זהירות, מבצעים ● צרכנות נבונה
משה בן-חיים
בחנויות וברשתות המזון התקופה לפני חג הפסח נחשבת ל"עונה הבוערת". יש עסקים, שהפדיון בתקופה זו שווה ערך לכמה חודשים רגילים במהלך השנה. בשוק, יש חוקי השוק. חוקי השוק אומרים, כשיש ביקוש, המחירים עולים. לכן אתם הקונים, צריכים לפקוח עיניים היטב, ולשים לב שלא "יעבדו עליכם" באמצעים שונים ומשונים. יש דוגמאות רבות כיצד מסיחים את דעתו של הקונה במבצעים או בצורות שיווק אגרסיביות ולא הוגנות. נציין כמה דוגמאות, שיתכן ויעזרו לכם לא ליפול במלכודות השיווק.
מארזים: אם למשל קופסת טונה עולה 5.50 ₪. מארז של שלוש קופסאות ב-15 ₪ נשמע בהחלט מבצע טוב. הקונה ממהר להוסיף את המארז לעגלת הקניות, והכל בא על מקומו בשלום. אך לעיתים, משהו אחר קרה. החברה שייצרה את המארז, הכינה "מהדורה מיוחדת", שבה צימצמה בצורה כמעט לא מורגשת את גודל כל קופסא, וכך יוצא, שהקונה שילם יותר על המוצר. זה חוקי, אבל לא מריח טוב.
פינת המבצעים: בכניסה לכל חנות גדולה של מזון, יש "סטנדים של מבצעים". יש ערימות גדולות של מוצרים במחירי מבצע. לעיתים, בין לטורים של המבצעים, מניחים מוצרים במחירים רגילים לחלוטין. הקונה רגיל שבאיזור הזה הכל במבצע, וכך הוא קונה אפילו במחיר יותר גבוה מהרגיל.
מארז יותר יקר ממוצר בודד: יש מקומות, זה אמנם נדיר אבל קיים. מארז עולה יקר יותר מאותו פריט כשהוא בודד! נשמע מוזר, אך קיים.
כיווץ מארזים: לקוח שהורגל לקנות נניח מארז עוגיות במשקל ק"ג אחד ב-12 ₪, מבחין שיש הנחה. אותו מארז בדיוק ב-10 ₪. אך הפלא ופלא. המארז "המוזל", מכיל רק
מיקום ליד הקופות: טריק ידוע. כל מוצר, שיהיה מונח קרוב לעמדות ההמתנה בקופות, המכירות שלו יעלו ממאות אחוזים.
פיזור מוצרי בסיס: כולם צריכים קמח, סוכר, לחם, חלב. יש רשתות שיגרמו ללקוח לטייל בכל החנות להגיע למוצרים אלו. רק במקרה הוא יעבור בדרכו ליד ממתקים, ומוצרים לא הכרחיים. כך הוא יניח גם מאלו אחד או שניים, או הרבה מהם בעגלת הקניות שלו.
גם בתקופה לחוצה כזו של ערב החג, יש לשים לב היטב. מה צריך לקנות, ומה לא. כמה משקל יש באריזה, והאם זה מבצע אמיתי או אחיזת עיניים. קנייה מהנה!