מערכת COL | יום כ"ח ניסן ה׳תשע״ב 20.04.2012

פנטזיות פרועות: דימיון בין "סעודת משיח" למושגים נוצריים

בעיתון 'הארץ' מתפרסמת כתבה על "סערה" בפורום "חרדי" (כביכול), שכמה ממשתתפיו מצאו דמיון – תחזיקו חזק – בין 'סעודת משיח' ובין מוטיבים נוצריים ● עורך העלון ודובר חב"ד, הרב מנחם ברוד אמר הגיב: "מדובר ב"אסוציאציות פרועות שמלמדות יותר על אותם משתתפים בפורום, שכנראה שקועים בתוך אידיאולוגיה נוצרית"  לסיפור המלא הערה: עקב ביטויים שאינם הולמים, לא צירפנו את תצלום הכתבה מ"הארץ"
פנטזיות פרועות: דימיון בין
(עיבוד: COL)

מאת חיים ברון, כתב COL

בעיתון 'הארץ' מתפרסמת היום כתבה על "סערה" שמתנהל בפורום "חרדי" (כביכול), שכמה ממשתתפיו מצאו דמיון – תחזיקו חזק – בין 'סעודת משיח' ובין מוטיבים נוצריים.

אין לנו עניין לחלוק עם קוראינו את הפנטזיות ההזויות של אותם חברי פורום, העוסקים כל ימות השנה בלעג "פלספני" על דברים המקודשים באמונה היהודית. דבר אחד ברור: צריך להיות שקוע עמוק מאוד בתוך עולם המושגים הנוצרי כדי למצוא דמיון בין 'סעודת משיח' ובין אותם מושגים נוצריים, וגם בשביל זה צריך הרבה דמיון פרוע.

להלן כמה קטעים מהכתבה ב'הארץ', מאת יאיר אטינגר:
"שיחת השבוע", השבועון הוותיק של צעירי אגודת חב"ד, המופץ במאות אלפי עותקים, ייחד בשבוע שעבר את מאמרו הפותח למנהג החסידים לקיים "סעודת משיח" בשביעי של פסח, בשעות שלפני צאת החג (בדומה לסעודה שלישית בשבת). המנהג השתרש במיוחד בחב״ד, ואחד משושלת האדמו"רים של החסידות  תיקן כי בדומה לליל הסדר יש ללגום בסעודה זו ארבע כוסות יין, ולאכול מצות.

עניינה של הסעודה הוא הכמיהה למשיח, רעיון יהודי למהדרין, שאינו קשור דווקא לחב״ד, ואולם באותו מאמר ב"שיחת השבוע" נכתבו שורות שהקפיצו כמה מגולשי הפורום החרדי.

הכותב, הרב מנחם ברוד, סיכם את מאמרו במלים "נתחזק אפוא באמונה השלמה בבוא הגאולה ובציפייה לקראתה. נאכל בשביעי-של-פסח את 'סעודת משיח', שמטרתה להחדיר את האמונה בבוא המשיח לתוך דמנו ובשרנו, כסעודה שנהפכת לדם ובשר שלנו ממש. ויהי-רצון שנחגוג את החג האחרון של פסח עם משיח-צדקנו בבית-המקדש השלישי".

[מתברר שאותם משתתפים בפורום ראו בצירוף המילים 'סעודה', 'מצות ויין', 'דמנו ובשרנו', 'משיח' – דבר שמעורר דמיון לרעיונות נוצריים...]

הרב ברוד אמר ל"הארץ" כי מדובר ב"אסוציאציות פרועות שמלמדות יותר על אותם משתתפים בפורום, שכנראה שקועים בתוך אידיאולוגיה נוצרית. לי זה לא עושה אסוציאציות כאלה, לשמחתי".

לדבריו, הרעיון שערכים רוחניים נכנסים אל תוך גופנו באמצעות המזון הגשמי הוא ״רעיון יהודי אותנטי, שבא לידי ביטוי באכילת בשר הקרבנות בזמן המקדש, באכילת סעודת שבת וחג ועוד. סעודת משיח תוקנה בידי הבעל שם טוב, ככזו שנועדה לבטא את הכיסופים והציפייה לביאת המשיח.

"האדמו"ר החמישי של חב"ד, רבי שלום-דובער, תיקן לשתות בה גט ארבע כוסות יין. הרבי מלובביץ׳ הסביר פעמים רבות שעל ידי אכילת הסעודה הזאת האמונה בביאת המשיח נעשית חלק מהווייתנו, כמו שהמצה והיין נעשים חלק מגופנו. בעקבותיו כתבתי את הרעיון הזה ב׳שיחת השבוע׳ כבר כנראה 25 פעמים.

"בין זה ובין המקורות הנוצריים אין ולא קצה קצהו של דמיון. זו פשוט בורות שמתחברת לדמיון פרוע, ואני לא מתכון לשנות את היהדות מפני שלמישהו יש מחשבות מעוותות".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.