מערכת COL | יום ד' אדר ב ה׳תשע״ד 06.03.2014

מעטפת כסף במשלוח מנות למורים: שוחד או הערכה?

פורים קרב ובא, אווירת החג מורגשת ברחובות. הילדים שמחים בתחפושות, ההורים עסוקים בהכנות לסעודה ובתכנון משלוחי המנות. בשנים האחרונות, נוספה להורים טרדה חדשה לצד שאר דאגות הפורים: האם נהוג לתת למלמד סכום כסף בתוך משלוח המנות? יצאנו לבדוק האם המנהג פשה בקהילותינו ועד כמה משלוח מנות למורים
מעטפת כסף במשלוח מנות למורים: שוחד או הערכה?
(צילום אילוסטרציה: הילה נאמן)
מאת נחמיה

חג הפורים קרב ובא, אווירת החג מורגשת ברחובות כל עיר וכפר. הילדים שמחים בתחפושות, ההורים עסוקים בהכנות לסעודה ובתכנון משלוחי המנות. בשנים האחרונות, נוספה להורים טרדה חדשה לצד שאר דאגות הפורים: האם נהוג לתת למלמד סכום כסף בתוך משלוח המנות? יצאנו לבדוק האם המנהג פשה בקהילות חב"ד ועד כמה.

כל המרואיינים לכתבה, העדיפו לדבר בעילום שם, "יכול להיות שיש פה עניין של שוחד, אבל אני לא מוסמך לקבוע", אמר משפיע שהסביר מדוע הוא מעדיף שלא לחשוף את שמו. כך או אחרת, כולם מסכימים שיש להביע הערכה לעבודת הקודש שעושים המחנכים, אך האם לתת סכום כסף, זאת הדרך? כאן מתחיל חוסר ההסכמה.

מעריכים את המורה

מ' הוא מחנך ותיק לשעבר, עשרות שנים הוא חינך באחד מתלמודי התורה החשובים בחב"ד, עד שיצא לפנסיה. כששאלנו אותו על תופעת ה'מזומנים' למורים, הוא לא הבין על מה מדובר.

"בזמני, לא היו דברים כאלה", הוא אומר. "כל ילד היה מגיע, נותן משלוח מנות לפי היכולת של המשפחה, הייתי נותן ממתק בתמורה וכך זה היה נגמר. היו שנים בודדות שהילדים בכיתה, או אחד ההורים ארגן קניית מתנה מכל ההורים, יש בזה משהו טוב שהמורה יודע שמעריכים אותו".


(צילום: הילה נאמן)

גם מדבריו של י', מחנך מוערך בחב"ד, עולה כי התופעה כמעט אינה קיימת. "בשנים האחרונות, קיבלתי אולי פעמיים כסף מזומן. בדרך כלל נותנים מתנות יפות, או משלוחי מנות מיוחדים. היה הורה שנתן סט כלים בשילוב כסף, או הורים אחרים שנתנו מתנות אחרות. אבל אפשר לומר שבחב"ד, בניגוד לקהילות אחרות, כמעט ולא קיימת תופעה של מעטפות 'מזומנים'. וגם במשלוחי מנות עצמם, אין הפרזה מעבר ליכולת המשפחה".

חזרנו למ' לשמוע את דעתו על מנהג ה'מזומנים' למורה. הוא לא הסתיר את דעתו: "לא ראוי, במיוחד שאי אפשר לתאם שכולם יתנו וכמובן שאי אפשר לתאם שכולם יתנו אותו סכום. בסופו של דבר לא לחינם התורה אמרה על מקרים כאלה "יעוור עיני חכמים".

"יש לי יכולת, אז למה לא?"

לא כל מי שדיברנו איתו, מסכים שמדובר בשוחד. א' הוא הורה לילד בחיידר פופולרי בחב"ד. הוא כל שנה נותן למורה 200 שקלים. "יש משפט ברוסית שאומר שבלי לגרז את הגלגלים הרכבת לא תיסע", הוא אומר בקריצה ומוסיף: "אני יודע שהילד שלי רק יהנה מזה, ואם יש לי את היכולת, אז למה לא?".

גם הורים נוספים שבניהם לומדים באותו חיידר, מספרים על סכומי כסף כאלה ואחרים שהם מעניקים למלמד של בניהם. "לפני פורים הילד חזר מהחיידר ואמר שהמורה ביקש להגיד להורים שאם רוצים לתת משלוח מנות, לא לתת ממתקים כי יש לו מספיק. הבנתי את הרמז ונתתי למורה 120 ש"ח", מספר הורה אחר לילד בחיידר.

כשניסיתי לברר עם הורים במקומות אחרים מה 'נהוג' בקהילתם, הם נעו באי נוחות כששמעו את דברי ההורים הנ"ל. "מורה שלוקח מעטפה במשלוח מנות, זה שווה ערך לרופא שיקבל מעטפה. המורה מתחייב מעצם היותו מורה לתת יחס שווה לכל הכיתה, הוא לא יכול לקחת כסף", אומר נ', אב לילד בכפר חב"ד.


(צילום: הילה נאמן)

את ההערכה של ההורים להשקעה של המורה בתלמידים, הם מביעים באמצעות מתנה יפה. "אנחנו אוספים 30 ש"ח מכל הורה, וקונים משהו יפה מכולם ביחד. בנוסף, הילדים נוסעים בפורים ונותנים משלוח מנות למורה".

נראה כי תופעת ה'מזומנים' במשלוח המנות, אכן קיימת, אך משיחות שערכנו עם מספר אנשים שעוסקים בהוראה, נראה כי ההיקפים אינם גדולים והתופעה אינה נפוצה.

שני סוגי הורים

מורים מקהילות חב"ד, בין היתר בקריית מלאכי וצפת, סיפרו שלא נתקלו אף פעם במשלוחי מנות עם סכומי כסף.

"יש משפחות שנותנות משלוחי מנות מושקעים יותר, יש שנותנות משלוחי מנות מושקעים פחות ויש משפחות – בעיקר כאלה שאינן חלק מקהילת חב"ד, שהמודעות לנושא היא פחותה ולא נותנים כלום", אומרת ק', אשת חינוך ותיקה בקריית מלאכי. "אין כאן עניין של 'שוחד', יש כאן הבעת הערכה לעבודה הקשה מאוד של המורה".

"מדובר בשני סוגי הורים", אומר המשפיע שצוטט בתחילת הכתבה כשהצגתי לפניו את שלל הדעות של ההורים והמורים שעימם דיברתי. "יש את אלה שרוצים להביע הערכה לפעילות המורה, ויש את אלה שרוצים לדאוג ליחס מועדף לבן שלהם. להביע הערכה למורה, זה דבר חשוב וחובה על כל הורה לבטא את זה, לפחות בשביל חינוך הילדים".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.