מערכת COL | יום כ"ד אדר א ה׳תשע״ו 04.03.2016

פרט וכלל ● מבט לפרשה, הרב מאיר אליטוב

עד כמה ובאילו תנאים ראוי לדחות את שאיפות הפרט מפני צרכי הכלל? ● כמידי שבוע, מבט לפרשה עם הרב מאיר אליטוב ● מגזין שישי  פרשת ויקהל
פרט וכלל ● מבט לפרשה, הרב מאיר אליטוב
(צילום: מכון אבנר)
הרב מאיר אליטוב

ידועה אמרת השל"ה הקדוש ששמה של כל פרשה מלמד על תוכנה ורומז על המאורעות
והנושאים המוזכרים בה.

ולפי זה צריך להבין בפרשתנו, הרי פירוש המילה "ויקהל" הוא קיבוץ ואיסוף של פרטים למקום אחד ואילו תוכן הפרשה עוסק דווקא בפירוט מדוקדק של כלי המקדש, הקרשים היריעות וכו' תוך הסבר מפורט על אופן עשייתם וצורתם, ומה מקום יש לקרוא לפרשה העוסקת בפירוט בשם "ויקהל".

ולאידך, פרשת פקודי שמשמעות שמה הוא מניין תוך כדי פירוט, עוסקת דווקא בסיכום התרומות למשכן - " ויהי כל זהב התנופה כו" וכן הוא בכסף ובנחושת וכו'. וא"כ לא רק שאין קשר בין שמן של הפרשות לתכנן אלא ששמן ותכנן סותרים זה לזה לכאורה. אלא, שמכאן לומד הרבי הוראה נפלאה לחייו הפרטיים של כל אחד ואחד: רצונך להיות כלי חשוב בפני עצמך הכנס עצמך במשכן הכלל!

אדם הרוצה להביא לידי ביטוי את יכולותיו וכישרונותיו יעשה זאת טוב בהרבה אילו ירתום את
סגולותיו לשרות הציבור והכלל ובדרך אגב יהפוך בעצמו ל"כלי" חשוב ולמי שהטביע חותם של
עשייה מבורכת לכל אורך מסלול חייו. כשאנו מתבוננים בהוראה נפלאה זו שלמד הרבי מהסתירה לכאורה שבין שמות הפרשיות לתוכנן אנו מבחינים כיצד היא מתקיימת בכל תחומים החיים שבעולם.

בוודאי שנכון הדבר כשאנו מתבוננים בגדולי ישראל ששמם הגדול נזכר לעד בדברי ימי עמנו רק משום שלא ראו צורך בהנצחת שמם כשלעצמו אלא כדי לקיים את התורה בישראל ומשום שהכניסו עצמם בתוך משכן הכלל ובשירות הציבור.

אלא שגם אצל אינם יהודים להבדיל אנו מוצאים שההמצאות הגדולות ופריצות הדרך בכל
התחומים ברפואה בטכולוגיה וכו' נעשו על ידי אנשים שמה שעמד לנגד עיניהם הוא צורך
הציבור ורצונם להועיל לאנושות בתחומים השונים ופחות בהרבה טובם האישית והתועלת
האמורה לצמוח להם בחייהם הפרטיים. גם האנשים הזכורים לטובה בדברי ימי העמים הם אלו
שחשבו פחות ופחות על עצמם ויותר על עמם ועל תועלת הכלל.

הוראה זו מפרשיות ויקהל ופיקודי מביאה עמה גם תשובה אמתית וניצחת לשאלה הגדולה שעל מדוכה שלה יושבת האנושות זה דורות: עד כמה ובאילו תנאים ראוי לדחות את שאיפות הפרט
מפני צרכי הכלל?

באה התורה ומגלה שמלכתחילה אין ולא הייתה כל שאלה כי צרכי הפרט ושאיפותיו לביטוי
סגולותיו יבואו על סיפוקם המרבי אילו ישים את הכלל בראש מעייניו.

רצונך להיות כלי חשוב, הכנס עצמך במשכן כי התוכן האמיתי של "ויקהל" הוא "פיקודי".
שבת שלום


על פי לקו"ש חלק כ"א ע' 250
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.