מערכת COL | יום י"ח סיון ה׳תשע״ו 24.06.2016

הגיגים ופרפראות לפרשת בהעלותך ● רבקה ערנטרוי

מדוע התקשה משה במעשה המנורה? כמידי שבוע אנו מתכבדים להגיש קטעי הגות ופרפראות לפרשת בהעלותך (שנקראת בחו"ל) - מעובד עפ"י לקוטי תורה ולקוטי הצמח צדק מאת רבקה ערנטרוי פרשת בהעלותך
הגיגים ופרפראות לפרשת בהעלותך ● רבקה ערנטרוי

קטעי הגות ופרפראות לפרשת בהעלותך - מעובד עפ"י לקוטי תורה ולקוטי הצמח צדק

רבקה ערנטרוי


מקשה - קשוא וקש וקשת...

א)לקושש קש:

מלאכת האומנות הפלאית והיצירתית במעשה המנורה המרהיבה והמדהימה בזריחתה של מקשה אחת - לא היתה העילה להתקשותו של משה במעשה זה... שהרי ההכאה בקורנס גרמה שהמנורה תיעשה מאליה...

וגם החכמה הנשגבת של קביעת כ"ב הגביעים המשוקדים בקנה המנורה הזוהרת, ומלאכת המחשבת בחיבור שבעת הקנים ע"י י"א הכפתורים העגולים והנאים ועיצוב תשעת הפרחים היפים שמעליהם - לא היוו אף הם את הסיבה לדילמה זו.

המושג מקשה מורה על קושי בהשגות של הדעת... בתפיסת השכל, ממש כמו ש"הקישוא" מכונה כן היות ומאכל זה קשה לגוף...

הקושי נוצר כשיש מעלימים באופי של קליפות וחושך בדומה ל"קש" (מקשה) שמהווה בחינת לבוש המכסה את גוף החיטה.

אזי נתפסים כל הפרטים השונים בעולם ומסתברים במודעות האנוש הצרה והאפלה כ"קש" כגוף נפרד וחוצץ כשאין כח מאחד אותו עם היתר...

משה נתקשה ולא נסתבר לו כיצד עשויה השכינה לשרות בינות בני אנוש גאים ושאינם בטלים כליל לאלוקים וחיים וחשים מציאות חומרנית של גוף של "יש" נפרד ומנותק ומעורה כולו בפניותיו האישיות...ודוקא באתר נחות ונשפל זה מגיע העצם האלוקי לגילויו המושלם. כיצד? השתומם משה.

היעד היהודי הוא, אכן, ליצור מנורה בעלת מקשה אחת בלב העם היהודי... המגמה התכליתית מכוונת "לקושש" (מקשה) לאגוד את כל פרטי הקש הנפרדים והמפוזרים בעולם החומר ולהפכם למקשה אחת שהיא מנורה גשמית עשויה זהב ודוקא בתוכה מגיעה הכוונה האלוקית לשיא גילומה הממשי ויתרה מאשר בעולם השמימי והרוחני. הכיצד?.

ב)מקשה - קשה עורף וקידוש ה'

ההכאה בקורנס יוצרת מהפך. העליונים צוללים מטה והתחתונים נוסקים מעלה ונעשים נעלים יותר ונשגבים מקודמיהם...

עולם החומר נוצר אמנם לאחר העולמות הרוחניים היות ובמחשבה האלוקית תפס החומר דין קדימה ותכלית.

ממש כמו שבריאת השמים המסמלים את העולם הרוחני - נוצרו ראשית והארץ נוסדה אחריהם, היות וסוף מעשה במחשבה תחילה...

המחשבה האלוקית הזו שהיוותה את המוקד לבריאת העולם, היא, היא זו, שמחדירה בנשמת עולם החומר של זהב, ירך, קנים, כפתורים, פרחים וגביעים את חלק "היחידה" שבנשמת אלוקה והיא, היא זו המקנה ליהודי את היכולת לממש את סמל ה"מקשה" - את מידת "קשה" העורף ואשר בשלה מזנק היהודי למפתיע בסערה של מסירות נפש וקידוש ה' בחרוף נפש משווע!
מסירות נפש אמיתית וזו שהופכת את היהודי למנורה היא ההשלכה של ההכאה בקורנס בעצם השחצנית שבו ואז...

הוא נכון ביכולות שלא היה מסוגל להן עד כה... לראות ברעהו הנחשב עד כה ל"נחות" וכ"ירך" המנורה - בתור "פרח" מתנשא בעל יוקרה אישית בשל התמימות והטוהר שלו, ואילו, את עצמו מחשיב הוא מעתה כ"ירך"...

ו"הירך" לעומתו, משתומם ונדהם מהרמה הנשגבת של המוחין והוא מעריך כ"כ את כשרנותיו העילאיים והשגות המרחב של "הפרח" וכך הם מתמזגים למקשה אחת ולמנורה מרהיבה וזורחת.

ג)מקשה - "וקושו - השוו מעשיכם כו' שיהיו בחינת קשת מוקש לי"

הקשת מכונה כן היות וכשמותחים אותה והופכים אותה דרוכה ללוחמה היא נעשית קשה.. אך בששת גווניה הססגונים היא מוקשת- מדומה (מקשה) לשכינה הממשיכה לעולם את ששת מידות ה' - המתגלמים בגוונים השונים.(אך אין להתבונן בקשת היות והיא מהווה קלון לשכינה שהרי אין ניתן להשוות בין מראה הקשת הנגלה לעיני בשר והאור האלוקי הנשגב והנעלם)

ד)מנורה ח"י טפחים - צלותא דמעומד- תפילת שמונה עשרה

רעיון של מקשה האחת של הירך ויתר גוף המנורה מתגלם בעמידה של ביטול בתפילת העמידה, בה יש השתחוואה ואין תזוזה או השמעת קול נישא.

התנועה שמתגלמת ב"מעשה המנורה מקשה זהב עד ירכה, עד פרחה" היא מידה של התבטלות הנמשכת מהמוחין ועד לירך ומשם היא נמשכת אל הפרח - אל הכנפיים המנשאים את העוף שיפרח (פרח)

כנפיים אילו משולים למידות האהבה (נשיאת הכנפיים מעלה) ומידות היראה (השבת הכנפיים מטה) וגם עליהם חולשת תנועת ההתבטלות הנישאת ברמתה הרוחנית על רגשות הומים וגואים. ודווקא בכלי שהוא כולו בטל - שורה השכינה!

התנועה הרוכנת בהשתחוואה נעשית ע"י כפיפת 18 החוליות בחוט השדרה והרמוזות בח"י טפחי גובה המנורה.

ה)י"א כפתורים וכ"ב גביעים משוקדים:

הגביעים מסמלים את תלמידי החכמים הממשיכים את חכמת ה' לעם ומדומים ליוסף המשפיע בגביעו.

הגביעים משוקדים בקנה אך הם מתנשאים כ"גבעות" (גביע) המזדקרות מעל פני האדמה בתנועה של "כוס ברכה" ו"כוס ישועות אשא" ו"כוס" בגמטריה "אלוקים" - 86

תלמידי החכמים ממשיכים את החכמה בדבור והגיית כ"ב אותיות הקודש (ו"אות" בלשון הארמית מכונה "אתא" שמשמעותה לבוא... להביא לגלוי.

מקור האותיות הרוחני - נעלה משרש החכמה ושעה שהמורה מבאר את החכמה לתלמיד בדיבור - נמשכים למוחו של המורה אורות חכמה חדשים היות והדבור מעורר את הרגש ומקור הרגש נשגב ממקור החכמה ולכן הוא מהווה מקור משפיע לה.

הגביעים (תלמידי החכמים) נמשכים אלי הכפתורים - המה התלמידים. הכפתור במנורה מחבר את הקנים ומקום החיבור והקשר הוא עב יותר מעובי הקנה הנשחל דרך כפתור זה.

התלמיד הוא המקור להשכלה המרובה של מורו שהרי "מכל מלמדי השכלתי ומתלמידי עוד יותר" וזאת בשל האותיות הממשיכות... הגביעים המתנשאים כגבעות וממשיכים את הברכה בכוס...
המילה "כפתור" רומזת על ענין של תיקון העולם ופתרונו בכך שהעולם נעשה מקשה אחת עם השכינה הנמשכת לתוכו, בכך שהוא בטל לה ומניח לה לחדור לתוכו...

בן "פורת" יוסף
הוא המשפיע המביא את הפתרון לחיי העולם, ההשפעה של המשכיות אורות השכינה מהקנים העליונים שבמנורה לתחתונים יוצרת עולם של מקשה אחת ומנורה ע"י הגביע הנמשך לכפתור. המילה כפתור בנויה מהמילה "פורת" ואות הכ' שבראשית מילת ה"כתר" ממנו ממשיך יוסף את השפעתו לעולם ופותר ומתקן אותו.

ו)הפרחים הם התינוקות - העתיד של האומה
ז)הירך הוא המשענת ומכוון לנשיא הדור
ח)הקנה האמצעי הוא אב בית הדין המטה את לב העם שיפנה אל מול פני המנורה - הפונה לקדש הקדשים...
ט)שבעת הקנים מקבילים לשבע התיבות בפסוק א' בפרשת בראשית.
י)י"א הכפתורים מכוונים ל11 התיבות בפסוק א' בספר שמות
י"א)תשעת הפרחים כנגד שבע התיבות בפסוק א' בספר ויקרא
י"ב)י"ז הטפחים ומשהו כנגד 17 התיבות בפסוק א' בספר במדבר
י"ג)כ"ב הגביעים כנגד כ"ב התיבות בפסוק א' בספר דברים!

י"ד)בהעלותך

הרגש היהודי הטהור סמוי, אולי, בנבכי הלב ואולם כשמעתירים על האדם אהבת אין סוף - מתגלים סודות הרחש האלה המקננים בצפור הנפש והאדם מתרומם ומתעלה...
פרשת בהעלותך נסמכה לפרשת הנשיאים היות וחלשה דעתו של אהרון כשנכח כי הוא לא נטל עימם חלק בחנוכת המזבחואולם ה' פייסו "שלך גדולה משלהם" בכך שהוא זה שזכה להעלות את השלהבות במנורה...

אש המערכה לוהטת,
אדומה וכהה ומעלה שאון רב שעה שהיא מלחכת בעצים.
והאור שבמנורה לעומת אש אוכלת זו - הוא זך ובהיר והשלהבת דולקת בדומיה..
אהרון מעלה אותן בלאט, בשקט ובחשאי והאור בשלהבת דולק לנצח בלב ליבה של האומה!

רק מי שמגיע מגבהים נשגבים - יודע לעורר רתת בלב ולעורר בתוכו את התקווה הסמויה ...
רק מי שמהווה דוגמא אישית לסמל של מקשה - בה הכל מתמזג באהבה ומתוך הכנעה - עשוי להעלות בלבבות נוקשים כסלע שלהבות של קודש של כיסופים ואהבה בנשמת האדם...

ורק הוא עשוי להביא בה הרמוניה של מקשה בין הגוף הנחות והנפש הטהורה.
זוהי שלימות שיש בה עיצוב מדהים של עוצמה וחוסן של יראת ה' יציבה ועילאית בסמל של אדמומיות מסנוורת הבוקעת ממתכת הזהב והמקרינה זריחה זכה ובהירה של התעלות...
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.