מערכת COL | יום ב' אייר ה׳תשע״ד 02.05.2014

הסופר שהשלים כתיבת ס"ת באושוויץ: "אין מילים לבטא"

הסופר ר' שניאור ויגלר שסיים כתיבת ספר-תורה במחנה ההשמדה, בראיון למגזין שישי של COL: "לראות את ניצולי השואה כותבים ספר-תורה במקום שבו עמד מנגלה ימ"ש, זה היה מצמרר" ● מה סיפר לו ניצול שואה? כתיבת ספר-תורה באושוויץ
הסופר שהשלים כתיבת ס
למעלה: ר' שניאור ויגלר עם שופט בית משפט העליון חנן מלצר. צילום: יוסי זליגר

מאת נחמיה

ספרי-התורה שכתב בעבר הסופר החסידי ר' שניאור ויגלר עבור קהילות יהודיות ברחבי העולם ובהם גם קהילות כמו ברלין וקראקוב, לא הכינו אותו לספר-התורה שיוכנס בשבוע הבא בכותל המערבי. גם ספר-התורה שכתב לעילוי נשמת אמו ע"ה, לא ריגש אותו כל-כך כמו ספר-התורה שכתיבתו הסתיימה השבוע במחנה ההשמדה אושוויץ.

כפי שדווח ב-COL במהלך השבוע, במהלך מצעד החיים, הסתיימה כתיבתו של ספר תורה שתרם הנדיב היהודי לאונרדו פרקש, מצ'ילה. פרקש, יהודי בעל לב חם, מרבה לתרום ספרי תורה. בכינוס השלוחים האחרון, הכניס ארבעה ספרי תורה, והחלה כתיבתו של ספר התורה החמישי.

וכך שקיבל את ההחלטה לשאת בעלויות הגבוהות של מצעד החיים שעמד בסימן 70 שנה לשואת יהדי הונגריה (מדינת מוצא משפחתו של פרקש), דרש לשלב במהלך המצעד סיום כתיבת ספר תורה חדש. זאת הפעם הראשונה, מאז החלה המסורת של 'מצעד החיים' בשנת תשמ"ח, בה במקביל לצעדה המסורתית מתקיים גם טקס סיום כתיבת ספר תורה.

מצעד החיים מסתיים מידי שנה, בצעדה שנערכת בישראל במהלך יום "העצמאות", ומסתיימת בכותל המערבי. השנה, ייערך סיום המצעד יחד עם הכנסת ספר התורה המיוחד שכתיבתו הסתיימה במחנה ההשמדה.

קשה למצוא את המילים

במשך שנה עמל ר' שניאור ויגלר על כתיבת ספר התורה, במהלכה התחוור לו גודל המעמד: בכתיבת האותיות האחרונות יכובדו ניצולי שואה. "סיימתי לכתוב כבר כמה ספרים בחיי, זה תמיד אירוע מרגש. אבל הפעם קשה למצוא את המילים כדי לתאר את ההרגשה של השלמת כתיבת ספר תורה במקום שבו הכחידו שליש מהעם היהודי", אמר ר' שניאור ויגלר בראיון למגזין שישי ומוסיף בהתרגשות: "יש הרגשה של ניצחון."

לפני הטקס במחנה ההשמדה, סיירו הרב ויגלר ומר פרקש, בעיר קראקוב בליווי מורה דרך. "כל הנסיעה הזאת הייתה חוויה מרגשת מאוד", הוא מספר. "היינו בקראקוב,
בבית העלמין בו קבור הרמ"א, וראינו שהקירות בנויות ממצבות. המורה דרך הסביר
שבעקבות ההרס שנוצר בבית העלמין לאחר השואה, הוחלט לקבץ את כל המצבות השבורות ולבנות מהן את קירות בית העלמין".

החוויות והמראות בסיור, הוסיפו להתרגשותו של פרקש לקראת הטקס במחנה ההשמדה. "הוא מאוד התרגש", אומר ויגלר.

המצעד עצמו נערך בהשתתפות רבנים, אישי ציבור וכמובן ניצולי השואה. כפי שסוכם מראש, האותיות האחרונות בספר נכתבו על-ידי ניצולי השואה. "אחד מניצולי השואה, ניגש ואמר לי בהתרגשות שסבא שלו היה סופר סת"ם והוא נספה בשואה. ממש סגירת מעגל. אלה היו הרגעים הכי מרגשים. לראות את ניצולי השואה כותבים ספר תורה במקום שבו עמד מנגלה ימ"ש, זה היה מצמרר", מסכם הרב ויגלר.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.