מערכת COL | יום ט"ז אלול ה׳תשע״א 15.09.2011

'יהדותון' בדבש: המתנה המקורית לידידים (פ)

כל שנה, ברגע שמתקרב החגים, אנו שוברים את הראש איזה מתנה לתת השנה, מצד אחד שתהיה טעימה, ומצד שני שיהיה בה גם תוכן. COL יצא לבדוק מה יש ב'יהדותון' החדש שכולם החליטו לשלוח אותו יחד עם דבש לחברים לסיפור המלא
'יהדותון' בדבש: המתנה המקורית לידידים (פ)

ספריית אש"ל העומדת מאחורי הפצת החומר מסרה כי עושים מאמצים רבים שה'יהדותון' יגיע לכל יהודי לפני החגים, וניתן ליצור איתם קשר לתיאום המשלוח.

"חשבון נפש"

במשך ימי השנה אנו מנהלים את עצמנו כמו 'עסק זעיר'. מידי פעם יש זמן קבוע בו מתבצעת 'הערכת מצב' בנוגע לרגשות אותם אנו חשים, לדיבורים היוצאים מפינו וכמובן למעשים אותם אנו מבצעים. אנו עושים 'חשבון' ומפיקים לקחים בנוגע לעתיד.

היהדות מכנה את החשבון ה'פנימי' הזה בשם "חשבון נפש" (=עשיית בדיקה ו'חשבון' בתוך הנפש) וממליצה לנו על זמנים מסוימים בהם כדאי לעשות אותו:

פעם ביום: בזמן "קריאת שמע שעל המיטה" לפני לכתנו לישון, אז אנו עושים 'חשבון' על כל היום שחלף.

פעם בשבוע: ביום חמישי בערב, אז עושים "חשבון נפש" על כל השבוע שעבר עלינו.

פעם בחודש: בכל "ערב ראש חודש" (בתאריך כ"ט או ל' של כל חודש עברי), אז עושים 'חשבון כולל' על כל החודש שהיה.

פעם בשנה, אנו מקדישים חודש שלם - חודש אלול - עבור סיכום מעשינו בשנה החולפת, מהלך הדומה ל'ספירת מלאי' שעושה כל עסק פעם בשנה. בודקים את כל ה'סחורה', עושים מאזן מדויק של 'רווחים' ו'הפסדים', ומפיקים את הלקחים לקראת השנה החדשה.

מהי "תשובה"?

"תשובה" היא כינוי לתהליך של 'תיקון פנימי' של האדם, בו האדם מתחרט על מעשיו הקלוקלים ו'מקבל על עצמו' שלא לשוב עוד לסורו.

מקור השם "תשובה" הוא לא כ'תשובה' לשאלה כלשהי, אלא מלשון "שִׁיבָה" אל האלוקים, "שִׁיבָה" וחזרה אל האני הפנימי שלנו, אל מה ואל מי שאנחנו באמת.
המילה "תשובה" מדגישה את העובדה כי בעת שעשינו דבר לא הגון - אין זה נבע מה'אני הפנימי' שלנו, אלא מ'מסיכה' של קלות ראש רגעית שהצליחה בצורה כלשהי 'להשתלט' לנו לזמן קצר על ה'מערכת' ולגרום לנו לעשות מעשה בלתי ראוי.

ביהדות, הכינוי לאדם שהיה מתנהג בדרך לא טובה ו'שָׁב' ממנה - הוא "בעל תשובה". על אדם כזה טָבעו חכמינו זכרונם לברכה את המשפט: "במקום שבעלי תשובה עומדים - אפילו צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד".

כיצד עושים תשובה?

תהליך התשובה כולל את הצעדים הבאים:

1) "עזיבת החטא": ראשית יש 'לעזוב' את החטא מבחינה מעשית. פשוט להפסיק לעשות את אותו מעשה בלתי ראוי שעליו אנו רוצים לעשות תשובה.

2) "חרטה": שנית, צריך לחוש רגש של חרטה וצער על כל ש'נכשלנו' באותו מעשה רע.

3) "וידוי דברים": לאחר מכן יש לפרט ולומר בקול - בינינו לבין עצמנו - במה חטאנו.

4) "קבלה לעתיד": לבסוף, צריך להחליט שמעכשיו ואילך לא נעשה זאת יותר.

מתי עושים תשובה?

אף שניתן לעשות "תשובה" בכל יום רגיל, ישנה תקופה אחת בשנה בה אנו שמים דגש על 'עבודת התשובה' והיא בארבעים הימים שבין ראש חודש אלול ליום הכיפורים.
גם בתוך ארבעים ימים אלו, ישנם כמה רמות: חודש אלול באופן כללי, מי"ח אלול עד ראש השנה, והימים שבין ראש השנה ליום כיפור הנקראים בשם "עשרת ימי תשובה". (על עשרה ימים אלו נרחיב בהמשך).

חודש אלול באופן כללי מוקדש ל"חשבון נפש" ולעבודת ה"תשובה", כפי שהזכרנו קודם, בנוגע ל'ספירת מלאי' השנתית.

מיום י"ח באלול, המכונה בעגה החסידית "חַ"י אֱלוּל" ועד ראש השנה, עושים "חשבון נפש" מיוחד: כל יום מימים אלו מהווה כמו 'מיצג' של חודש שלם מהשנה החולפת. יום מקביל לחודש: בי"ח באלול נערוך "חשבון נפש" ספציפי עבור חודש תשרי של השנה שעברה, י"ט באלול הוא כנגד חודש חשוון, כ"ח באלול יהיה מקבילו של חודש אב ואילו ערב ראש השנה - כ"ט באלול הוא יום "חשבון הנפש" של חודש אלול הנוכחי.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.