מערכת COL | יום כ"ז תמוז ה׳תשע״ב 17.07.2012

מספיק למתוח ביקורת על המחנכים ● טור נוקב

רבים מהמחנכים חשים שהציבור אינו מעריך כראוי את עבודתם, אך ממהר מאוד למתוח עליה ביקורת. המורים אינם מושלמים, ורבים מהם טועים, אך האם אנחנו, ההורים, נוהגים תמיד בשיקול-דעת? האם איננו יוצאים לפעמים מכלינו? ● הרב מנחם ברוד בטור נוקב במאמרו ב'שיחת השבוע', לקראת סיום הלימודים  למאמר המלא
מספיק למתוח ביקורת על המחנכים ● טור נוקב
מחנכים חב"דיים (צילום אילוסטרציה: יוסי פורמנסקי, COL. למצולמים אין קשר)

הרב מנחם ברוד

בשבוע הבא תסתיים שנת הלימודים בתלמודי-התורה ובישיבות. הצוות החינוכי יֵצא לפגרה קצרה, שבה ישאב כוח להתחיל שנה חדשה. בעוד כמה שבועות יעמדו המורים והמחנכים מחדש מול עשרות תלמידים, וינסו ללמד, להקנות דעת, לחנך ולהדריך, מתוך השלטת משמעת והענקת שימת-לב לכל הכיתה. כך יום-יום, שנה שלמה.

מדברים על השחיקה הגבוהה של מקצוע ההוראה, ובצדק. לא פשוט להתייצב יום-יום מול קהל צעיר, נמרץ ותוסס, שמתעניין הרבה יותר במשחקים מבדברים שהמורה מבקש ללמד, ולמצוא בכל-זאת דרך לגרום לו ללמוד ולהקשיב. לכל זה מצטרפת התמודדות עם הפרעות בכיתה, מריבות בין תלמידים, יצר השובבות של מקצתם. ומהי בדיוק הנוסחה לקדם את התלמידים החלשים בלי לגרום למוכשרים ולמצטיינים להשתעמם?

ממהרים לבקר

רבים מהמחנכים חשים שהציבור אינו מעריך כראוי את עבודתם, אך ממהר מאוד למתוח עליה ביקורת. המורים אינם מושלמים, ורבים מהם טועים ושוגים, אך האם אנחנו, ההורים, נוהגים תמיד בשיקול-דעת? האם איננו יוצאים לפעמים מכלינו?

אנחנו תובעים מהמחנכים, ובצדק, מאה אחוזים של שליטה עצמית ואחריות. מילה לא-נכונה, שיפוט שגוי, החלטה מוטעית – יכולים לגרום נזק שלא יוכל לתקון. המורים צריכים להרגיש כמו מנתח לב, שאסור לו לטעות אפילו פעם אחת, כי טעות אחת שלו משמעותה אבדן חיים. אבל האם אנחנו לפחות מבינים את משמעותה של התביעה הזאת?

אחרי שנה תמימה של התמודדות חינוכית יום-יומית מגיעה למחנכים תודה ענקית. נוסיף לתבוע מהם להשתלם, ללמוד כלים ושיטות, להשתפר ולהתקדם – אך מאחורי התביעות הצודקות עלינו להביע את ההכרה בגודל עבודתם, באחריות שעל כתפיהם, במסירות הבלתי-רגילה הנדרשת מהם ובכוחות-הנפש שהם משקיעים יום-יום.

אתגרי ימינו

הדרישות של ההורים עולות משנה לשנה, וזה תהליך מבורך. בעבר הסתפקו ההורים במלמדים מומחים פחות וחשבו שזו דרך העולם. כיום הם רוצים שהמורים יהיו המעולים והמוכשרים ביותר. עקב הלחץ הזה מוסדות החינוך מתאמצים להעסיק את המורים הטובים והמוכשרים ביותר, והילדים יוצאים נשכרים.

חלפו הימים שבהם מקצוע ה'מלמד' היה פתרון לכל מי שלא מצא פרנסה. כיום המורים נבחרים בקפידה. הם לומדים ומשתלמים, חולקים ניסיון, נעזרים באנשי מקצוע מכל התחומים. המעורבות של ההורים תורמת גם היא לתהליך הזה, כי המורה יודע שהוא חייב להצליח, ולכן הוא מחפש דרכים להעשיר את ארגז הכלים שבידו.

העולם בימינו גם מציב לפתחם של המחנכים בעיות ואתגרים שלא היו בעבר. ילדים נחשפים כיום בגיל צעיר למידע שבעבר היה מחוץ להישג-ידם. כל זה הופך את החינוך בימינו למורכב ומאתגר הרבה יותר, ואת עבודתם של המחנכים לקשה יותר.

בתום שנת לימודים ניטול בשמחה את הזכות לשמש פה למאות-אלפי הורים, ולהביע תודה והוקרה למורים ולמחנכים, המטפחים את דור העתיד שלנו. נאחל להם כי ישאבו מלוא חופניים כוחות בחופשה הקצרה, וישובו רעננים ומלאי מרץ וחיוּת לעוד שנה חינוכית מוצלחת.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.