קבע כעמוד הבית
|
הוספה למועדפים
|
פרסם אצלנו
|
צור קשר
|






עורך 'יתד נאמן' ל-COL: יש לי חברים בחב"ד
(יום חמישי, כ' אב תשס''ח)
ימות המשיח: העיתון הליטאי המובהק "יתד נאמן" נמצא בחזית המאבק למען מפעל הבשר הכשר "אגריפרוססורס" באייווה של ר' אהרן רובשקין החב"דניק ■ "זו כלל לא הפתעה", אומר ל-COL העורך הראשי של המהדורה האנגלית ר' פנחס ליפשיץ. "הנושא כאן הוא מעבר לחסידים או מתנגדים" ■ "בכל פעם שיהודי ירא-שמיים מואשם במשהו, הציבור שלנו מאמין שהסיפור נכון" ■ וגם: מתי הוא הכיר לראשונה את משפחת רובשקין  לסיפור המלא

רובשקין מחזירים מלחמה: הטיסו משלחת רבנים

מאת יהודה צייטלין, כתב COL בארה"ב

את הרב פנחס ליפשיץ פגשנו לפני שלושה שבועת והוא לא דמה כלל לדימוי שהיינו מצפים מהמו"ל והעורך הראשי של המהדורה האנגלית של השבועון החרדי-ליטאי "יתד נאמן".

בוגר ישיבות ליטאיות מובחרות בפילדלפיה, בריסק בירושלים ולייקווד, הוא מתגורר כיום במונסי, ניו-יורק, שם גם נולד. אביו היה רב קהילה במסצ'וסטס ואמו מדיטרויט. עברו כמגייס כספים עבור מפלגת "דגל התורה" בישראל סידר לו גישה ישירה למנהיגי הציבור הליטאי בארץ ובארה"ב.

ויחד עם זאת, בשנה האחרונה הוא הפתיע את כולנו כשהפגין תמיכה חסרת-פשרות במשפחת רובשקין החב"דית הנמצאת בימים אלו במאבק על שמה הטוב. כתבות אוהדות על מפעל הבשר הכשר "אגריפרוססורס" באייווה ומאמרי מערכת חריפים נגד מבקריהם הופיעו בתדירות.

לפני שבוע הוא נכנס לגוב האריות כשפרסם מאמר ב"פורוורד", שבועון היהודי הסוציאליסטי התוקף את רובשקין על בסיס קבוע. "אהרן רובשקין ורעייתו ידועים כאנשים המתייחסים בכבוד לכל אחד. מעל 4 עשורים הם מחלקים אוכל וצדקה ליהודים וגויים. כל אחד שגדל בבורו-פארק בטח זוכר את מסעדת רובשקין שהֶאֶכילה יותר אנשים בחינם מאשר בתשלום", הוא כתב.

2 סוגי אנטישמים

"עבורי זו כלל לא הפתעה", הוא אמר בשיחה עם COL. היינו חלק ממשלחת רבנים ועיתונאים שביקרו בעיירת פוסטוויל כדי לחקור ולעקוב מקרוב אחר הנעשה בשטח (לקריאת הרשמים שלו ב'יתד' - לחצו כאן). ליפשיץ נראה מתקבל בידידות מופגנת על-ידי מנהלי המפעל ר' שלום-מרדכי רובשקין ואחיו ר' יוסי רובשקין.

"אני מופתע שאנשים מופתעים", הוא אמר לי במהלך נסיעה חזרה באוטובוס מפוסטוויל לנמל התעופה במדיסון, בודק מידי פעם אימייל במכשיר הבלאקברי. "הנושא כאן הוא מעבר לחסידים או מתנגדים. אגב, יש לי חברים בחב"ד".

איך נוצר הקשר עם משפחת רובשקין?

"זו הפעם הראשונה שאני רואה אותם. הם יצרו איתי קשר רק לאחר שתמכתי בהם וכתבתי מאמר מערכת. לקחתי צעד נוקשה כי מדובר ב'ערליכע, געשמאקע אידן' (יהודים יראים ויקרים) שמוסרים את הנפש לספק מזון כשר וחייבים לחזק אותם".

כלומר, מדובר במוסד ולא בעסק?

"אם הם עושים כסף - אז שירווח להם".

מה ההתרשמות שלך מהביקור בפוסטוויל?

"הם יהיו בסדר. קראתי את הספר 'עימות תרבותי בלב אמריקה' ואתה מדמיין ממנו שפוסטוויל היא עיירה גלוייה, באמצע אמריקה, שהחסידים הפנאטים הרסו כדי לעשות כסף. אבל כשמגיעים, רואים שזה ממש לא נכון: יהודים דתיים גרים לצד גויים ולא רואים הבדל בין בתים יהודים או גויים".

כך גם סוברים התושבים?

"הם מדברים בצורה כזו אינטליגנטית ואיכפתית והם אוהבים את הרובשקין'ס".

אז מה שורש הבעיה כאן?

"התקשורת מחפשת מטרות והיא יש לה סיפור תפור למידותיה: מהגרים שמדאיגה את כל אמריקה ויהודים שעושים כסף".

ואין מה לעשות כנגד זה?

"כשרואים את רובשקין בשער ה'ניו-יורק טיימס', מי ייגן עליהם? אלה יהודי ברוקלין שעושים כסף. מי יבוא לכאן כדי לראות מה קורה כאן? מישהו חקר מה קורה במפעל טייסון צי'קן? גם שם עצרו 300 עובדים זרים. דבר כזה לא היה קורה בניו-יורק או בניו-ג'רזי".

ואיפה הציבור שלנו בכל הסיפור?

"רוב האנשים שלנו חסרי ביטחון. בכל פעם שיהודי ירא-שמיים מואשם במשהו, ההערכה הראשונה היא שהסיפור נכון - אפילו אצל יהודים דתיים. היה סיפור של מוהל בשם פישר שאנחנו תמכנו בו כי הוא יהודי ירא-שמיים עד שהוכח חפותו".

כלומר, יש כאן עלילת דם?

"בפירוש כן. פעם היו נלחמים נגדנו במקלות וגרזנים והיום עושים זאת באמצעות העיתונים. כמעט כל יום סוכנות הידיעות היהודית JTA כותבים משהו נגד רובשקין. נעשה דבר שאי-אפשר לתאר: נוצרה שותפות בין אנטישמים שונאי דת ורבנים ואנטישמים מקומיים (באייווה)".

מי בדיוק עם האנשים האלה?

"יש אנשי דת (ראבייס רפורמים וקונברסטיבים) שמנהלים בתי-כנסת בהם רוב המתפללים לא אוכלים כשר ולהם אין עסק להגיד לנו איך להריץ משחטה. ויש את PETA (ארגון זכויות חיות) המצלמים ועושים עבודת הכנה ואומרים לך שאם אתה פרה או עוף זה מאוד מצער למות. אבל לכן הם נבראו! הם לא יבראו כדי להצטלם!"

אגב, מה החיה הכי אהובה עליך?

"סטייק".


השליח הרב דוד אליעזרי, עורך 'יתד' פנחס ליפשיץ והעיתונאי החב"די יהודה צייטלין ● צילום: COL
השליח הרב דוד אליעזרי, עורך 'יתד' פנחס ליפשיץ והעיתונאי החב"די יהודה צייטלין ● צילום: COL


מפעל הבשר הכשר הגדול בארה"ב. אגריפרוססורס
מפעל הבשר הכשר הגדול בארה"ב. אגריפרוססורס | הסר תמונה

אהרן רובשקין עם בניו, ראש עיריית פוסטוויל ויועצו המשפטי
אהרן רובשקין עם בניו, ראש עיריית פוסטוויל ויועצו המשפטי | הסר תמונה

במרכז: ליפשיץ וצייטלין עושים היכרות
במרכז: ליפשיץ וצייטלין עושים היכרות | הסר תמונה


ליפשיץ עם ר' יוסי רובשקין, מבעלי המפעל
ליפשיץ עם ר' יוסי רובשקין, מבעלי המפעל | הסר תמונה

רובשקין, ליפשיץ והרב שמואל בלום, מראשי אגודת ישראל באמריקה
רובשקין, ליפשיץ והרב שמואל בלום, מראשי אגודת ישראל באמריקה | הסר תמונה
הדפסה |
שלח לחבר:  שמך: אימייל הנמען:
תגובות
הוספת תגובה
כותרת:

תגובה:


1. חחחח
(2008-08-20 17:42:35)
נראה שהחבדניקים עשו לו אמבוש
2. This pinchos
(2008-08-20 18:17:55)
much be a sincere yid. halvai there should be more like him that can know when to set aside differences
3. קחו את הקישור
(2008-08-20 18:26:12)
לכתבה שלו בפורוורד: הוא תוקף אותם חזק
http://www.forward.com/articles/13988/
4. לראיין את עורך יתד??? בושה וחרפה
(2008-08-20 18:26:49)
5. את וולפא לא תראיינו אבל את עורך יתד כן
(2008-08-20 18:27:17)
6. You got to love this
(2008-08-20 18:35:13)
This piece is hilarious and I don't even know why!
7. ל-5
(2008-08-20 18:35:55)
יתד באמריקה לא מדווח על חב"ד
וולפא מבזה ומשמיץ את חב"ד והרבי

יש הבדל גדול!
8. What We Saw in Postville / By Pinchos Lipschutz
(2008-08-20 18:41:32)
Forward, Thu. Aug 14, 2008


In an August 15 editorial the Forward attempts to apply to the Rubashkin family the talmudic principle of mu’ad — the proclivity of an animal to follow previous behavior — claiming that Agriprocessors has a checkered past and therefore cannot be trusted in the future (“Judging Character — And Kashrut”). The editorialist uses the argument to discredit the Orthodox rabbis and community leaders, myself included, who earlier this month inspected the Agriprocessors slaughterhouse in Postville, Iowa, and deemed its operations to be satisfactory.

The Rubashkins do indeed have a history of past behavior, but it is far from the checkered one portrayed by the Forward. Aaron Rubashkin and his wife are famed for treating everyone with dignity. They dispensed food and charity to Jew and gentile for more than four decades. Anyone who grew up in the Boro Park section of Brooklyn surely remembers the Rubashkins’ restaurant, which has fed more non-paying customers than real patrons.

Postville’s mayor and the local Presbyterian minister reported that Aaron Rubashkin is still up to his old tricks: He helps with the local food bank and the families of the workers who have been detained still live in Rubashkin housing, many paying discounted rent. He contributed to the construction of a non-Jewish community center in Postville. As the Presbyterian minister told us, “everyone knows if they have an event in the community you call Agri and they are willing to help.”

But no matter. The past is no indication of the present, and so I and two dozen other rabbis and community leaders went to see for ourselves.

Contrary to media reports, we discovered a clean, modern facility. The factory could not have been prepared or constructed for our visit; it was there before we arrived, and before the media tumult began. We found a state-of-the-art quality control lab with experienced American lab techs. The control lab was four years old.

We found a remarkably large and clean cafeteria with free bottled water available for the employees. Curious, we inquired of the employees how long they have had the bottled water. The response was that it had been made available since they first started working.

We also found happy workers who worked hard but were paid fairly for their efforts. And they welcomed the overtime.

“Where else can you get an overtime rate of $15 per hour, starting?” we were told by one of the workers.

In the August 15 editorial, the Forward pejoratively references the “three hours” that we spent touring the Postville plant. “Three hours,” the editorialist writes, “could not uncover the extensive, egregious child labor violations. Three hours wouldn’t turn up the voluminous evidence of abuse gathered by the Forward in sexual harassment, shorted wages, favoritism and bribery in work assignments, inadequate safety training and horrific work accidents.”

Since when are allegations and accusations considered voluminous evidence?

Let’s get some perspective here. The “three hours” was merely the time that a large number of us actually spent in the plant itself. We also met with the department heads for human resources, safety and compliance, as well as with local leaders — even those historically critical of the plant.

We witnessed conditions firsthand. We roamed the plant without restrictions. We randomly pulled employees out of the processing lines and interviewed them. Some of the rabbis spoke Spanish, something the management could not have expected. We dug, asking probing questions. The people were real; Hispanic, white and black.

Yet according to the Forward, the findings from our visit to the Agriprocessors slaughterhouse ought to be questioned.

Does the Forward believe that those of us who went to Postville simply lied about what we saw? Maybe the thinking is that we can’t be trusted because we are Orthodox — never mind, of course, that the Rubashkins are Lubavitch Hasidim, while most of the rabbis who recently inspected Agriprocessors are mitnagdim.

We did not see any people working there who appeared to be under-aged. To be sure, we questioned the on-site USDA inspector. “If there were kids working here,” the inspector told us, “don’t you think we would have noticed? It’s ridiculous.”

Did Agriprocessors ever employ minors? Federal records say yes.

But can the company’s human resources department be faulted for being duped by false identifications? On our visit we discovered that Agriprocessors has instituted the federal E-Verification system in order to insure that false IDs will no longer be accepted for employment.

What, then, has thrust Agriprocessors into the news? Is it not possible that there is a link to the United Food and Commercial Worker’s union failed bid in 2005 to unionize the Postville plant? The union, after all, has by its own admission embarked upon a full frontal campaign against Agriprocessors.

Why are there Google ads — paid for by the United Food and Commercial Worker — pointing to negative articles and comments about Agriprocessors whenever the word “Rubashkin” is searched for? Why were there ads placed by the union in Jewish newspapers impugning the kashrut of Agriprocessors? Why have there been computerized phone calls in Yiddish to Hasidic neighborhoods — initiated by the union — impugning the kashrut of Rubashkin Kosher Meats? What sudden expertise has the United Food and Commercial Worker union gained in the laws of “Shulkhan Arukh,” the repository of the Jewish dietary laws?

There are, of course, a number of other companies that have been on the receiving end of the United Food and Commercial Worker’s campaign. Smithfield Foods has initiated a lawsuit against them for racketeering, claiming that the union used religious groups to accuse the company of being racist. Basha’s Supermarket in Arizona, which resisted the union organizing, has claimed in court they were the subject of “defamation, extortion and trespass.” Shouldn’t all of this have made the Forward just a bit suspicious of the union and its claims?

In the editorial the Forward impugns our findings, arguing that its body of critical reporting on Agriprocessors is backed up by government investigators. “If the rabbis didn’t want to believe us,” the editorialist writes, “they could have consulted the public record.”

Well, we did. “Source #7,” the informant planted at Agriprocessors by the federal Immigration and Customs Enforcement agency, was repeatedly denied employment at the slaughterhouse because the forged papers the agency created for this individual were not accepted. True, there were other sources for the allegations against Agriprocessors — but accusations are not evidence. And never mind the ludicrous assertions of there being a “meth lab” and weapons manufacturing in the plant.

Let us not confuse accusations with facts, nor discard the presumption of innocence until proven guilty. Those of us who made the journey to Postville may have not been to the plant before and cannot vouch for what took place in the past, but on our recent visit there we most certainly saw strong management procedures in place and owners in full cooperation with authorities and in compliance with the law.


Rabbi Pinchos Lipschutz is editor and publisher of Yated Neeman, the leading national Orthodox Jewish newspaper.
9. אבל וולפא הוא אחד משלנו!
(2008-08-20 18:50:25)
10. ממש משמח לראות את הראיון
(2008-08-20 18:50:55)
אם הוא הסכים להתראיין אז באמת ימות המשיח!!!!!!!
11. אהבתי את השאלה האחרונה:)
(2008-08-20 18:53:38)
12. על ראיון כזה נאמר
(2008-08-20 18:54:53)
לא מדובשך ולא מעוקצך
העיתון הזה רמס את הרבי ואת חבד במשך עשרות השנים. אין טעם לתת לו במה כאן!
13. שאלה להרב אליעזרי
(2008-08-20 18:56:22)
מדוע כשזה בא לעניני שלימות הארץ - אומרים שזה לא ענין של שהלוחים בארצות הברית, משא"כ כשזה בא לאכילת בשר ממש - פתאום זה ענינם של השלוחים?!
14. תענו אבל בכנות
(2008-08-20 20:10:00)
למה כולם עוברים בשתיקה על זה שעשרות שוחטים ומשגיחים נמצאים שם באיחור של 10 משכורות?
בגלל שרובשקין הוא מאנ"ש אז אנחנו שותקים? יש הרבה בין השוחטים והמשגיחים שהם מאנ"ש
15. המאמר של הרב ליפשיץ בפורוורד - נפלא
(2008-08-20 21:12:30)
תודה למגיב שהביא אותו לכאן (וחסך לפורוורד עוד קליק של רייטינג)(
16. CHAYIM
(2008-08-20 21:34:50)
WITH FRIENDS LIKE THIS WHO NEEDS ENEMYS
17. למה שלא יתרגמו את המאמר הזה לעברית?
(2008-08-20 21:37:45)
18. אפשר תרגום לעברית?
(2008-08-20 21:38:06)
19. ל-14
(2008-08-20 21:38:28)
המצב לא הכי טוב ולא צריך לנצל א"ז כדי לתקוף אותם
זה ברור
20. חב"ד בעולם הם האמת
(2008-08-20 22:03:50)
זה לא פלא כי השלוחים בחו"ל מביאים אחדות

הבעיות האמיתים הם בארץ

בארץ הבתי חב"ד במקלטים

אולי לסייע לשלוחים יותר

אולי לפתח מרכז לבתי חב"ד כמו ברחבי העולם
21. rabbi lipschitz-rubashkin
(2008-08-21 02:51:43)
Iknow pinny for years he is not a politican he is a enedker mench.what ever he believes he writtes.no chochmos.he goes for the trute.
YIRBU KEMOSO BEYISROEL
baruch
22. מי שמכיר את ה "מתנגדים" בארצות הברית,
(2008-08-21 03:18:19)
יודע שיש הבדל שמים וארץ בין המתנגדים בארץ למתנגדים בחו"ל [לטובת אלה מחו"ל] ,ולא קרב זה אל זה.
23. וואלה!
(2008-08-21 04:18:09)
הצהוב שם על החליפה של הרב אליעזרי זה דגלון?
24. Unbelievable
(2008-08-21 12:39:40)
what makes a misnaged write nice?!
25. אם רעב שונאך האכילהו בשר
(2008-08-21 13:07:10)
טוב שיראו מקרוב את מערכת הכשרות של רבני אנש, אחרי שמערכות הכשרות הליטאית (קרי שארית) קרסו כמעט לחלוטין ואין להם הצלחה מהרגע שנוסדו ע"י אותו האיש,
נקודה זאת אולי מתירה לארח את עורך (יתד - מיין קאמפ),
לא נשכח לדוגמה את מאמר השיטנה של ישראל אליהו וינטרוב לאחר ג' תמוז בעתון זה, כעת הוא יוצא לקברו של הגאון בוילנה כאילו לעתור למען הכלל בעוד שצריך קודם לנקות נשמתו המסואבת מביזוי ת"ח,
חבד היא מעין כלל ישראל קטן שתמיד נרדפת ותמיד סולחת ומקרבת, נקווה שגם את הליטאים (האומה שפלה)
נצליח להפוך לחסידים אולי דרך הבשר, וגדולה טעימה שמקרבת,
משיח נאו
26. ל-14, מה זאת אומרת אחד משלנו?
(2008-08-21 19:36:52)
מי קובע מי משלנו ומי לא? כל יהודי יש לו חלק אלוקה ממעל ממש והוא משלנו. כשמתנגדים (להבדיל בין ענייני פיקוח נפש ללאו) העדיפו את "שלנו" ביציאה מליטא, איננו סולחים, ובצדק.
27. אמיתנגד
(2008-08-21 20:09:54)
אדער נישט?
28. 14 היקר,
(2008-08-26 22:14:31)
זה לא משנה אם רובשקין הוא משלנו או לא, דווקא בגלל שמשפחות השוחטים הם משלנו אנו שותקים!!!
מצב המפעל מאוד קשה, כולל הפסדים כלכליים גדולים, מה שבטח ידוע לך ואם המפעל יסגר משפחות השוחטים ב-א-מ-ת ישארו ללא פרנסה (והישראלים שבהם גם ללא מקום מגורים) כך שאולי עדיף לשתוק, לשנס מותניים ואפילו לעבוד כמה חודשים ללא משכורת עד שהכל יתייצב ונוכל שוב להרוויח.
בדרך של הפגנות,ר' ש., בוודאי לא נצליח לעזור למשפחת רובשקין ולעצמנו!!!!!!!
הוספת תגובה
כותרת:

תגובה:




© 2014 COL תקשורת - כל הזכויות שמורות אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואמיתותן