מערכת COL
|
יום כ"ח כסלו ה׳תשס״ט
25.12.2008
מעריב: צעירי חב"ד פועלים להחלפת האשוח בחנוכייה
"צעירי חב"ד מצאו לעצמם מטרה חדשה, וכתמיד הם נרתמים אליה בכל הכוח: לשכנע את העולים מרוסיה להציב בסלון חנוכייה במקום עץ אשוח ד לשם כך הם הקימו מערך שלם הכולל ערבי הדלקת נרות תוססים, חלוקת חנוכיות, ואפילו המלצות לשילוב ייחודי בין וודקה, לביבות ומלפפון חמוץ", בכך נפתחת הבוקר כתבה בעיתון 'מעריב' ♦ כתב "המגזין" ליווה אותם ולטענתו "העולים לא בדיוק משתכנעים, אבל זורמים לאירועים בהמוניהם" לסיפור המלא
אלי ברדנשטיין| איור: רות גווילי
האשוח הוא סמל השתחוות לעבודה זרה, ולכן אנחנו משתדלים להתרחק ממנה. ברוך השם שיש לנו חנוכייה. הלב שלנו איתה, וזה מה שאני מנסה להגיד לכם." כך, רק ברוסית, מנסה הרב מאיר (מרק) וורזוב לקרב את לבבות עשרות העולים שהתאספו במרכז הקהילתי בבית שמש. לוורזוב, יוצא אוקראינה שהיה קצין תעופה בעברו המתבולל, עלה לישראל בסוף שנות ה־70 והתחרד, יש תפקיד מיסיונרי בקמפיין החדש של ארגון צעירי חב"ד, הזרוע המבצעית של חסידות זו בישראל.
ייעודו של הקמפיין, שהושק לקראת אירועי חג המולד והסילבסטר, הוא לשכנע את העולים מחבר המדינות להתנתק מעץ האשוח לטובת החנוכייה. כחלק ממבצע ההמרה הצטיידו צעירי חב"ד בעשרות אלפי חנוכיות, שאותן חילקו לאלפי עולים בחינם או במחיר סמלי. לצד ההפצה המסיבית של החנוכיות, הארגון מעלה ברחבי הארץ עשרות מופעים וערבי הווי, משולבים במוזיקה חסידית מלהיטת חושים, ומחלק עשרות אלפי עלוני הסברה לכבוד החנוכה בשפה הרוסית.
את קו ההגנה מול חג המולד מבצרים ומקשטים. "לנו יש בעונה הזאת של השנה חג יהודי נפלא, חג החנוכה," מסביר יושב ראש צעירי חב"ד הרב יוסף אהרונוב. "הרעיון הוא לחבק את העולים בחום, ולהעביר להם מסר שבמשך 70 שנות השלטון הקומוניסטי נגזלה מהם מורשתם היהודית, ועתה כשהם בארץ, זה הזמן להיפרד מהסממנים הלא יהודיים ולחזור אל המסורת היפה והמאירה שלנו, ככל העם בישראל.
"כמובן שכדרכה של חסידות חב"ד, הכל נעשה באהבה ובקירוב לבבות," הוא מוסיף ואומר. יחד עם זאת, מבינים צעירי חב"ד שעל מנת להעביר את המסר, הם חייבים להציע חלופה משפחתית מפתה לסילבסטר ולאשוח המשוקץ.
ברוח זו משרבב וורזוב בדרשותיו סלנג רוסי ופורט על מיתרים תרבותיים ידועים. "דודה לובה," הוא פונה לקהל. "תלבשי את החלוק החדש שלך. דוד בוריס, תלבש את החליפה שאתה שומר בארון כבר שנה. שימו על השולחן מאה גרם של וודקה איכותית, לטקס מתפוחי אדמה וקצת מלפפונים חמוצים. תכנסו את משפחותיכם והדליקו נרות חנוכה. אם אתם לא מכירים שירים בעברית, תשירו מלודיה רוסית בשפה היהודית העתיקה: אי, אי, אי."
ועל אף הדברים, וורזוב עצמו שונה מאוד מהקהל אליו הוא פונה. זקן מעטר את לחייו, מגבעת שחורה לראשו עם קפל מלפנים כמקובל בחב"ד, וחליפה שחורה שמתחתיה מבצבצות להן ציציות. אמנם רוב העולים הנהנו בהסכמה, אך סירבו לקבל את המרות.
"בישראל יש דמוקרטיה, נכון? כולם עושים מה שרוצים, נכון? אז אני מודה שאני שם עץ קטן אצלי בבית בשנה החדשה. זה יפה, זה משפחתי, וזה משהו מהמולדת הישנה," אמר יאשה, בחור צעיר שכבר 17 שנה עברו מאז הגיע לרחובותיה המונוטוניים של בית שמש.
"מה פתאום להוציא את האשוח מהבית בערב השנה החדשה. זה יפה כל כך," מוסיפה קרינה, אחת המשתתפות באירוע, מופתעת מעצם השאלה.
שינוי של קומוניסטים
כל כך הרבה שנים עברו מאז החלה העלייה ההמונית מברית המועצות המתפרקת, במהלכה הגיעו כמעט מיליון עולים לישראל. ילדיהם של רבים מהם כבר התערו בחברה הישראלית, אבל את היולקה, עץ האשוח המסורתי, שפעם היו קונים טרי בשוק והיום הוא רק מפלסטיק, הם לא מוכנים לעקור מחייהם.
וכך, עץ האשוח נותר אחד הסמלים הבלתי מעורערים של העלייה הרוסית, ואחד היסודות המבדלים ביותר ביניהם לבין האוכלו־סייה הישראלית.
אצל ישראלים, מקבל עץ האשוח משב מעויות אחרות לגמרי, ורובם ממשיכים לראות בו הוכחה לזרותם של העולים, הן החדשים והן הוותיקים. נדמה שמרבית הישב ראלים לא ממש מבינים מה המשמעות של העץ המחטני עבור הרוסים, ומייחסים לשיב מוש בו בעיקר אופי דתי.
אצל הנוצרים הקתולים והפרוטסטנב טיים יש לאשוח משמעות דתית מובהקת. הם מציבים אותו בחג המולד בביתם, לרגל הולדת ישו שמצוינת במסורת בב25 בדצמב בר. מנגדף עומדים הסלאבים במזרח אירוב פה. את יום הולדתו של ישו הם מציינים בכלל בתאריך שונה - בב7 בינואר - מפני שהם מסתמכים על לוח שנה אחר, "הלוח היוליאני."
"הדת היא אופיום להמונים" סברו אנשי המשטר הקומוניסטי, וביטלו את חגיגות חג המולד. במקום זאת נבחר 31 בדצמבר, המב כונה במערב "סילבסטר" ובמדינות ברית המועצות זכה לכינוי "נובי גוד" (היינו, השנה החדשה.( אווירת החג הועתקה לתאב ריך זה, שקיבל אופי חילוני לגמרי, על אף שסממני חג המולד נשמרו: עץ אשוח, דד מורוז (המקבילה לסנטה קלאוס הנוצרי,( מתנות ועוד מיני מאפיינים. ליום הוענק מעמד מיוחד מאחר שהפך לחג הלא קומוניב סטי היחיד בברית המועצות.
"גם אני, גם ילדי וכעת גם נכדיי מציב בים בביתם אשוח קטן, ומקשטים אותו לרגל השנה החדשה. בשבילם ובשבילי זה מסמל אור וחג. זה ערב משפחתי, שכולם נאספים יחדיו לכמה שעות קצרות, שותים קצת, אוכב לים קצת ומדברים זה עם זה," אומרת בלה, פנסיונרית שעלתה לפני 14 שנה לארץ. "זה סמל מאחד מבחינתנו, ואתה רוצה שאני אחב ליף אותו בסמל אחר. ואני מתקשה לקבל זאת. לילדיי אין בעיה להדליק חנוכייה והם עושים זאת, אבל למה מנסים לשנות אותנו כל הזמן"!? היא מוסיפה.
עניין של גויים
בקרב פעילי חב"ד יש מי שמבינים את ההבדל בין סילבסטר לחג המולד ואת המב שמעות החילונית של עץ האשוח בקרב עולי חבר המדינות. אולם נראה שרבים מהם עדיין סבורים שמי שמציב אשוח בביתו הוא גוי. "לאחרונה נתקלתי פחות ופחות בעצי אשוח. בדרך כלל עצי האשוח הם בבתים של גויים, או משפחות שיש אצלן גויים," מציין הרב אברהם חזן, מנהל בית חב"ד לעולים בלוד, העורך בכל אחד מימי החנוכה טקס הדלקת נרות בהשתתפות של מאות עולים.
עם זאת, הוא מוסיף שעולים רבים אמרו לו שלציון השנה אין משמעות נוצרית. "שאב לתי עולים בעיר שלי למה הם חוגגים את השנה החדשה הנוצרית. הם אומרים שהם חוגגים אותה לא בגלל הנצרות, אלא כי זו שנה אזרחית חדשה. לא כולם מציבים עצי אשוח, אבל רוב העולים מציינים את השנה החדשה בטקסים למיניהן בבית." הרב חזן גם מציין כי עם הזמן תופעת עצי האשוח הולכת ופוחתת בקרב העולים שהתחברו לקהילה היהודית.
גם הרב יגאל ציפורי, מנהל בית חב"ד בקריית שמונה, מחזיק בדעה הלא מבוססת לגמרי שתופעת עצי האשוח נפוצה בעיקר בקרב עולים לא יהודים. "נתקלנו בעולים שקנו עצים, אבל לדעתי הם לא יהודים. אנחנו רואים בחצרות עצים. אתה עובר ורואה מהחלון את העצים בסלון. הם בכוונה מראים את זה כמו קישוט," אומר הרב ציפורי, שהב תרתח למראה עץ אשוח ענק שהוצב במעונות הסטודנטים במכללת תל חי, הממוקמת ליד בית חב"ד, ובתגובה הציב חנוכיית ענק במקום. "לא הייתי רוצה לראות עצי אשוח כאן בקריית שמונה," הוא אומר, "אנחנו נביא את האור ואת החנוכיות במקום עצי האשוח, ולאט לאט בעזרת השם הכל יסתדר."
האשוח הוא סמל השתחוות לעבודה זרה, ולכן אנחנו משתדלים להתרחק ממנה. ברוך השם שיש לנו חנוכייה. הלב שלנו איתה, וזה מה שאני מנסה להגיד לכם." כך, רק ברוסית, מנסה הרב מאיר (מרק) וורזוב לקרב את לבבות עשרות העולים שהתאספו במרכז הקהילתי בבית שמש. לוורזוב, יוצא אוקראינה שהיה קצין תעופה בעברו המתבולל, עלה לישראל בסוף שנות ה־70 והתחרד, יש תפקיד מיסיונרי בקמפיין החדש של ארגון צעירי חב"ד, הזרוע המבצעית של חסידות זו בישראל.
ייעודו של הקמפיין, שהושק לקראת אירועי חג המולד והסילבסטר, הוא לשכנע את העולים מחבר המדינות להתנתק מעץ האשוח לטובת החנוכייה. כחלק ממבצע ההמרה הצטיידו צעירי חב"ד בעשרות אלפי חנוכיות, שאותן חילקו לאלפי עולים בחינם או במחיר סמלי. לצד ההפצה המסיבית של החנוכיות, הארגון מעלה ברחבי הארץ עשרות מופעים וערבי הווי, משולבים במוזיקה חסידית מלהיטת חושים, ומחלק עשרות אלפי עלוני הסברה לכבוד החנוכה בשפה הרוסית.
את קו ההגנה מול חג המולד מבצרים ומקשטים. "לנו יש בעונה הזאת של השנה חג יהודי נפלא, חג החנוכה," מסביר יושב ראש צעירי חב"ד הרב יוסף אהרונוב. "הרעיון הוא לחבק את העולים בחום, ולהעביר להם מסר שבמשך 70 שנות השלטון הקומוניסטי נגזלה מהם מורשתם היהודית, ועתה כשהם בארץ, זה הזמן להיפרד מהסממנים הלא יהודיים ולחזור אל המסורת היפה והמאירה שלנו, ככל העם בישראל.
"כמובן שכדרכה של חסידות חב"ד, הכל נעשה באהבה ובקירוב לבבות," הוא מוסיף ואומר. יחד עם זאת, מבינים צעירי חב"ד שעל מנת להעביר את המסר, הם חייבים להציע חלופה משפחתית מפתה לסילבסטר ולאשוח המשוקץ.
ברוח זו משרבב וורזוב בדרשותיו סלנג רוסי ופורט על מיתרים תרבותיים ידועים. "דודה לובה," הוא פונה לקהל. "תלבשי את החלוק החדש שלך. דוד בוריס, תלבש את החליפה שאתה שומר בארון כבר שנה. שימו על השולחן מאה גרם של וודקה איכותית, לטקס מתפוחי אדמה וקצת מלפפונים חמוצים. תכנסו את משפחותיכם והדליקו נרות חנוכה. אם אתם לא מכירים שירים בעברית, תשירו מלודיה רוסית בשפה היהודית העתיקה: אי, אי, אי."
ועל אף הדברים, וורזוב עצמו שונה מאוד מהקהל אליו הוא פונה. זקן מעטר את לחייו, מגבעת שחורה לראשו עם קפל מלפנים כמקובל בחב"ד, וחליפה שחורה שמתחתיה מבצבצות להן ציציות. אמנם רוב העולים הנהנו בהסכמה, אך סירבו לקבל את המרות.
"בישראל יש דמוקרטיה, נכון? כולם עושים מה שרוצים, נכון? אז אני מודה שאני שם עץ קטן אצלי בבית בשנה החדשה. זה יפה, זה משפחתי, וזה משהו מהמולדת הישנה," אמר יאשה, בחור צעיר שכבר 17 שנה עברו מאז הגיע לרחובותיה המונוטוניים של בית שמש.
"מה פתאום להוציא את האשוח מהבית בערב השנה החדשה. זה יפה כל כך," מוסיפה קרינה, אחת המשתתפות באירוע, מופתעת מעצם השאלה.
שינוי של קומוניסטים
כל כך הרבה שנים עברו מאז החלה העלייה ההמונית מברית המועצות המתפרקת, במהלכה הגיעו כמעט מיליון עולים לישראל. ילדיהם של רבים מהם כבר התערו בחברה הישראלית, אבל את היולקה, עץ האשוח המסורתי, שפעם היו קונים טרי בשוק והיום הוא רק מפלסטיק, הם לא מוכנים לעקור מחייהם.
וכך, עץ האשוח נותר אחד הסמלים הבלתי מעורערים של העלייה הרוסית, ואחד היסודות המבדלים ביותר ביניהם לבין האוכלו־סייה הישראלית.
אצל ישראלים, מקבל עץ האשוח משב מעויות אחרות לגמרי, ורובם ממשיכים לראות בו הוכחה לזרותם של העולים, הן החדשים והן הוותיקים. נדמה שמרבית הישב ראלים לא ממש מבינים מה המשמעות של העץ המחטני עבור הרוסים, ומייחסים לשיב מוש בו בעיקר אופי דתי.
אצל הנוצרים הקתולים והפרוטסטנב טיים יש לאשוח משמעות דתית מובהקת. הם מציבים אותו בחג המולד בביתם, לרגל הולדת ישו שמצוינת במסורת בב25 בדצמב בר. מנגדף עומדים הסלאבים במזרח אירוב פה. את יום הולדתו של ישו הם מציינים בכלל בתאריך שונה - בב7 בינואר - מפני שהם מסתמכים על לוח שנה אחר, "הלוח היוליאני."
"הדת היא אופיום להמונים" סברו אנשי המשטר הקומוניסטי, וביטלו את חגיגות חג המולד. במקום זאת נבחר 31 בדצמבר, המב כונה במערב "סילבסטר" ובמדינות ברית המועצות זכה לכינוי "נובי גוד" (היינו, השנה החדשה.( אווירת החג הועתקה לתאב ריך זה, שקיבל אופי חילוני לגמרי, על אף שסממני חג המולד נשמרו: עץ אשוח, דד מורוז (המקבילה לסנטה קלאוס הנוצרי,( מתנות ועוד מיני מאפיינים. ליום הוענק מעמד מיוחד מאחר שהפך לחג הלא קומוניב סטי היחיד בברית המועצות.
"גם אני, גם ילדי וכעת גם נכדיי מציב בים בביתם אשוח קטן, ומקשטים אותו לרגל השנה החדשה. בשבילם ובשבילי זה מסמל אור וחג. זה ערב משפחתי, שכולם נאספים יחדיו לכמה שעות קצרות, שותים קצת, אוכב לים קצת ומדברים זה עם זה," אומרת בלה, פנסיונרית שעלתה לפני 14 שנה לארץ. "זה סמל מאחד מבחינתנו, ואתה רוצה שאני אחב ליף אותו בסמל אחר. ואני מתקשה לקבל זאת. לילדיי אין בעיה להדליק חנוכייה והם עושים זאת, אבל למה מנסים לשנות אותנו כל הזמן"!? היא מוסיפה.
עניין של גויים
בקרב פעילי חב"ד יש מי שמבינים את ההבדל בין סילבסטר לחג המולד ואת המב שמעות החילונית של עץ האשוח בקרב עולי חבר המדינות. אולם נראה שרבים מהם עדיין סבורים שמי שמציב אשוח בביתו הוא גוי. "לאחרונה נתקלתי פחות ופחות בעצי אשוח. בדרך כלל עצי האשוח הם בבתים של גויים, או משפחות שיש אצלן גויים," מציין הרב אברהם חזן, מנהל בית חב"ד לעולים בלוד, העורך בכל אחד מימי החנוכה טקס הדלקת נרות בהשתתפות של מאות עולים.
עם זאת, הוא מוסיף שעולים רבים אמרו לו שלציון השנה אין משמעות נוצרית. "שאב לתי עולים בעיר שלי למה הם חוגגים את השנה החדשה הנוצרית. הם אומרים שהם חוגגים אותה לא בגלל הנצרות, אלא כי זו שנה אזרחית חדשה. לא כולם מציבים עצי אשוח, אבל רוב העולים מציינים את השנה החדשה בטקסים למיניהן בבית." הרב חזן גם מציין כי עם הזמן תופעת עצי האשוח הולכת ופוחתת בקרב העולים שהתחברו לקהילה היהודית.
גם הרב יגאל ציפורי, מנהל בית חב"ד בקריית שמונה, מחזיק בדעה הלא מבוססת לגמרי שתופעת עצי האשוח נפוצה בעיקר בקרב עולים לא יהודים. "נתקלנו בעולים שקנו עצים, אבל לדעתי הם לא יהודים. אנחנו רואים בחצרות עצים. אתה עובר ורואה מהחלון את העצים בסלון. הם בכוונה מראים את זה כמו קישוט," אומר הרב ציפורי, שהב תרתח למראה עץ אשוח ענק שהוצב במעונות הסטודנטים במכללת תל חי, הממוקמת ליד בית חב"ד, ובתגובה הציב חנוכיית ענק במקום. "לא הייתי רוצה לראות עצי אשוח כאן בקריית שמונה," הוא אומר, "אנחנו נביא את האור ואת החנוכיות במקום עצי האשוח, ולאט לאט בעזרת השם הכל יסתדר."
הוסף תגובה
0 תגובות