ההתכתבות המיוחדת של הרב גוראריה עם הריי"צ
ב"ה כ"ו טבת תש"ג
ברוקלין
ידידי וו"ח אי"א הרב מוהרש"ז שי'
שלום וברכה!
במענה על מכתבו, זה הכלל כל דבר סדר ומשטר ופקודה צריכים להשגיח בעינא פקיחא על זה, כי מטבע בנ"א בכלל וקטנים בפרט שבקל נחלש אצלם, וע"כ צריכים לעמוד תמיד על המשמר שלא להניח להחליש הדבר ואדרבא לחזקו מזמן לזמן עד שיקבע בהרגל גמור כטבע שני.
עוד זאת עליו לדעת כי אצלי הוא המנהל של כל המערכות שלמטה ממערכה שלו והוא האחראי - בלי שום טענות והתנצלות - בעד המערכה שלו וממנה ולמטה עד גמירא, ועליו מוטל [...] האפשרות לכל מערכה ומערכה, הן בהנוגע להמלמדים והמורים יחיו והן בהנוגע להתלמידים יחיו, אשר בעזה"י יתנו את פריים הטוב, הן בלימוד ויר"ש והן בהנהגות דרך ארץ.
נהניתי מההבטחה אשר לא יאכלו קענדי, והשלשה שעדיין לא הבטיחו צריכים להכריחם שיבטיחו, ובכלל הי' צריך לקבוע בכל יום 10 מינוט להוכיחם על הנהגתם באכו"ש שאינה ע"פ דרכי התורה ולרכך לבבם ע"י ספורים מסבלות ילדי ישראל באיראפא וכדומה, ואם דרוש - לדעתו - שאלון יעשו שאלון וככה יפקוד לכל מנהלי המערכות לדבר עם התלמידים שי' בסגנון זה.
בחדרו ובחדר רי"א אין אני שומע רעש, ולפעמים הנני שומע קולם בלימוד שהנני נהנה מזה, והשי"ת יחזקם ויאמצם ויצליחו בלימודם וביר"ש ויהיו יר"א חסידים ולמדנים.
בדבר בי[ת] הת[בשיל] כשיוגמר התקון שם צריכים להעבירם לשם ויתן השי"ת במז"ט [ו]בהצלחה בגו"ר.
נחוץ אשר מר ביאליק שי' יתן לי הרצאה מפורטת.
כפי ששמעתי הנה בזמן העבר כתשעה או יותר תלמידים לא ידעו בלימודי חול את ה[שיעור] שעליהם הי' לדעת - במי הדבר תלוי לא אדע - וזה יכול ח"ו לגרום כי ידרשו לתת יותר זמן ללימודי חול, ע"כ צריכים להזהיר את המורים ולתבוע מהם בעין פקיחא על זה.
כבר אמרתי פעמים הרבה כי כל עניני וסדר ההנהגה בכל המערכות ממערכה שלו עד גמירא למטה הימנה, בידו הוא, וכמובן שצריך להתיישב עם מי שצריכים להתיישב ולהציע לההנהלה ולהביא אל הפועל.
נחוץ מאד שבקבלת תלמידים הבע"ל ידקדקו הדק היטב וימלאו שאלון מפורט.
בדבר התלמידים שי' שצריכים לגרשם, הנה מה שמוכרח מוכרח הוא, בודאי צריכים לדון בזה בכובד ראש אולי אפשר למצא עצות אחרות, אבל אם אחרת אי אפשר אזי בהכרח לגרשם.
ת"ל אשר התלמידים שי' מצליחים בלימודם וביראת שמים, כי הוד כ"ק אבותי רבותינו הק' זצוקללה"ה נבג"ם זי"ע שומעים תחנוני ותפלותי בבכי מעומקא דליבא ונושאים רנה ותפלה לפני כסא מרום בעדנו בתוך כללות אנ"ש שי' כי יחוס השי"ת וירחם עלינו ויצליח עבודתינו להרחיב גבולינו בתלמידים בעלי כשרונות העלולים לקבל עליהם עומ"ש, להצליחם בלימוד ביר"ש ובדרך ארץ.
ידעתי והנני מתבשר מגודל התקשרותו אלי וטיב התמסרותו באמת לטובת הישיבה בכל מערכותי', ולא אפונה אשר כל אוהבי וידידי האמיתים צמודי לבבי ואהובי נפשי העוסקים בתומכי-תמימים, מהמכהנים במשמרת הקדש, הן בענינים הרוחני' בנגלה ובדא"ח והן בענינים הגשמי', ואנ"ש שי' המסורים ונתונים בהחזקת תו"ת, יודעים את לבבי הנשבר והנדכא בגלות דגלות המר הזה אשר החשך ר"ל יכסנו והקרח הנורא יקיפנו, כי כל חיי נפשי תלוים ממש אך ורק בהרבצת תורה ביראת שמים והדרכת התלמידים יחיו ברוח של תומכי-תמימים בעבודה שבלב, בהם אהגה כל הימים ובהם תלויים חיי ממש, והם - ידידיי הנ"ל והתלמידים יחיו - רק הם מעניינים אותי, והנני מזכירם בכל עת מצוא, והשי"ת יהי' בעזרינו בגשמיות וברוחניות.
בשם כ"ק אדמו"ר שליט"א, מזכיר
ח. ליבערמאן
ב"ה, יום א' וארא [כ"ו טבת תש"ג]
כ"ק אדמו"ר שליט"א
הנה בקרוב מתחיל הטארעם השני. שאז זמן שאפשר עוד לקבל תלמידים. ואם להניח עתה השתדלות ע"י התלמידים הישנים שיראו להשפיע על עוד תלמידים חבריהם שיבואו, אקוה כי יבואו לנו הרבה תלמידים. לא כמו בקיץ שאז זמן העיקרי לזה, אבל אפשר לחשוב על סכום בע"ה. ואמרתי להרש"ג בשבוע העברה עוד, שעוד זמן לזה וצריך להכין מקודם. עד עתה הי' הסדר אצלינו כי רק אחרי שבאו תלמידים אז בקשנו מקום ור"מ, ובאמצע הי' לא מסודר והזיק הרבה, כי הרושם הראשון להתלמידים שבאו הי' כי עוד לא מסודר. ועתה איני יודע מה לעשות כי אין לנו המקום הראוי בעד עוד תלמדים, כי אף שבדוחק אפשר לכת א' ללמוד בבהמ"ד דהרב קופעצקי (ורק קודם ארוחת הצהרים ולא ביום אידם ויום א'), אבל צריך מקום אצלינו, וכן מקום לשחק באל שיספיק, והעיקר מלמד טוב.
א' יש שלומד כעת בתלמוד תורה (לא משלנו) וכפה"נ הוא נישקשה בלא זקן אברך יר"ש לפ"ע. מר חאדאקאוו ראה אותו שמו הרב ..., אבל הוא אינו יכול לילך על פראבע כי יש לו משרה ובלא פראבע הנני מתירא מאד, ובכלל הי' נצרך לנו משלנו מסור ונתון כל היום, שאמיריקאנאי אינו חפץ בזה. ואני מרגיש כי נחוץ עתה איש טוב באמת והוא כשיהי' טוב באמת יפעול גם על האחרים לטוב.
ואיני יודע אם להתחיל בעבודה ובתעמולה להשיג עוד תלמידים או לא, כי מתירא אנכי. הרש"ג חפץ שאעבוד ליסד עוד ג' חדרי תורה, ואומר כי הוא בהסכם כ"ק. והנה אף שלא קשה ליסד עוד חדרי תורה, אבל הלא קבלתי מכבר מכתב מכ"ק שנראה להפסיק עבודת יסוד עוד. ובעצמי הנני חושב ומסתפק אם הוא תכלית ליסד חדר חדש ולמסור לנהל לאיש לא לנו, מסור בזה באמת, והלא אנו אין לוקחים מעות מתלמידים (כהנהוג בכל החדרים) וכל ההוצאות עלינו, וכיון שהמנהל הוא לא הדרוש באמת האם יש בו מעלה על חדר כשר אחר. וכי במקום זה לא ליסד ישיבה חדשה או לעשות לכה"פ האי סקול אצלינו.
כי תלמידים שלנו סובלים מהלמוד בישיבה אחרת. וגם בכל הישיבות שאין לומדים בערב עוד הפעם, מוכרח ליתן לתלמידים עבודה על איזה שעות הנקרא האם ווארק. ולהתלמידים שלנו שיש להם סדר בערב א"א להם למלאות הכל. ונמצא הם לפ"ע האחרים אונטערשטעליג וזה גורם אי נעימות. עוד כי כעת בסדר החדש, והבאסעס וטראנוואיס מתעכבים הרבה מבטלים הרבה זמן על נסיעה. וגם כי רוב התלמידים שלנו הוא מבראנזוויל וכבר כתבתי לכ"ק כי מישיבה ר' חיים בערלין באים לנו הרבה תלמידים רק קטנים ולא ממתיבתא, כי א"א לנו לקבל, שאיה ילמוד האי סקול, והם עשו תקנה כי לתלמידים שלהם מהאי סקול אף כשבאים לנו אין רשות ללמוד אצלם האי סקול. וכפי שתפסנו הכונה מהרב הוטנער שלא רצה שאנו נעשה האי סקול (וכן תפס הרב לעוויטין והרב דשייקאבסאהן) הוא מפני שאם יהי' לנו האי סקול ילכו לנו תלמידים שלהם ממתיבתא. בזמן הזה הי' לנו ל"ח תלמידים שלמדו האי סקול ברח"ב. ועל זמן הנ"ל (טארעם הבע"ל) יהי' בעהשי"ת הרבה יותר. הסדר הוא שלא יהי' האי סקול לנו? ומצד המקום וקושי' להשיג מורים. אקוה כי עוד זמן יש שאפשר להכין (ויש אצלי עוד סברא שעוד לא בררתי להתקשר עם הרב בוימעל מנהל ישיבה דקראון הייטס, שכפי הנשמע מתעתד הוא לעשות האי סקול. אולי אפשר להתקשר עמו).
ויש אצלי עוד סברא לעשות אסיפה מכל ישיבות קטנים דברוקלין, כמו תורת חיים, תורת אמת, ישיבה דקראנהייטס, רח"ב וכו', למען קירוב הדעת, ואולי אפשר יהי' טובה מזה. אף שלא אוהבנו הם. כי אתמול נסעתי עם הרב שמידמאן ודברתי עמו ע"ד פירוד בין הישיבות, ואמר כי רוצה לבוא להתדבר ואדרבה, וראיתי כי יהי' טובה מהתדברות יחד. האם צריך להתעסק בזה? עם הרב הוטנער הנני בידידות ורואה אני תועלת בזה, ועזרני הרבה. והישיבה דקראנהייט סמוכה אצלינו, אף שהיא חפשית, אבל הרב בוימעל הוא הפרינציפ' וחפץ לפעול והרבה פעל לטוב. וע"י התדברות אולי נפעול.
באמצע כתבי מכתבי (שהתחלתי בצהרים) קבלתי מכתב כ"ק, שפעל עלי רושם אדיר. והנני מבטיח לכ"ק בל"נ למסור עצמי לישיבה בכל אפשרותי להיטיב כמה שיעזור לי השי"ת, ובכל כוחי אעבוד אי"ה.
הנה פעלתי על איזה תלמידים שיפסיקו ללמוד האי סקול ותחת זה ילמדו בצהרים, כי להרוצים אפשר לפטרם מט"ז שנה, ואולי ע"י עבודה גם בט"ו. האם הוא דרך. כי ישנם המסופקים בזה.
ישנם בעהשי"ת איזה תלמידים אצלי שנתעלו הרבה, שאקוה כי בהודעתי לכ"ק יהי' נחת רוח לכ"ק. א' מר לייביל פויזנער ... ת"ל הוא מצוין בהנהגה ויר"ש. ובלמוד הוא לא בעל כשרון נעלה אבל לפ"ע הוא טוב בעהשי"ת. וכן יוסף קרינסקי גיסו של משה נ"י העכט. כשבא אצלינו התחיל ללמוד גמרא והי' פשוט מתחיל, ועתה ת"ל הוא מבין בטוב גמרא עם תוס' ויודע ליינען בטוב, יר"ש מופלג ובעל נמוס. והם פועלים הרבה על כל הכתה שלי (הנני לומד עמם ביחוד ועם עוד שנים מכתתי בביתי דרך חיים בסוד). ואחשוב בעוד שני שבועות שילכו לבהמ"ד, אף שיהי' הפסד לכל כת שלי אבל יהי' טובה עבורם. ומשו"ז הנני מזכיר אלו תלמידים כי התועלת בהם בזמן לא גדול, ניכר שזה כח אחר נעלה פעל.
ממר ביאליק אקבל אי"ה מחר דו"ח.
בדבר המורים. הנה עוד אתן רשימה מהתנהגותם אי"ה. אבל בכלל עתה הזמן שלהשיג מורה יר"ש קשה, היות שהצעירים הלכו לעבודת הצבא. לאברך בעל משפחה (שהוא פטור) מוכרח ליתן הרבה מאד מעות שלא לפ"ע, בשאר ישיבות יש פשוט טיטשער'ינס (נקבות) שאצלינו כמובן מופרך הוא. ומשו"ז אפשר רק בחור שלומד בישיבה וגמר קאליש. ומשו"ז למודו בישיבה הוא פטור, שנמצא ע"פ רק מישיבת ר' יצחק אלחנן. ומשו"ז יר"ש שלהם קטן הוא. ורק שנים יש אצלינו שלומדים בישיבה חפץ חיים שהם יר"ש. והשלשה לומדים בר' יצחק אלחנן שחסר להם יר"ש ואי"ה עוד אענה באריכות.
שניאור זלמן גורארי'
ב"ה כ"ט טבת תש"ג
ברוקלין
ידידי הרב וו"ח אי"א מוהרש"ז שי'
שלום וברכה!
א) בודאי צריכים להכין עצמם לקבלת תלמידים לזמן הבע"ל. ו) צריכים להשתדל עד כמה שאפשר לקבל תלמידים יותר גדולים המתאימים למערכות הגדולות. 2) צריכים לקבל תלמידים כאלו שהם ימלאו את הסכום שחסר עוד בהמערכות שיוכלו לקבל יותר, והשי"ת יעזר ויזמין לנו תלמידים בעלי כשרונות וחפצים ללמוד ועלולים להיות יראי אלקים.
ב) בטח צריכים להכין מקום לימוד ומלמד טוב, ואם אפשר משלנו בודאי טוב יותר, ובדבר הרב ... שי' צריכים להתיישב היטב, וכשיחפש היטב ימצא בעזה"י רק צריכים חיפוש רב.
ג) עדיין אינני רואה תקוות תועלת להישיבה מהחדרי תורה והדבר דורש עיון וסידור ... והמוסד דורש תקון בעיקרו על יסודות הוראה ולימוד בסדר מסודר בהשגחה מעולה.
ד) בדבר האי סקול, הנה חוץ מההוצאה שבזה כבד עלי הדבר במאד מאד, ובכל זה הנה מאחר שכותב שכפי שהוא גורם איבוד זמן, וגם איני בטוח בטיב הסביבה וההתחברות, אפשר מוכרחים לחשוב בזה, ובטח דיבר עם המנהל פועל בזה והנני מתענין לדעת; א) איזה מקום דרוש לזה וכמה יעלה הדבר לחדש. ב) כמה קלאסן דרושים. ג) כמה יעלה היתרון בהוצאה לחדש על מה שעולה עכשו. ד) כמה חדשים ואיזה חדשים בשנה מחוייבים ללמוד שם.
ה) הנהגתו עם מנהלי הישיבות שמתנהג בקירוב ובידידות נכונה במאד והיא בכלל מדות טובות אשר רוב בנ"א אינם עשירים - לפעמים גם עניים - בזה.
ו) תודה רבה על ששמחני בבשורה טובה מהתלמידים שי' המצטיינים, יחוס השי"ת וירחם עלינו כולנו העוסקים בתו"ת לזכותינו בתלמידים יראי אלקים באמת וישקדו בלימודם וביר"ש ויהיו יר"א חסידים ולומדים.
ז) יקרה לי במאד התמסרותו לטובת הישיבה באמת לאמתו בכל לבבו ונפשו, יחזקהו השי"ת ויעזר לו עם ב"ב יחיו בגשמיות וברוחניות.
ח) מכתבו אדות המורים שי' קבלתי ותודה.
בשם כ"ק אדמו"ר שליט"א, מזכיר
ח. ליבערמאן