מערכת COL | יום ל' שבט ה׳תשע״ה 19.02.2015

"כך ניצלתי מהפיגוע בבית הכנסת": שליח חב"ד בדנמרק מדבר

במוצ"ש האחרון, דנמרק עלתה בבת אחת לכותרות. לאחר התקפת טרור על בית קפה בו נהרג אדם ונפצעו שוטרים, המשיך מסע הטרור במהלכו נורה בפתח בית הכנסת המרכזי בקופנהגן המאבטח של הקהילה היהודית ● לאחר הלווית המאבטח דן אוזן הי"ד אמש (רביעי), סיפר שליח חב"ד בדנמרק הרב יצחק לוונטל ל-COL על השתלשלות האירועים, מצב הקהילה היהודית, השיחה האחרונה עם המאבטח הי"ד, וגם: כיצד ניצל הוא בעצמו מהפיגוע בבית הכנסת? ● מגזין שישי  הרב יצחק לוונטל – קופנהגן
אבטחה כבדה סביב מוסדות יהודיים. בעיגול: הרב יצחק לוונטל

משה בן-חיים

תחת אבטחה כבדה ובהשתתפות ראש ממשלת דנמרק הובא למנוחות אמש (רביעי) דן אוזן הי"ד, המאבטח היהודי שנרצח בפיגוע בבית הכנסת בקופנהגן. מאות הגיעו לבית הקברות היהודי בבירה, ובאזור הוצבו צלפים משטרתיים וכלבי גישוש.

ראש הממשלה הלה תורנינג-שמידט אמרה השבוע כי "המתקפה על יהודי דנמרק היא מתקפה על דנמרק". שרי ממשלה ואנשי ציבור הגיעו גם הם להשתתף בהלוויה, וליד בית הכנסת זרם המבקרים עם זרי הפרחים הלך וגבר מידי יום.

בתום מסע ההלוויה אמש (רביעי) , סיפר הרב יצחק לוונטל שליח חב"ד בדנמרק
בשיחה מיוחדת על השתלשלות העניינים, ועל ההשלכות על הקהילה היהודית:

איך ניראת קופנהגן שלאחר הפיגועים?

יש שמירה מוגברת ליד מוסדות יהודיים 24 שעות ביממה. לכל כל מקום שיש בו יהודים יש שוטרים חמושים. אני לא יודע כמה זמן מצב זה יימשך.

מה קרה בבית הכנסת, ואיך זה נודע לך?

"היתה מסיבת בת מצווה של משפחה בקהילה. אני עצמי עזבתי בסביבות השעה 12 בלילה. ראיתי את המאבטח דן אוזן. שאלתי אותו: 'למה אתה בחוץ?', הוא ענה שהוא צריך לאבטח את המקום. בגלל שכמה שעות קודם לכן היה את הפיגוע בבית הקפה לא הרחק משם, הציבו שלושה מאבטחים מטעם הקהילה והוא היה אחד מהם.

"עזבתי, והלכתי הביתה. מאוחר יותר, מישהו דפק בדלת והודיע שהיתה התקפת טרור, ושכדאי שאסגור את בית חב"ד, ולהתנהל במצב חירום. לאחר כחצי שעה כבר הגיעו מספר שוטרים לאבטח את בית חב"ד. מסתבר, שבאותן שעות חיפשו את הרוצח ואחרי כמה שעות הרגו אותו.

"לאחר מכן התבררה לי התמונה כולה: היו שלושה שומרים של הקהילה היהודית ששמרו על בית הכנסת. אגב, כולם לא היו חמושים, מדובר בהתארגנות פנימית של הקהילה. שניים היו בחוץ, ואחד בפנים. המחבל הגיע וירה בדן אוזן. המאבטח השני רץ פנימה להתריע בפני המאבטח השלישי, והשלישי הורה לכולם להמלט למרתף של בית הכנסת. לאחר מכן יצאו כולם יצאו מהכניסה האחורית. כך למיטב הבנתי את האירוע".

כך ניצלתי מהתקפת הטרור

"היות ויש מרחק גיאוגרפי גדול משלוחים אחרים בעולם, השתתפתי ב'התוועדות מקוונת' עם עוד כמה שלוחים. כשהשתתפתי בבת מצווה במוצ"ש, עלה לי רעיון דומה: לשתף את חברי הקהילה במיזם דומה ולמסור שיעורים.

"וכך, הסתובבתי בין אחד לשני לצרפם למיזם, כשבתכנון שלי היה להתחיל ללמוד בבית את השיעור הראשון. זה מה שגרם לי להזדרז וללכת הביתה, ואולי מה שגרם לי להינצל מהפיגוע, שקרה זמן לא רב אחרי שהלכתי", מספר הרב לוונטל בהתרגשות.

איך חשו אלו שהיו בבית הכנסת במתקפת הטרור?

"כולם היו במתח בגלל הפיגוע שהיה קודם לכן (בבית הקפה בו נהרג אדם אחד ושוטרים נפצעו). בבת מצווה. קראתי למשפחה מכתב של הרבי שעודד אותם מאוד, וסיפרתי לאמא שגם אצלינו בחתונה קרה משהו, והרבי כתב שאחרי כאב גדול השמחה יכולה לבטל העצבות.

"אחרי הפיגוע בבית הכנסת המשפחה היתה בהרגשה לא נעימה שכביכול בשמחה שלהם קרה דבר כזה נורא. האמרה הזאת של הרבי שאמרתי להם קודם לכן במהלך מסיבת הבת מצווה, חיזקה אותם מאוד, כך הם סיפרו לי לאחר מכן".

הכרת בעצמך את דן אוזן הי"ד?

"הכרתי אותו בעיקר במסגרת הקהילה, בה הוא היה מאבטח, לפעמים גם השתתף בפעילויות של בית חב"ד. כמו שסיפרתי, גם שוחחתי איתו כמה מילים זמן קצר לפני שנהרג. היה בחור חביב, הי"ד".

השיח השתנה

האם ממשלת דנמרק לוקחת ברצינות את נושא השמירה על היהודים?

"כרגע הממשלה לוקחת את הנושא ברצינות. רוה"מ אמרה שמתקפה נגד היהודים היא מתקפה נגד דנמרק והבטיחה שיעשו כל שיידרש לשמור על הביטחון.

"במשך כל השבוע הגיעו תושבי דנמרק להניח פרחים ליד בית הכנסת, ולהביע צער והזדהות. זה החל בבודדים, והפך לתופעה גדולה. הם חשים שנפל מישהו משלהם. הם לא אומרים: 'זה בעיה של היהודים, לא שלנו'. גם ברשתות חברתיות, עולה נושא העזרה של הדנים ליהודים במלחמת העולם ה-2 וזה חלק מהשיח הציבורי כאן".

התפתח פולמוס בין גורמים בקהילה היהודית, האם הקריאות לעלות לישראל במיוחד מצד רוה"מ נתניהו הם נכונות. מה דעתך בנושא?

"נתניהו מעודד לעלות וכל הכבוד לו, הוא עושה את תפקידו. שימשיך לעודד, והקהילות יעשו את המוטל עליהן. יש אנשים שחוששים ממצב הביטחון בארץ, אך בוודאי שהתשובה למצב היא לא באמצעות בריחה, אלא להיפך, צריך להתחזק ולהמשיך. איך שאני רואה את המצב, לא תהיה בגלל המצב עליה גדולה.

"בשורה התחתונה, בגלל הקריאות של רוה"מ נתניהו ליהודים לעלות, ראשי המדינה כאן דווקא רוצים להוכיח שהם מסוגלים, והם מגבירים את השמירה ואומרים: 'אנחנו רוצים את היהודים כאן'. כך שזה רק מועיל... בסה"כ מי שרוצה לעלות – אני בעד. אפשר להתחזק בארץ ישראל".

לסיכום, כמה מילים על הפעילות של חב"ד בדנמרק.

"בית חב"ד ממוקם במרכז בו שהה מטה הנאצים במלחמת העולם הראשונה, ויש בכך עניין סמלי. יש בדנמרק כ-6000 – 7000 יהודים. יש פעילות בכל ערב, יש "סנדיי סקול" בכל יום שישי מארחים בסעודת שבת עד 50 – 100 יהודים, קייטנות קיץ וחורף.

"אנקדוטה מעניינת: בקייטנות הקיץ הבאנו קבוצת ילדים משדרות. תמיד היינו מתקשרים לשליח הרב פיזם, לשאול אותו "מה קורא בשדרות?" (לאחר ירי קסאמים) והנה, השבוע מתקשר אלי בדאגה הרב פיזם משדרות לשאול מה נשמע אצלנו..."

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.