מערכת COL | יום כ"ט סיון ה׳תשע״ב 19.06.2012

בועז ביסמוט: "בחב"ד מחפשים את המכנה המשותף" ● להאזנה

השדרן מנחם טוקר ראיין בתכניתו 'טוקר אף-אם' ברדיו גלי ישראל את דובר חב"ד הרב מנחם ברוד ואת העיתונאי בועז ביסמוט, שיהיה אחד האורחים בהתוועדות המרכזית לקראת יום ההילולא ג' בתמוז, ביום חמישי השבוע בבית-הכנסת בית-מנחם ● ביסמוט סיפר על הקשר המיוחד שלו לחב"ד: "מה שאני מוצא אצל חב"ד, זה לחפש את המכנה המשותף"  לתמליל המלא ולהאזנה  
בועז ביסמוט:
העיתונאי בועז ביסמוט עם הרב פבנזנר (צילום: ברוך עזאגווי, COL)

להאזנה לחצו על כפתור ההפעלה, או באופצייה הנוספת:
לא מצליחים להאזין? לחצו כאן

מנחם טוקר : ועכשיו רבותי אנחנו רוצים לדבר על ג'' תמוז, התאריך המיוחד והקדוש לכל עם ישראל, אבל במיוחד עבור חסידי חב"ד, אני רוצה לצרף לשידור שלנו את דובר חב"ד, הרב מנחם מנדי ברוד, שלום לך הרב ברוד היקר.

הרב מנחם ברוד, דובר חב"ד : שלום וברכה.

מנחם טוקר : מה שלומך?

הרב מנחם ברוד : ברוך השם, מתכוננים ליום הגדול.

מנחם טוקר : היום הגדול והקדוש, ואני רוצה גם לצרף לשיחה את כתב החוץ של העיתון ישראל היום עיתונאי וותיק ומוערך, העיתונאי בועז ביסמוט, שלום לך אדוני,
בועז ביסמוט, כתב החוץ של ישראל היום : שלום גם לך.

מנחם טוקר : אז קודם כל אולי דווקא אותך אני אשאל בועז, למה אנחנו מדברים יחד הערב, שלושתנו, על ג'' תמוז?

בועז ביסמוט : למה, כי יש לי באמת אני חושב ש, תראה, אני במקצוע הזה בעיתונות, מ-1983 מה שלא הופך אותי לצעיר מדי. 1983, ולא 1883, נרגיע.

מנחם טוקר : כן.

בועז ביסמוט : אבל אתה יודע, המקצוע הזה הביא אותי להרבה מאוד מקומות, להרבה מאוד ... להרבה מאוד חוויות. זה מקצוע העיתונות, זה באמת זכות גדולה המקצוע הזה. והייתי אומר שהמקצוע הזה והוא בנוסף גם המקצוע הזה מביא אותי לייצג את מדינת ישראל במקום מיוחד ביותר, זה בירה ערבית שבאמת גם כן הייתי אומר זכות גדולה מאוד. אני חייב להגיד לך שגם כשגריר של מדינת ישראל וגם כעיתונאי ישראלי, הרבה פעמים במדינות ערב, תמיד הייתי צריך לחפש את הכוחות האלה כדי לעשות את כל מה שעשיתי במשך כל אותן שנים, וגם לחזור הביתה בשלום. אני חייב להגיד שאני אף פעם לא הייתי בשליחויות האלה, אף פעם לא הייתי לבד. אף פעם לא הייתי לבד. אבל פיזית כן הייתי לבד, אף פעם לא הייתי לבד. ואתה יודע, רצה הגורל וזה התחיל בפריס, בפריס, יחד עם הרב פבזנר שמנחם ברוד מכיר היטב, וראה את המפגש שלי איתו, ועכשיו בתקופה שהייתי שגריר, אני רוצה להגיד באמת שעם כל הכבוד לכל הדברים שגיליתי וראיתי בחיים שלי, אני חושב שהמפגש שלי עם הגיבורים העצומים עם השטיחים הענקיים, אתה יודע, עם המקבילים של עובדי משרד החוץ שעושים עבודה לא פחות חשובה ולא פחות נפלאה, זה אחת הגדולות, אחד ההישגים היותר גדולים שהיו לי, אחד המזלות היותר גדולים שנתקלתי בהם בימי חיי, ועכשיו כשהייתי באוסטרליה, לפני שבוע, כי אני מוזמן להרצאות, אז אמרתי שביום חמישי, אני אחזור כחוויה עצומה, אולי אחת הגדולות ביותר שמצפה לי.
מנחם טוקר : הרב ברוד, בדיוק לכן קמה תנועת חב"ד, הוא עכשיו דיברר פה את חב"ד בדקה, הוא יכול להחליף אותך בעצם.

הרב מנחם ברוד : קודם כל בועז עושה את זה הרבה יותר טוב ממני, ובועז, אני רק מבקש דבר אחד, אל תחשוף את כל הדברים כבר עכשיו, תשאיר לאנשים סיבה לבוא לאירוע, להתוועדות, ביום חמישי.

בועז ביסמוט : כבוד הרב, זה אפילו לא אחוז אחד...

מנחם טוקר : גדול. הרב ברוד, באמת, בועז ביסמוט אחד מהעיתונאים כמו שהוא אמר הוותיקים המוערכים, לא בדיוק חסיד חב"ד קלאסי כמו שאומרים, ואיך איך חסידי חב"ד וחסידות חב"ד בפרט, מתייחסת לכוח שכזה שמגיע ליחצ"ן, כמובן מילה גסה ליחצ"ן, אבל לספר על נס, להעלות על נס, את הפעילויות של חסידי חב"ד.

הרב מנחם ברוד : אז קודם כל באמת טוב שתיקנת את עצמך, כי הביטוי הזה ליחצ"ן...

מנחם טוקר : מילה לא נכונה, טעיתי.

הרב מנחם ברוד : זה בדיוק מה שאני אומר, אצלנו מדובר באמת בקשר אמיתי מאוד, הקשר בינינו לבין בועז הוא קשר מאוד עמוק, קשר שלא קשור למה הוא יעשה בשבילנו. אלא באמת בתקופות שבועז נזקק לעזרה, חב"ד היתה שם כדי לעזור לו, בלי שום מחשבות על תועלת, שחב"ד תפיק או לא תפיק מכך, וכך עוזרים באמת לכל יהודי באשר הוא, כל יהודי שפונה לשליח חב"ד, או לבית חב"ד, או לאיש חב"ד, יודע שיעזרו לו בלי לצפות לא לתמורה, ולא לחשוב מה יוצא לי מזה, וזוהי באמת גדולתו של הרבי שאנחנו הרי כולנו שואבים את כוחנו ממנו, ובמיוחד לקראת יום ההילולה שלו, הרבי מייצג באמת את ההתמסרות המוחלטת לכל יהודי, את הראייה הכלל ישראלית, לא לחשוב על מונחים של קבוצה או קהילה, יותר טוב לנו, פחות טוב לנו. גם שליחי חב"ד קיבלו הנחיות שלכאורה עומדות בניגוד לאינטרס הקהילתי. למשל, במקום שיש בו בית ספר, אז השליח קיבל הנחיה אל תקים בית ספר משלך, יש שם בית ספר, תשקיע את הכוחות שלך בדברים אחרים. זוהי ראייה שיש בה אחריות לכלל ישראל, ולא רק לדאוג לעצמי, למוסדות שלי, לקהילה שלי. הגישה הזאת הוטמעה והוחדרה בליבו של כל חסיד חב"ד, וזה באמת מה שנותן את הכוח המיוחד לחסידי חב"ד.

מנחם טוקר : יפה, בועז משפט שלך, אני רוצה להבין קצת על הקשר שלך האישי לחסידי חב"ד. הרי כל ישראלי רואה אותם בבתי חב"ד בעולם, ועם הדלקת נרות, ובצה"ל, איפה אתה ראית אותם? לא לא, אישי במיוחד, אבל אתה יודע ברמה הכללית?

בועז ביסמוט : טוב, במקרה הספציפי שלי זה איפה לא ראיתי אותם. אבל תראה, זה מתחיל קודם כל כבר בשדה התעופה בן גוריון, שאני שם אחת לעשרה ימים, אני חושב שאנחנו תמיד המפגש הנחמד הזה עוד לפני שאני יוצא מהארץ, אבל בתור אחד שנוסע הרבה, רק לפני שבוע, יום שלישי לפני שבוע, אתה מגיע לקהילה הנפלאה והנהדרת שלנו במלבורן, באמת קהילה יפהפיה, קהילה יהודית שאתה יודע זה מצחיק אבל גם אלה שאינם חובשי כיפה במלבורן, שומרי שבת. זה פשוט מדהים שם. ואתה יושב שם כמובן עם אחד האנשים החשובים ביותר, לא רק בקרב היהודים, בכלל במלבורן, יהודי רציני ביותר, לא רק בניין אחד אני חושב שאפילו רחובות, ואתה רואה את החב"דניק הזה, מגיע לפגישות שלו שם עם האח"מים באוסטרליה, חב"דניק ממש, כמו אני יכול לציין את שמו, מר ורדיגר הנפלא. אז רק לפני שבוע באוסטרליה אתה רואה את אחד האנשים החשובים ביותר, ואתה רואה שעם כל ההישגים האדירים שלו, ושל אביו, כן, קודם כל הוא הציג את עצמו כ, לא יודע, התפקיד שלו, כרטיס הביקור שלו שהוא מציג בפניך ורבלית, יהיה קודם כל אני חב"דניק, וזה באמת סוד העניין. אבל אתה יודע, אבל אם תרשה לי אולי משהו אחד, ובאמת אם הרב מנחם ברוד יסכים שאני אחשוף משהו מיום חמישי, אבל יש הרבה מאוד סיפורים, כך שאני יכול להגיד את זה. הדבר הגדול ביותר, תראה, אני בתור אחד שבאמת אוהב, אתה יודע, אני הדבר האחרון שאני רוצה לראות זה באמת מלחמת אחים, אבל לא מלחמה פיזית, אפילו מלחמה ורבלית. אנחנו אתה יודע, בתור אחד שכבר שלושים שנה נוסע בעולם ורואה כמה אנחנו נתונים לביקורת, וביקורת כמובן לא רק של האויבים שלנו, היום המלחמה היא גם כן, זה מלחמה תקשורתית, כמה ישראל סופגת, וסופגת, וסופגת, הכוח שלנו העוצמה שלנו צריכה להיות האחדות. וזה מה שאני מוצא אצל חב"ד, זה לחפש את המכנה המשותף, ואת זה ראיתי אצל כל שליח חב"ד בכל מקום שבו הייתי...

מנחם טוקר : נכון, נכון,

בועז ביסמוט : לחפש את המשותף ולא את מה שמפריד, ואתה רוצה אתן לך סיפור, אם תרשה לי, ...

מנחם טוקר : בטח,

בועז ביסמוט : ב-1991 יצאתי פעם ראשונה לתימן, הייתי אז עיתונאי צעיר בן 24, הייתי צריך לעשות כתבה על יהודי תימן, היו לי שלוש חששות. היו לי שלוש חרדות אז, כמובן שאני אז עיתונאי צעיר, לא עם הנסיון של היום. החרדות היו כמובן הראשונה, אנחנו בתימן של למחרת מלחמת המפרץ הראשונה, סאדם חוסיין, תימן היתה בקואליציה של סאדם חוסיין, ישראל ספגה 39 סקאדים מסאדם חוסיין, אני במדינה מאוד עויינת. זה החשש הראשון. החשש השני, כמובן, היתה עובדה כמובן שלך תמצא אותם גם, ואתה יודע, איפה אני אמצא את קהילת היהודים התימנים שם, כמובן האתגר העיתונאי. והדבר השלישי, הסבירו לי שקהילת יהודי סטמר, מונעת מעיתונאי ציוני או מכל ציוני בכלל להתקרב לקהילה היהודית שלנו, ובכלל להפריד אותם מהציונים. ומה לעשות, ואני יהודי מאוד וציוני מאוד. מה לעשות? וכמובן שאני עם החרדות האלה מגיע לתימן, ביום הראשון כמובן אני מצליח להתגבר על החרדה שאני במדינת אוייב, זה לא כמו היום, בינתיים היה לנו סוריה, והיה לנו לוב, והיה לנו מה לא היה לנו, וחזרנו לתימן, לא פעם ולא פעמיים. אבל אחרי יום התגברתי על החרדה והגעתי לשם, וכמובן הצלחתי להגיע ליהודים התימנים, וכמובן שמצאתי אותם, וכמובן שלא היו הסאטמרים שם שארבו לי, ובשבילי סאטמרים זה הדבר כביכול המפחיד ביותר. אני לפני שנתיים, אני מוזמן אני מוזמן לכינוס השלוחים של חב"ד בניו יורק, באמת אירוע שיא, אירוע מדהים בברוקלין, באמת אירוע מדהים, רעייתי והילדה לא שוכחות את האירוע הנפלא והקסום הזה, שאתה רואה פשוט מאות מאות מאות אחים, והאירוע היה איפה? אתה יודע, שאומרים שחב"ד אין להם שום בעיה להתערות ולהתמזג עם חצרות אחרות, כמובן האירוע היה, ומנחם זוכר את זה היטב, אצל הסאטמרים. וכשאני יוצא מהאירוע, אני לא מצליח למצוא שם מונית, לא היו מוניות, והייתי חייב לחזור למלון, היה מאוחר בלילה. ואני רואה את שני הסאטמרים האלה, שאומרים לי אה, יצאתם מחב"ד, עם מבטא מאוד קשה, אתה יודע, מבטא מאוד קשה להבין, אנגלית עם מבטא יידיש כבד, וכמובן, אני העיתונאי הציוני, יחד עם הסאטמרים שלפני 20 שנה נתפשו, הציגו אותם כאויבים, ובעזרת חב"ד עזרו לעיתונאי הציוני להגיע אל המלון, וזה בהשראת חב"ד. בשבילי חב"ד זה דבר אחד: זה להטיף, ללמד, מה זה להטיף? זה ללמד אותך לכוון אותך להפנות אותך לכיוון מה שמאחד אותך, ולא מה שמפריד,

מנחם טוקר : יפה.

בועז ביסמוט : וזאת העוצמה של מדינת ישראל, זה העוצמה...

מנחם טוקר : מדהים, מרתק ומדהים בועז, מנחם הרב ברוד, לסיום ככה ליום חמישי, בקצרה מה עומד להיות שם?

הרב מנחם ברוד : אנחנו מתכוננים להתוועדות גדולה ומרכזית, שתהיה בעזרת השם ביום חמישי בערב, בבית הכנסת בית מנחם בכפר חב"ד בשעה 8. הציבור הרחב מוזמן, וכדאי להקדים ולבוא כדי לתפוש מקומות, ליד שולחנות ערוכים, ויש מגוון של באמת מגוון של יהודים, אם שמענו כאן את בועז, בהחלט בהחלט אנחנו מצפים לשמוע את הדברים גם ביום חמישי, יהיה איתנו האדמו"ר מבישטנא, יהיה איתנו האב"ד של שיכון ו' בבני ברק, הרב יואל טוביאס, שיש לו גם כן דברים מאוד מיוחדים לספר על הקשרים עם הרבי, יהדות רומניה ועוד ועוד אישים, עם ניגונים חסידיים וכל מה שצריך, וזו תהיה הכנה טובה, לקראת השבת הקרובה, שבת שהיא שבת יום ההילולה.

מנחם טוקר : הרב מנחם ברוד, דובר חב"ד והעיתונאי בועז ביסמוט מישראל היום תודה רבה רבה על השיחה הזו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.