מערכת COL | יום כ"ה ניסן ה׳תשע״ב 17.04.2012

אירוע היסטורי: חנוכת בית חב"ד בבאזל ● דיווח, גלריה

מאות מיהודי באזל, כמו גם שלוחים מרחבי אירופה, השתתפו אמש באירוע היסטורי של חנוכת בית חב"ד באזל, בהשתתפות משפחת רוהר, ובראשם ר' שמואל רוהר ● ההפתעה: ספר התורה, אוד מוצל מאש, הוקדש על ידי בית חב"ד לזכות אוד מוצל מאש ר' שמואל רוהר ● נשיא הפרלמנט באזל מר דניאל גאופפרט הפתיע: "אני מתבייש בעברינו, מתבייש בעובדה שלא קיבלנו את היהודים שביקשו לבוא בשערינו, החזרנו אותם היישר לידי אנשי האס אס, כשהמשמעות היא משלוח לאושוויץ"  לדיווח ולתמונות
אירוע היסטורי: חנוכת בית חב
(צילום: מאיר דהן, שוויץ)
מאות מיהודי באזל, כמו גם שלוחים מרחבי אירופה, השתתפו אמש באירוע היסטורי של חנוכת בית חב"ד באזל. משפחת רוהר, ובראשם ר' שמואל רוהר, שממעט מאוד להגיע לאירועים מסוג זה, הגיעו בהרכב מלא.

ערב קודם היישר משדה התעופה הגיעו הם לביקור בבית חב"ד. בבוקר התפלל בבית הכנסת בו היה מתפלל בהיות ילד פליט, ובצהרים היה בביקור יחודי מיוחד של קבלת פנים אישית ורשמית של נשיא קנטון בבאזל בבית הפרלמנט. ביקור מרגש עד דמעות.
נקודת השיא הייתה הפתיחה של בית חב"ד. יחד עם  הרב משה קטלרסקי, מר דניאל גופפרט נשיא הפרלמנט, מר שלום כוהן שגריר ישראל, ר' גבריאל פלדיגנר והרב זלמן וישצקי, חתכו את הסרט האדום בפתח בית חב"ד.

הקהל הרחב מילא את אולמות בית חב"ד עד אפס מקום, כשהכל משודר ישירות חי על גבי מסכים. ר' יצחק פלדינגר הבן הבכור למשפחת פלדינגר, קבע מזוזה, לכל שירת שהחיינו של יוני שלמה ומקהלתו.

סרט מרגש וייחודי בעריכתו של שלמה חיים רבקין תיאר את הקשר בין משפחת פלדינגר ומשפחת רוהר, כמו גם את הקשר המיוחד של משפחת רוהר לשלוחי חב"ד ברחבי העולם. ר' משה פרייס בן ה91 מבריסל נראה מספר בסרט על התקופה 'ההיא' בבאזל, על משפחת פלדינגר ועל הנער סמי רוהר. משה פרייס וסמי רוהר לא נפגשו מאז 1945. בשלב השני תיאר הסרט את סיפורו של ספר התורה ששרד את השואה, שכב 60 שנה תחת מיטתו של גוי מזרח אירופאי, ללא מעיל ואבנט, ללא כתר ויד, עזוב, עירום ומבוייש.  בהשגחה פרטית הגיע על ידי מיכאל קוצ'יאן לידי בית חב"ד באזל. מתפללי בית חב"ד השקיעו דמים מרובים בשיקומו של ספר התורה. הספר כמו ר' שמואל רוהר, הינו אוד  מוצל מאש..

ההפתעה: ספר התורה, אוד מוצל מאש, הוקדש על ידי בית חב"ד לזכות אוד מוצל מאש ר' שמואל רוהר שיחי'.. בתום הסרט, נכנס לאולם ר' משה פרייס הנ"ל כשספר התורה בידיו..

ר' י קותיאל יהודה רוהר שיחי' עבר עם ספר התורה בין הקהל הדומע, שנשק לספר התורה בחום. ר' משה טבסיניק, חתנו של ר' שמואל, פתח את ארון הקודש והכניס את הספר למקומו הראוי לו אחרי שבעים שנה... ברקע מנגנת המקהלה את ויהי בנסוע הארון.. עין לא נשארה יבשה..

הרב וישצקי הזמין את מר דניאל גאופפרט, נשיא הפרלמנט באזל אל הפודיום. נשיא הפרלמנט נשא נאום הסטורי לפי כל קנה מידה "כדור שלישי של פולטיקאים ואנשי ממשל, אני מתבייש בעברינו, מתבייש בעובדה שלא קיבלנו את היהודים שביקשו לבוא בשערינו, החזרנו אותם היישר לידי אנשי האס אס, כשהמשמעות היא משלוח לאושוויץ, ביחד עם זה אני גאה על כך שאותם אלו שכן הצליחו להכנס לשוויץ נצלו, והיו כעשרים אלף כאלו"

כשהוא אוחז בידיו מסמכים מארכיון העיר באזל, הציג הנשיא מסמך בו מצהיר הנער סמי רוהר בן ה17 שלא ייצא מביתו בין השעות 22:00 ל 7:00 בבוקר, כמו גם אישור מיוחד לצאת מביתו בשבתות בשעה 6:00 לשם תפילה בבית הכנסת -  בית הכנסת בו הוא ביקר באותו בוקר לראשונה מאז...

בתום נאומו, העניק נשיא הפרלמנט לר' שמואל רוהר תקייה עם כל המסמכים שקשורים בשמו מתקופת היותו פליט בבאזל.

הרב מענדל רוזנפלד מחב"ד שוויץ, נשא את הנאום השני והאחרון לחלק זה.. אין הגדרה אחרת לנאומו של הרב רוזנפלד מאשר "נאום מאלף".. בדרך אמן תיאר את דרכה של חב"ד בשוויץ זה 30 שנה, מאז נשלח על ידי הרבי בתשמ"ב לשוויץ, ועד היום כשלפניו יושבים השלוחים לג'נווה, ציריך, מרכז שוויץ, לוגאנו ובאזל..

'המזוזה עומדת באלכסון, כדרך מיצוע בין רש"י ובין ר"ת, זו גם דרכה של חב"ד בעולם על פי דרכו והוראותיו של הרבי, אנו אמונים על המשימה למצוא מקום ואפשרות עבור כל יהודי באשר הוא, גם באלכסון אם צ ריך. והיהודים כמו שאתם ודאי יודעים שונים הם זה מזה..."

בתום חלק זה, צעד כל הקהל לבית הקהילה היהודית, שם התקיים הדינר החגיגי..
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.