האם יש דרך שבה מותר לכתוב בחול-המועד? ● פינת ההלכה
שאלה: האם יש דרך שבה מותר לכתוב בחול-המועד?
תשובה: כתיבה היא אחת המלאכות האסורות בחול-המועד. הכתיבה האסורה היא ביד, ואילו כתיבה במחשב או בטלפון מותרת, מכיוון שאינה כתיבה ממשית.
אפשר להתיר כתיבה בתנאים מסויימים, וכאן יש הבדל בין כתיבה המוגדרת 'מעשה אומן' לבין כתיבה הנחשבת 'מעשה הדיוט'.
כתיבה רגילה ביד נחשבת 'מעשה הדיוט'. מי שרגיל לכתוב 'איגרת שלומים' לחברו או לבן משפחתו (מכתב שבו הוא שואל בשלום חברו ומספר לו על הנעשה אצלו), והמועד הקבוע חל בחול-המועד – רשאי לכתוב, וכל-שכן אם עליו לענות על מכתב שחברו מצפה לתשובה עליו (כל זה בתנאי שלא הועיד מראש את הכתיבה לחול-המועד). נהוג לכתוב את השורה העליונה באלכסון, כדי לזכור את קדושת המועד.
איגרות בענייני מסחר שהם 'דבר האבד' (ולא השאיר אותן מראש לחול-המועד), מותר לכותבן אף בלי שינוי כלשהו מהרגיל. מותר לרשום קניות בהקפה ולרשום חובות.
ציורי ילדים ומילוי חוברות צביעה, אין בהם איסור. גם הרכבת פאזלים, כתיבה בגיר על לוח, כתיבה וציור על עוגות, וכל כתב שאינו מתקיים – מותרים.
כתיבה גרפית או כתיבת סת"ם נחשבות 'מעשה אומן'. כתיבה זו מותרת רק אם מדובר ב'דבר האבד', היינו כשיש חשש להפסד כספי גדול, או אם היא נעשית "לצורך רבים לצורך המועד". למשל, מותר לתקן ספר-תורה, אם אין ספר-תורה כשר אחר לקריאה בחג.
מקורות: מו"ק יח-יט. רמב"ם הל' יו"ט פ"ז הי"ג-יד. טושו"ע או"ח סי' תקמה ונו"כ.