מערכת COL | יום י"א אייר ה׳תשע״ה 30.04.2015

מאחורי הקלעים: תכירו את שגריר חב"ד-נפאל בישראל ● מיוחד

שבוע לא פשוט עבר על ר' דודי סלווין, מנהל עמותת 'ידידי חב"ד נפאל' ● מרגע לאחר צאת השבת, הוא קיבל מאות טלפונים של הורים מודאגים, שהקשר עם יקיריהם נותק לאחר רעידת האדמה שזיעזעה את נפאל והביאה לאלפי הרוגים ופצועים ● בראיון מיוחד ל-COL הוא מסכם שבוע אתגרי יוצא דופן ● על הרב חזקי וחני: "הפעולות שלהם לא ניתנות לתיאור" ● מגזין שישי  מבצע נפאל
מאחורי הקלעים: תכירו את שגריר חב
הרב ליפשיץ מציג לרב קוטלרסקי את מגוון המכשירים בהם השתמש במהלך השבוע האחרון, היום. בעיגול: ר' דודי סלווין עם טיילים בבית-חב"ד בנפאל בתשס"ד, לפני 11 שנים (ארכיון COL)

משה בן-חיים 

יומיים לאחר רעידת האדמה שזיעזעה את נפאל, החלה נהירה של מטיילים ישראלים מכל רחבי נפאל לבית חב"ד בקטמנדו. החשש הכבד מרעידות משנה נוספות – תופעה מוכרת שאכן לא איחרה לבוא בדמות רעידה חזקה של 6.7 בסולם ריכטר – הביאה את עשרות המחולצים והשוהים בבית חב"ד, ללון תחת כיפת השמים, גם תחת מטר סוחף.

ביום שני השבוע, פרסם בית חב"ד פוסט שהיה סוג של קריאת מצוקה ובו נכתב: "עברנו לילה לבן כמעט ללא שינה ברחבת בית חב"ד ותחת גשם סוחף. שומרים על קשר באמצעות גנרטור שעובד בקושי. המזון הולך ואוזל".


מטיילים בבית-חב"ד, השבוע

ר' דודי סלווין, מנהל עמותת ידידי חב"ד בנפאל, הוא איש הקשר בארץ לבית חב"ד בקטמנדו. הוא מסכם שבוע לא פשוט (למרות שהוא שהה כאן בארץ) והחל ממוצאי שבת שעברה, מיד כשהגיעו הדיווחים על רעידת האדמה הקשה בנפאל, הוא הוצף במאות טלפונים של הורים ובני משפחה מודאגים.

גם קווי התקשורת המשובשים בלאו הכי בימים כתיקונם במדינת העולם השלישי נפאל, קרסו הפעם לחלוטין, ומידי פעם באמצעות טלפון לוויני או אופציות אחרות נוצר קשר לזמן מוגבל, ודרכו 'סינכרן' ר' דודי סלווין את שמות המטיילים שנמצאו עם בית חב"ד, וכך הרגיע את בני המשפחות המודאגים, בארץ.

"באסון הטבע הקודם שהיה בנפאל במפולות השלגים, היה זה במיקום מסוים בלבד. הפעם, כל הורה או בן משפחה שהיה לו מישהו בכל רחבי נפאל, היה מודאג מאוד, כי לא היה דרך לדעת מה עלה בגורלם", מסביר ר' דודי סלווין. "פעם בכמה שעות החלפנו עם בית חב"ד נתונים, וכך הרגענו הרבה הורים מודאגים.


 ר' דודי סלווין עם מטייל בנפאל (ארכיון COL)

"כשמדובר ב-2000 ישראלים שמסתובבים ברחבי נפאל, אפשר רק לנחש את כמות הפניות והתכתובות שקיבלו כל מי שקשור לחב"ד בנפאל, בנוגע לשלום יקיריהם.  "למרות שהוצפנו בטלפונים ופעלנו תחת לחץ,  אין להשוות למה שעברו שם הרב חזקי וחני והישראלים שסייעו להם", הוא אומר. 

עוד מספר ר' דודי על הימים לאחר האסון: "שלחנו עם המשלחות שהגיעו לשם מהארץ, ציוד נדרש, שקי שינה, טלפונים לווינים כדי שיוכלו ליצור קשר. גם אוכל וחטיפים עבור הילדים, שלא היה ברור עד מתי הם ישארו שם".


ילדי השלוחים בקטמנדו ישנים במתחם בית חב"ד, השבוע

ביום שני הודיע בית חב"ד בקטמנדו שהאוכל הולך ואוזל. איך נפתרה הבעיה?

"היות ומדובר במדינת 'עולם שלישי' מוצרי-יסוד מסוימים לא נקנים בסופר מרקטים גדולים, אלא בעיקר בדוכנים קטנים ובחנויות המשווקות את התוצרת החקלאית של המקומיים. בעקבות הרעידה הדרכים נחסמו, ונוצר קושי בהבאת מזון.
גם האוכל שהצליחו להשיג עלה הרבה כסף, בזמנים כאלו.

"זרם האנשים לבית חב"ד הלך וגבר, ומאות אנשים נשארו במקום בלי יכולת לצאת משם. גם מטיילים ששהו במלונות יצאו משם ובאו לישון ברחבת בית חב"ד על שקי שינה ומזרנים, מחשש לרעידות נוספות, שאכן ארעו. כך קרה שהמזון הלך ואזל, ואיכשהו הסתדרו עם פסטה ואפילו מצות שנשארו מפסח. כשהגיעו המשלחות מהארץ החל מיום שני, הם קיבלו תגבור במוצרי מזון".

 
המטבח המאולתר בבית-חב"ד

על דרמה נוספת שקרתה ביום ראשון בו ארעה רעידת משנה חזקה, הוא מספר:


"הרעידה השנייה הכתה בעוצמה חזקה מאוד, 6.7 שגם היא גרמה להרס רב. אמנם פחות מהראשונה אך גם הרסנית, והביאה עוד הרוגים ופצועים בנפאל. היא עוררה שוב דאגה ושוב פעם ביקשו מאיתנו בני משפחה לבדוק את שלום יקיריהם.

"הפעולות של הרב חזקי וחני לא ניתנות לתיאור. הם פותחים את הבית ואת הלב – גם בימי שיגרה – ונותנים מעצמם. הם אנשים נדירים ומיוחדים, עם הרבה קסם", מתפעל ר' דודי.

כיצד התמודדו בבית חב"ד עם נהירה של מקומיים, בעוד האוכל הולך ואוזל?

"מלכתחילה בנפאל יש הרבה 'הומלסים' (מחוסרי בית) ורעבים ללחם. באמת הגיעו לבית חב"ד וביקשו אוכל, והביאו להם. במרכז התיירות כולם מכירים את הרב חזקי, ומכבדים אותו מתייחסים אליו כמעט כמו לאיש קדוש. כך שהשכנים המקומיים שומרים שאחרים לא יפריעו לפעולות של בית חב"ד".

איך התגובות של כלי התקשורת בעולם?

"זה סיפור שתופס כותרות בכל העולם. אנשים מכל העולם חוקרים על תופעת השליחות בכלל, וגם בית חב"ד בנפאל תופס עניין. לגור במקום כזה עם ילדים, זה לא פשוט בכלל. אין צנרת של מים, והמים מגיעים במשאיות והם מזוהמים. לצחצח שיניים מומלץ רק באמצעות מים מינרלים.

"במשלוח ששלחנו לשם צרפנו גם כדרויות לטיהור מים. זו מדינה נחשלת מאוד; פרות מסתובבות ברחובות, שם עובר לו נהר עם מים מזוהמים, חשמל יש רק כמה שעות ביום כי המדינה לא מסוגלת לספק אותו והרשימה המורכבת ארוכה... שלוחי חב"ד מגיעים עם ילדים למקום כזה שמוגדר כמדינת עולם שלישי, ושום דבר שם לא מובן מאליו".

להאכיל מאות עם אש"ל מלא, לנהל חיפושים שעולים הון רב. כיצד מתמודדים עם הנטל?


"לבית חב"ד מגיעים בעיקר תרמילאים צעירים, ועם כל הרצון הטוב שלהם לעזור, אין להם כל כך את היכולת. מידי פעם בית חב"ד נפאל עורך 'דינר' התרמה. פה היה אירוע יוצא דופן, עם הוצאות עצומות. במצב חירום כזה כמו שהיה השבוע, לא עושים חשבון, היות ומדובר בהצלת חיים כפשוטו. אוכל למאות, מים, דלק. שכרו שם ג'יפים, כדי לאתר מטיילים מנותקי קשר.


הרב חזקי עם מתנדב לפני יציאה לעוד מסע חיפושים, השבוע

"יש כרגע בבית חב"ד ישראלים שנתקעו בלי כלום וצריך לעזור להם. הרב חזקי וחני נכנסו לבעיה תקציבית רצינית מאוד, וכל סיוע יתקבל בברכה, וישמש להמשך הפעילות החשובה שלהם."

לסיוע לעמותת 'ידידי חב"ד נפאל':

nepal10.org

או בהעברה בנקאית: לבנק הדואר סניף 001. מספר חשבון: 8297295 - "ידידי חב"ד נפאל". כל התרומות מוכרות לצרכי מס סעיף 46

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.