מערכת COL | יום ו' אלול ה׳תשע״א 05.09.2011

אחרי 70 שנה: נחשפה תעודת הפטירה של בן המהר"ש

זוג "תמימים" ששבו מ"מרכז שליחות" באי באסטיה שבצרפת, איתרו במקום את תעודת הפטירה של הרב מנחם מענדל שניאורסאהן ז"ל, בנו של הרבי מהר"ש (אחיו של הרבי הרש"ב) שחי באי בשנותיו האחרונות, ונפטר בשנת תש"ב ● הם פנו למשרד הפנים המקומי, ולאחר חקירה ודרישה, איפשרו להם לצלם את תעודת הפטירה המקומית, לפיה תאריך הפטירה הוא כ"ג תשרי תש"ב  לסיפור המלא בפנים: תרגום מלא של תעודת הפטירה >>>
אחרי 70 שנה: נחשפה תעודת הפטירה של בן המהר
מספר הת' לוי פינסון:

נשלחתי ביחד עם בן דודי על ידי בית חב"ד בניס בהנהלת הרב יוסף יצחק פינסון לאי קורסיקה, והגענו לעיר הגדולה באי הנקראת באסטיה. בעיר ישנו בית כנסת אבל אפילו בשבתות לא מתקיים בו מנין. כאשר הגענו למקום פעלנו בין היהודים במקום, ארגנו מנינים לתפילות, ביקרנו בבתיהם, הנחנו להם תפילין וקבענו מזוזות בפתחי הבתים.

ידענו שהרב מנחם מענדל שניאורסאהן, בנו של הרבי מהר"ש (אחיו של הרבי הרש"ב) חי באי בשנותיו האחרונות ושם נפטר ונטמן בשנת תש"ב (רק לאחר מספר שנים הועלה ארונו לצפת ושם מנוחתו כבוד).

בכל הספרים בהם מופיעים קורות חייו (ספר התולדות וכיו"ב) נכתב כי לא ידוע תאריך פטירתו המדוייק, והחלטנו לנסות לברר זאת במשרדי הממשלה המקומיים. פנינו למשרד הפנים המקומי ולאחר חקירה ודרישה הם נתנו לנו צילום של תעודת הפטירה המקומית, לפיה תאריך הפטירה הוא כ"ג תשרי תש"ב.

למרות התאריך המדוייק המופיע בתעודה, עלו בליבנו ספקות האם אכן התאריך הוא הנכון, זאת כיון שאחד היהודים באי סיפר לנו שידוע לו שפועל נקיון מצא את הרמ"מ בביתו לאחר שנפטר, ולא ידוע האם נפטר באותו יום או זמן מסויים קודם לכן, והתאריך על תעודת הפטירה הוא התאריך בו נמצא בביתו.

תרגום התעודה:

ב14 באוקטובר, אלף תשע מאות ארבעים ואחת, בשעה תשע, מת בביתו בית הריז'נט, מענדל עמנואל* שניאורסאהן, יצרן, יליד ליובאוויטש (רוסיא), 6 במרץ 1866 [י״ט אדר תרכ״ו], בלי מידע נוסף ידוע על המצהיר. הוכן ביום הנ"ל, בשעה 17:30 בהצהרת ג'וזף פאולי, קברן, המתגורר בבאסטיה שאחרי הקריאה חתם אתנו פרנסוא פאסי סגן ראש עיריית באסטיה, קצין מעמד האזרחים, ע"י פקודת משלחת לגיון הכבוד ''כרוא ד גער''.

*) לכאורה הוספת השם "עמנואל" קשורה לחוק שהיה בצרפת באותו זמן לפיו כל אזרח חייב להיות בעל שם המופיע בספר השמות של המדינה.

יצויין, כי בן המהר"ש נולד בשנת תרכ"ז, לאחר הסתלקותו של אדמו"ר הצמח צדק ונקרא על שמו, וזאת בניגוד למצויין על התעודה בדבר מועד לידת בן המהר"ש, וכי נראה כי רק פרט זה אינו נכון בתעודת הפטירה.
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
וואו מרגש
כ"ז אב ה׳תשפ״ג
מחפשת סימני דרך למשפחות היהודיות שהגיעו לבאסטיה מטבריה
מתחקה על צעדיו של אבי(קרסנטי) שהגיע לקורסיקה עם משפחתו וככל הנראה עם עוד משפחות כנתינים צרפתיים
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.