הרבי: "אין להכניס חומרות אלו לחב"ד" ● חשיפה
פרסום ראשון: הרב יצחק דובער אושפאל ע"ה מחבר הספר "דרכי חסד" כתב לרבי בשעתו כי "לאחר הלוויה ראוי שנשים יעזבו את בית החיים בתחלה ויעמדו אחר הגדר בריחוק ד' אמות, ומה טוב שלא ישתתפו כלל בהלוויות", וביקש את הסכמת הרבי לפירסום הדברים.
הרבי השיב כי זה היפך הנהוג בחב"ד, ולנשים יהיה עיצבון גדול מכך, ומה גם שאין להיכנס למחלוקת עם הנוהגים אחרת, שהרי מחלוקת לכולי עלמא אסור מהתורה, ושלא יכניסו חומרות אלו לחב"ד"...
מתשובת הרבי ניתן לראות כמה נגע ללבו של הרבי למעט בצערם של ישראל, וניתן ללמוד ממנו הרבה על דעתו של הרבי בנושא של "חומרות" שהתפשטו בדור האחרון.
כותב הרב יצחק דובער אושפאל לרבי במכתב:
...לכה"פ שבעת החזרה מלוי' ר"ל על הנשים לעזוב את בית החיים בתחלה ויעמדו אחר הגדר בריחוק ד' אמות, ואחר עשיית השורה יצאו האנשים. ומה טוב הי' שלא ישתתפו הנשים בכלל בלוי', אך הנני מסופק אם הצבור יכול לעמוד בה.
כמובן אי אפשר לנו להחליט בלי הרמנא של כ"ק אדמו"ר שליט"א, ואם כ"ק יסכים נפרסם הנ"ל ברבים, בבקשה להנהגה טובה על להבא.
אם נגד רצון כ"ק לפרסם הסכמתו לרבים, נעשה אי"ה בל"נ כפי הוראתו, והשי"ת ישמחנו בשמחת עולם.
יסלח לי כ"ק על שאני מטרידו, אך לתיקון הרבים כתבתי.
יצחק דובער בן חי' רחל אושפאל.
על התיבות שלא ישתתפו הנשים בכלל בלוי' כתב הרבי:
"ה"ז היפך הנהוג בחב"ד – ועייג"כ שו"ע אדה"ז סו"ס פח "יהי' להם לעצבון גדול שהכל מתאספין כו'" וגם בנדו"ד עד"ז".
ואח"כ הוסיף בסוף המכתב:
"אין להכנס למחלוקת עם הנוהגים אחרת עד"ז – שהרי מחלוקת לכ"ע אסור מה"ת, אבל לא יכניסו חומרות כהנ"ל לחב"ד. וק"ל".