב-פסח.
נשיא: מצווה לחזק את המנהג לקרוא אחרי התפילה (אחרי אמירת תהילים ומשניות האבלים) בכל יום החל מהיום עד י"ג ניסן ועד בכלל, דבר יום ביומו בפרשת הנשיאים. היום מתחילים "ויהי ביום כלות משה" ומסיימים "זה קרבן נחשון בן עמינדב" (במדבר ז,א-יז). אחר-כך אומרים את ה"יהי רצון" (אומרים אותו גם בשבת) הנדפס בסידורי תהילת ה'. גם כוהנים ולוויים אומרים אותו.
התוועדות: "ההתוועדות דסעודה שלישית, שבת מברכים, ויומי דפגרא – בראשי חדשים ומועדי אנ"ש – צריכים להתקיים בבית-הכנסת".
עבודה פנימית: בכל ראש-חודש, באחד לחודש, נהג כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע לומר: "חודש טוב! שנתייגע בעבודה בפועל כדי לחוש את החיות פנימי בהרגש בפועל, הרגש המביא לידי פועל במידות טובות ובהרחבת הבנה והשכלה של חסידות".
גילוי משיח: בראש-חודש מתגלה בכל אחד ואחד מישראל ניצוץ משיח שבו, בחינת היחידה, שהיא ניצוץ מבחינת יחידה הכללית, נשמתו של המשיח, וגילוי זה פועל חידוש בכל מציאותו ובכל ע לחץ להמשך...
נשיא: מצווה לחזק את המנהג לקרוא אחרי התפילה (אחרי אמירת תהילים ומשניות האבלים) בכל יום החל מהיום עד י"ג ניסן ועד בכלל, דבר יום ביומו בפרשת הנשיאים. היום מתחילים "ויהי ביום כלות משה" ומסיימים "זה קרבן נחשון בן עמינדב" (במדבר ז,א-יז). אחר-כך אומרים את ה"יהי רצון" (אומרים אותו גם בשבת) הנדפס בסידורי תהילת ה'. גם כוהנים ולוויים אומרים אותו.
התוועדות: "ההתוועדות דסעודה שלישית, שבת מברכים, ויומי דפגרא – בראשי חדשים ומועדי אנ"ש – צריכים להתקיים בבית-הכנסת".
עבודה פנימית: בכל ראש-חודש, באחד לחודש, נהג כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע לומר: "חודש טוב! שנתייגע בעבודה בפועל כדי לחוש את החיות פנימי בהרגש בפועל, הרגש המביא לידי פועל במידות טובות ובהרחבת הבנה והשכלה של חסידות".
גילוי משיח: בראש-חודש מתגלה בכל אחד ואחד מישראל ניצוץ משיח שבו, בחינת היחידה, שהיא ניצוץ מבחינת יחידה הכללית, נשמתו של המשיח, וגילוי זה פועל חידוש בכל מציאותו ובכל ע לחץ להמשך...
בכל החודש אין אומרים תחנון, 'א-ל ארך אפיים' ו"למנצח... יענך" בימות החול, "אב הרחמים" לפני מוסף שבת, ו"צדקתך" בשבת במנחה. אין מתענים אלא חתן ביום חופתו ובכור בערב-פסח.
נשיא: מצווה לחזק את המנהג לקרוא אחרי התפילה (אחרי אמירת תהילים ומשניות האבלים) בכל יום החל מהיום עד י"ג ניסן ועד בכלל, דבר יום ביומו בפרשת הנשיאים. היום מתחילים "ויהי ביום כלות משה" ומסיימים "זה קרבן נחשון בן עמינדב" (במדבר ז,א-יז). אחר-כך אומרים את ה"יהי רצון" (אומרים אותו גם בשבת) הנדפס בסידורי תהילת ה'. גם כוהנים ולוויים אומרים אותו.
התוועדות: "ההתוועדות דסעודה שלישית, שבת מברכים, ויומי דפגרא – בראשי חדשים ומועדי אנ"ש – צריכים להתקיים בבית-הכנסת".
עבודה פנימית: בכל ראש-חודש, באחד לחודש, נהג כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע לומר: "חודש טוב! שנתייגע בעבודה בפועל כדי לחוש את החיות פנימי בהרגש בפועל, הרגש המביא לידי פועל במידות טובות ובהרחבת הבנה והשכלה של חסידות".
גילוי משיח: בראש-חודש מתגלה בכל אחד ואחד מישראל ניצוץ משיח שבו, בחינת היחידה, שהיא ניצוץ מבחינת יחידה הכללית, נשמתו של המשיח, וגילוי זה פועל חידוש בכל מציאותו ובכל ענייניו, שנעשים חדורים בבחינת היחידה. והעיקר, שעל-ידי זה נעשה התגלות וביאת משיח צדקנו ועד כפשוטו ממש, נשמה בגוף, "מלך מבית דוד".
ערבית: לפני שמונה-עשרה אין מכריזים 'יעלה ויבוא', אבל טופחים על השולחן, להזכיר לציבור לומר זאת.
ברכת המזון: טעה ולא הזכיר 'יעלה ויבוא' בברכת המזון (הערב או מחר, עד לפני השקיעה של מוצאי ראש-חודש), ונזכר אחר שאמר "ה'" של "בונה ברחמיו ירושלים" אומר "ברוך . . שנתן ראשי חודשים לעמו ישראל לזכרון", בלא חתימה. אבל אם נזכר אחר שאמר תיבת 'ברוך' של הברכה הבאה, "הטוב והמיטיב", אינו חוזר.
התחיל סעודתו מבעוד יום ואכל כזית, ונמשכה סעודתו אפילו כמה שעות אחר צאת היום – מזכיר 'יעלה ויבוא' בברכת המזון, בתנאי שעדיין לא התפלל ערבית.
ב'יעלה ויבוא' המברך מגביה קולו מעט והשאר עונים 'אמן' על 'זכרנו ... לטובה', 'ופקדנו בו לברכה', 'והושיענו... טובים' – "בין הפרקים ובסוף ברכה זו (השלישית)".
(קובץ התקשרות, הרב יוסף שמחה גינזבורג)
נשיא: מצווה לחזק את המנהג לקרוא אחרי התפילה (אחרי אמירת תהילים ומשניות האבלים) בכל יום החל מהיום עד י"ג ניסן ועד בכלל, דבר יום ביומו בפרשת הנשיאים. היום מתחילים "ויהי ביום כלות משה" ומסיימים "זה קרבן נחשון בן עמינדב" (במדבר ז,א-יז). אחר-כך אומרים את ה"יהי רצון" (אומרים אותו גם בשבת) הנדפס בסידורי תהילת ה'. גם כוהנים ולוויים אומרים אותו.
התוועדות: "ההתוועדות דסעודה שלישית, שבת מברכים, ויומי דפגרא – בראשי חדשים ומועדי אנ"ש – צריכים להתקיים בבית-הכנסת".
עבודה פנימית: בכל ראש-חודש, באחד לחודש, נהג כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע לומר: "חודש טוב! שנתייגע בעבודה בפועל כדי לחוש את החיות פנימי בהרגש בפועל, הרגש המביא לידי פועל במידות טובות ובהרחבת הבנה והשכלה של חסידות".
גילוי משיח: בראש-חודש מתגלה בכל אחד ואחד מישראל ניצוץ משיח שבו, בחינת היחידה, שהיא ניצוץ מבחינת יחידה הכללית, נשמתו של המשיח, וגילוי זה פועל חידוש בכל מציאותו ובכל ענייניו, שנעשים חדורים בבחינת היחידה. והעיקר, שעל-ידי זה נעשה התגלות וביאת משיח צדקנו ועד כפשוטו ממש, נשמה בגוף, "מלך מבית דוד".
ערבית: לפני שמונה-עשרה אין מכריזים 'יעלה ויבוא', אבל טופחים על השולחן, להזכיר לציבור לומר זאת.
ברכת המזון: טעה ולא הזכיר 'יעלה ויבוא' בברכת המזון (הערב או מחר, עד לפני השקיעה של מוצאי ראש-חודש), ונזכר אחר שאמר "ה'" של "בונה ברחמיו ירושלים" אומר "ברוך . . שנתן ראשי חודשים לעמו ישראל לזכרון", בלא חתימה. אבל אם נזכר אחר שאמר תיבת 'ברוך' של הברכה הבאה, "הטוב והמיטיב", אינו חוזר.
התחיל סעודתו מבעוד יום ואכל כזית, ונמשכה סעודתו אפילו כמה שעות אחר צאת היום – מזכיר 'יעלה ויבוא' בברכת המזון, בתנאי שעדיין לא התפלל ערבית.
ב'יעלה ויבוא' המברך מגביה קולו מעט והשאר עונים 'אמן' על 'זכרנו ... לטובה', 'ופקדנו בו לברכה', 'והושיענו... טובים' – "בין הפרקים ובסוף ברכה זו (השלישית)".
(קובץ התקשרות, הרב יוסף שמחה גינזבורג)
סגור
הילד
משה לוי מאריס
ע״ה
תשנ"ג, מונטיפיורי, ניו יורק
x
הילד משה לוי מאריס
ע״ה
תשנ"ג, מונטיפיורי, ניו יורק
בן יבלח"ט הרב חיים מאריס.
נפטר בשנת תשנ"ג מנ"כ ניו יורק ליד אהל הק'
הרה"ח
בנימין משה כהן
ע״ה
תשנ"ג, לוס אנגלס
x
הרה"ח בנימין משה כהן
ע״ה
תשנ"ג, לוס אנגלס
בן הרב יצחק אייזיק כהן
נפטר בשנת תשנ"ג לוס אנגלס
הרה"ח
יהושע הכהן ברונשטיין
ע״ה
תשס"ט, מונטיפיורי, ניו יורק
x
הרה"ח יהושע הכהן ברונשטיין
ע״ה
תשס"ט, מונטיפיורי, ניו יורק
ב"ר שמחה בונים ברונשטיין מקראון הייטס. הותיר אחריו את בנותיו: הגב רבקה קוטלרסקי ופעשי טלר מקראון הייטס, וגב חני כהן מלונג איילנד
מרת
חיה קיבמן
ע״ה
תשס"ה,
x
מרת חיה קיבמן
ע״ה
תשס"ה,
נפטרה בשנת תשס"ה
מרת
שיינא שרה פינסקי
ע״ה
תשמ"ג, הר הזיתים
x
מרת שיינא שרה פינסקי
ע״ה
תשמ"ג, הר הזיתים
בת הרב חיים פינסקי
נולדה בשנת תר"ס בעיר אוזריטש ברוסיה ונפטרה בשנת תשמ"ג הר הזיתים
הרה"ח
אברהם משה קירשנבוים
ע״ה
תשכג,
x
הרה"ח אברהם משה קירשנבוים
ע״ה
תשכג,
בתמונה בצד שמאל עם השטרמל, יליד ירושלים, שימש במשך ארבעים שנה כבעל קורא, וכבעל תפילה ביומים נוראים, וכבעל תוקע בראש השנה, בבית הכנסת חב"ד מאה שערים בירושלים
נפטר בא ניסן תשכג
מרת
ציפא טאטער
ע״ה
תרס"ט, הר הזיתים
x
מרת ציפא טאטער
ע״ה
תרס"ט, הר הזיתים
בת הרב שמעון טאטער
נפטרה בשנת תרס"ט הר הזיתים
מרת
הניה לסקי
ע״ה
תש"פ, מונטיפיורי, ניו יורק
x
מרת הניה לסקי
ע״ה
תש"פ, מונטיפיורי, ניו יורק
הייתה ידועה באישיותה הצנועה, בחום וביראת שמיים מושרשים מאוד. היא אמרה את כל התהלים בכל יום גם לעת זקנתה וכל עוד היתה מסוגלת לכך. היא הייתה פעילה עד התקופה האחרונה, והתגוררה עם בתה ונכדיה.
גברת לסקי הותירה אחריה תבדלח"ט את בתה היחידה הגברת ציפי ג'וניק, נכדיה וניניה.
הותירה אחריה מורשת עשירה של יהדות אותנטית לאחר המלחמה, עם יראת שמיים עמוקה וערכים בלתי מתפשרים לאמריקה העכשווית.
הרה"ח
חיים שניאור זלמן איטקין
ע״ה
תר"פ, נעוועל
x
הרה"ח חיים שניאור זלמן איטקין
ע״ה
תר"פ, נעוועל
בן הרב פנחס זאב וולף איטקין מחשובי חסידי חב"ד נעוול
נפטר בשנת תר"פ מנ"כ בעיר נעוול
הרה"ח
אברהם זושא זיסקינד
ע״ה
תשכז, מונטיפיורי, ניו יורק
x
הרה"ח אברהם זושא זיסקינד
ע״ה
תשכז, מונטיפיורי, ניו יורק
בן הרב יצחק מאיר זיסקינד
נפטר בשנת התשכז מונטיפיורי, ניו יורק