מערכת COL | יום כ"ג אלול ה׳תשע״א 22.09.2011

קוגל חריף מתוק ● מתכון מסביב לעולם

השבוע במדור מתארחת השליחה מראש פינה הגב' עטי ברקוביץ. היא מספרת על שליחות ענפה ומרובת פעלים ונותנת טעימה היסטורית ממושבה וותיקה בה חיים כולם כמשפחה אחת גדולה. בפנים: המתכון האגדי לקוגל חריף מתוק - מומלץ בחום לבתי כנסת והתוועדויות לסיפור המלא
קוגל חריף מתוק ● מתכון מסביב לעולם

מאת שלומית, COL

האורחת:
השליחה עטי ברקוביץ. ראש פינה

מתכון לקוגל חריף מתוק

טבעו של הקוגל הינו להיחטף בבתי כנסת ולקבל שם וריח ההולך למרחוק....

המוצרים:
400 גרם אטריות
2\1 כוס שמן
3\2 כוס סוכר
מים
מלח
פלפל שחור
3 ביצים.
אופן ההכנה:
לשים בסיר את השמן והסוכר ולבחוש עד לקבלת קרמל ולהוסיף 5 כוסות מים ( בזהירות מרבית- הקרמל עתיד לקפוץ עקב הרתיחה). לאחר שהמים יחד עם הקרמל רותחים גם הם יש לתבל בכף שטוחה מלח, כף שטוחה פלפל שחור, ו-3 כפות סוכר, לערבב ולשפוך את האטריות לתוך הסיר.

כשהאטריות מגיעות לרתיחה לכבות את האש ולחכות מעט שהן יצטננו. כשהאטריות התקררו מעט להוסיף 3 ביצים לסיר תוך כדי ערבוב. כעת יש להעביר את תכולת הסיר לסיר אלומיניום ולאפות עם מכסה פתוח כשעה.כשהקוגל מוכן שמים אותו על הפלטה של שבת וממתינים בדריכות ליום המחר... לבריאות!

טעימה מהשליחות:
ראש פינה היא מושבה בגליל העליון למרגלות הר כנען והעיר צפת וסמוכה ל-חצור הגלילית. ראש פינה נחשבת למושבה הוותיקה ביותר בארץ, ישנו וויכוח רב בשנים האם היא קדמה למושבת פתח תקווה שידועה בציבור כמושבה הראשונה, למעשה ראש פינה הוקמה ב- 1878 ע''י מתיישבים מירושלים שבועות מס' לפני פתח תקווה.

המושבה הוקמה בין השאר גם ע''י יהודים דתיים וחרדיים שעלו לארץ כאשר הרעיון הציוני נמצא אצלם בראש סדר העדיפויות כך שעם השנים כבר אף אחד מהם לא נשאר בדת והמושבה קיבלה צביון יותר ישראלי שהרעיון האידיאולוגי שלו דאז הוא העיקרון החקלאי המתפרנס מתוצרתו בשונה מצפת התורנית באותה התקופה לדוגמא, שהסתמכה על כספי החלוקה.

האוכלוסייה בראש פינה כיום בנויה בעיקר מאנשי המעמד הבינוני ומעלה, אנשים נעימים, חברותיים, אינטלקטואלים, אנשי רוח – אמנים ומרפאים אלטרנטיביים למיניהם, אנשי עסקים ויוצאי קיבוצים.

ב-12 השנים האחרונות בית הכנסת שבו אנו מתפללים ומרכזים את הפעילות במישורים השונים הוא בית הכנסת העתיק בראש פינה שנבנה ע''י רוטשילד. כ-45 שנה בית הכנסת הזה היה סגור ופתוח לפעילות רק בראש השנה, יום כיפור ובאירועים מיוחדים.

כיום בית הכנסת נמצא ברשותנו. שם אנו עורכים סעודות שבת משותפות, התוועדויות, שמחות, שבע ברכות לאנשי המקום וכו'. בית הכנסת שייך ל "אתר השחזור" ונמצא במקום תיירותי כך שבשבתות עוברים במקום מטיילים ותיירים רבים הנכנסים לבית הכנסת ויושבים עימנו, המפגשים הללו יוצרים הזדמנויות לקירוב ושיחות מעניינות. אופן החיבור שלנו אל הקהילה הינו בגישה המשפחתית וכולם חשים כאן כמשפחה אחת גדולה.

ישנה נוכחות פעילה ומעורבות של הקהילה שלנו בחיי המושבה. לאחר מלחמת לבנון השנייה הקימה  המועצה המקומית צוות סיוע בשם צח"י – צוות חירום ישובי שבו מתנדבים בני הקהילה שלנו.

חב''ד כרשת מסועפת: שבת בבוקר, בעודנו מתוועדים לרגל י''ב בתמוז נכנסת אישה לבית הכנסת ושואלת האם זו התוועדות לי''ב תמוז? משענינו לחיוב היא מספרת שבבוקרו של יום הייתה ביקנעם שם השתתפה בהתוועדות י''ב תמוז של חב''ד, אך נאלצה לעזוב משום שבעלה ביקש שתצא עימו לטייל בראש פינה וכך הגיעה לאזור בית הכנסת והמשיכה עימנו את ההתוועדות .

הכח הנשי בשליחות: הרבה מאד נשים פעילות במושבה, הנשים יותר דוחפות בצד החסידי ודרכן נוצר הווי דרך ההירתמות שלהן, אם זו יולדת שמקבלת ארוחה חמה, או שבע ברכות משותף, שיעורים בבתים וכו'.. העשייה הזו משפיעה על כל הבית.

מסר:
משפחתיות. הבית של השליחים הוא הבית של המקורבים. זו צריכה להיות התחושה אותם המקורבים מקבלים כך שבכל מצב בו הם אינם יכולים להיות בביתם ולהרגיש בנח עקב השינוי באורח חייהם, הבית חב''ד הוא תמיד הכתובת.

ייחודיות: בראש פינה העניין של משיח חדור בכל, בייחוד החבר'ה הצעירים נמשכים לנושא ומתעניינים בכל הקשור לביאת משיח מתוך אמונה דרוכה וציפיה תמידית לגאולה שנמצאת ממש מעבר ל(ראש)פינה.....    

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.