בסוף יום דיונים: משפט '770' טרם הסתיים
שני הצדדים יצאו היום (רביעי) מבית-המשפט המחוזי בניו-יורק בידיעה כי פרשת 'משפט 770' טרם הסתיימה, ויש אומרים שזהו האינטרס של אחד הצדדים.
קרוב לשלושים חסידים ואברכים ישבו באולם המצופה בקורות עץ בקומה התשיעית. הקהל החב"די התחלק לשתי קבוצות, יושבים על ספסלים משופשפים משני צידי המעבר. רובם הורידו את הכובע, כפי שנהוג בבית המשפט, וההבדל ביניהם היה ניכר לעין. חובשי כיפות שחורות מצד אחד, וכיפות עם כרזת "יחי אדונינו" מצד שני.
המשפט החל בעקבות השחתת מצבת סביב אבן הפינה הקבועה בקיר החיצוני של מרכז חב"ד העולמי בשדרת איסטרן-פארקוויי בקראון-הייטס. שתי המוסדות המרכזיים של ליובאוויטש - אגודת-חסידי-חב"ד העולמית (הבעלים של בניין 770) והמרכז-לענייני-חינוך (הבעלים של 788, בה שוכן בית-הכנסת הגדול) - פנו בתביעה לבית-המשפט לעשות סדר במקום בו הרבי התפלל והנהיג את חסידות חב"ד.
את הצד השני ייצגו קבוצת הגבאים של בית-הכנסת הגדול שנקרא בתביעה "בית-כנסת ליובאוויטש". בדיון, המוסדות המרכזיים נקראו "אגודת" או "אגו"ח" ו"מרכז". בעוד שהגבאים מכונים CLI.
לאחר השחתת המצבה, 'מרכז' תבע את הבחורים הפורעים. בתגובה, הגבאים הגישו תביעה נפרדת על בעלות 770. ואז אגו"ח ו'מרכז' תבעו את הגבאים בחזרה - הדיון שמתנהל עתה.
הרקוויי מרביץ מוסר בחסידים
השופט איירה ב. הרקוויי, יהודי מבוגר עם שיער לבן דליל ומצח זוהר, הקשיב לפרקליטים של שתי הקבוצות. מידי פעם הוא התנענע על כסאו האדום בחוסר סבלנות. "אני רוצה שיהיה שלום שם, ולא אנשים מוכים", הוא אמר.
"אנשים משתמשים בדת כתירוץ למעשים פליליים וזה מפריע לי. זה נגד החוק ונגד ההלכה", הרקוויי הרביץ מוסר ומידי פעם זרק משפטים ומושגים יהודיים בדבריו. "זה לא מתאים לשבועות והתורה אומרת לנו שלא מרביצים לאנשים. זה מכעיס אותי".
האלימות שהופגנה בעבר (וגם בהווה) נגד מתפללים וחסידים עמדה ברקע הדברים, הוכחה לנחיצות להגיע להערכה במהירות. אולם אין הבטחה שזו עומדת להגיע.
לפני כחודשיים השופט כתב חוות-דעת כי רואה לנכון להתיר את הצבת לוח השיש כפי ראות אגו"ח וציין כי לגבאים אין כל רשות לפגוע בה או להציב לוח שיש אחר. בנוסף לכך הזהיר השופט שכל נזק שייגרם ללוח השיש יהווה פגיעה בחוק. בתוך כך, קבע בשעתו השופט כי התביעות נגד הבחורים שפגעו בלוח השיש - תקפים ועומדים.
השופט חיזק בעלות אגו"ח
בדיון היום השופט היה אמור להתייחס לשני נושאים: לאשר את הפסק המקדמי שנתן, והאם הוא מקבל את בקשת הגבאים לשקול מחדש את החלטתו. הגבאים טענו כי דברים בפסק המקדמי אינם ברורים דיו, והנוסח מסוגל לייצר אי-הבנה.
גורם בכיר באגו"ח אמר בשיחה פרטית לכתב COL בניו-יורק כי "לגבאים יש אינטרס ברור לגרור את הדיון. המצב הקיים נוח להם". לפני ואחרי הדיון, החב"דניקים נראו מתגודדים במסדרון, במעלית ועל מדרגות בניין בית-המשפט, כששמש קופחת על ראשם. הם דנו והתעדכנו בפרטי המשפט שרבים מחסידי ושלוחי חב"ד בעולם עוקבים אחריו בלהיטות.
השופט הקרוויי דחה את בקשת הגבאים. הוא הודיע כי הדיון המתנהל כאן לא עוסק בנושא דת ואמונה, אלא יחסי בעלים ודיירים. ומכיוון שברשות אגו"ח ו'מרכז' יש את ניירות הבעלות, הם הבעלים הרישמיים ואין ספקות בנושא.
עורך הדין המייצב את הגבאים אמר בתגובה כי הוא מסכים עם הקביעה שאגו"ח הבעלים הרישמיים, שכן "אין לנו ניירות בעלות. אבל אנחנו מייצגים את האינטרסים של הקהילה". הוא הוסיף לטעון כי על בסיס הפסק של השופט מתברר שאין לאגו"ח זכות לקבוע מי ומה יהיה בבית-הכנסת ושאל האם מצב כזה יכול היה להתאפשר בכנסייה קתולית.
"אתה חורג לגמרי מדברי", השופט גער וקטע את דבריו.
"אני לא יכול להחליט בנושא הזה. איזה שלטים יהיו ומה ייכתב על הפרוכת - זה נושא דתי. זה עבור דיון נפרד. כאן מדובר בסוגיית בעלים ודיירים. אני לא יודע מי אתם, אבל אתם שם. ואני רק יודע שהם (אגו"ח) הבעלים בזכות", הקרוויי קבע חד-משמעית.
עונש מאסר למעשי אלימות
כדי להדגיש את דבריו, השופט הוסיף כי הוא יגזור שישה חודשי מאסר בפועל למי שמשתמש באלימות. "אלימות בשם הדת זה אבסורד", הוא הוסיף.
הרקוויי גילה כי במשרדו תולה תמונה שלו מקבל דולר לצדקה מהרבי. הוא אף ציין כי בעוד שלושה חודשים הוא יהיה בבית-העלמין "מונטיפיורי" בקווינס, שם טמונים הרבי והאדמו"ר הריי"צ נ"ע. "סבתי, הצד של אמי קבורה ליד האוהל והחלקה שלכם. אני אומר זאת שיהיה לאנשים ברור", ציין.
נרשמו חילופי דברים מעניינים בין הפרקליטים. ובין עו"ד דן קרווט מניו-יורק מטעם 'מרכז' עם עו"ד זאק גרייסון מפילדלפיה מטעם אגו"ח נראה שיתוף פעולה הדדי ומקצועי. גרייסון הוא בוגר מוסדות חב"ד שעבד בעבר עם עו"ד ג'רי שוסטק שייצג את אגו"ח במשפט הספרים הידוע בשנת תשמ"ו.
השופט סיפר להם כי על שולחן משרדו מונח דפי פסק הדין, המבוסס על חוות הדעת שחיבר לפני מספר שבועות. "השקעתי אתמול זמן לעבור על ההערות שלכם. אני לא רוצה לראות פה הריסת רכוש", העיר.
פסק-הדין בתוך שבועיים
"מותר לכם לחלוק (אחד על השני) אבל בדרך מוסכמת", השופט סיכם את הדיון היום.
כנהוג, שני הצדדים מגישים את הנוסחאות שלהם לפסק הדין. הפסק המקדמי קיבל בקשה לשקול מחדש את נוסח הדברים, וכעת השופט הודיע כי עדיין לא סיים ונתן עוד 10 ימים להגיש שינויי נוסחאות, דחייה שניתנה לרגל חג השבועות שחל מחר (חמישי) בערב.
בית-המשפט יתכנס לאחר קבלת הנוסחאות והגעת השופט לפסק-דין סופי. אולם יש לזכור כי לגבאים עדיין ישנה אפשרות להגיש ערעור. ויש חוששים כי הנושא עלול עוד להתמשך.
"מהדיון היום התבהר לנו כי השופט מכיר ומתמצא היטב בפרטי הבעיה, ובעקבות כך אנחנו סמוכים ובטוחים שיגיע למסקנה הנכונה לפיתרון הבעיה" גורם בכיר בועד הפועל של אגודת-חסידי-חב"ד העולמית אמר ל-COL. "בית המשפט חזר וקבע היום באופן נחרץ כי פסיקתו הקודמת נותרה בעינה, וכי הבניין שייך לאגו"ח והוא בבעלותם המלאה".
עוד בנושא:
+ היום: ההכרעה בבית משפט על '770'
+ יו"ר אגו"ח בראיון ראשון על 'פרשת 770'
+ וידיאו: התשובה האלימה של בוגרי צפת
+ השופט בחוות-דעת לטובת אגו"ח ו-770
+ שלוחים במכתב על 'מאורעות אבן הפינה'
+ אבן הפינה: אז והיום
+ שוב נופצה מצבת השיש בכניסה ל-770
+ תש"ל-תשס"ה: יו"ד שבט אז והיום
+ דיילי ניוז: החב"דניקים נלחמים על האבן
+ אבן הפינה המתאים הושב למקומו
+ מהומות באיסטרן-פארקוויי על אבן-הפינה
+ משחיתים עקרו אבן-הפינה שהרבי הניח
בהמצב שלנו חייבים לעשות ניתוח שכואב אבל בסוף זה שווה - יהיה לנו גוף ברי וכו
(וכמו מקום בית מקדשינו - שיש מלא קליפות ולתקן המקום צריך מלחמה שכואב אבל בסוף זה יהיה מקום קדוש וכל תשלום שווה.
כ"ץ.
בכתבה אחרת בעניין זה אומר הרב קרינסקי שבגלל הטיפול בחוליו של הרבי לא היה זמן לטפל במה שקורה ב770 ונוצר מצב שאיש הישר בעיניו יעשה.
זה אכן הגורם הישיר לבעיה, אך הגורם העקיף והעיקרי שבגללו נוצר המצב העכשווי זה ניתוק הקשרים הלא-מובן בין אגו"ח והמרכז לבין הקהילה בקראון-הייטס, ניתוק זה גרם לכך שהמסיתים מבית "המרכז לקבלת פני משיח" הצליחו בעבודה איטית מתוחכמת להטות את דעת הקהל הכללית נגד אגו"ח עד שגרמו לכל המצב כפי שהוא כיום, וד"ל.
על כן יש להבהיר כבר עכשיו שלדעת הקהל הכללית יש משקל רב על החלטת השופט ובעיקר על האפשרות להפעיל את הצעדים ההכרחיים לטיהור 770, אם וכאשר יוחלט לעשות אותם.
ולכן יש כבר להפעיל כבר מעכשיו מערכת הסברה שתפעל בחכמה, ע"מ להבהיר לכל הציבור מי הם שפועלים באמונה ע"י מינוי אישי מהרבי למען היהדות והחסידות, ומוסיפים כוח וכבוד לרבי ולקראון-הייטס.
ואין כל ספק שכאשר יקדישו לזה את האמצעים המתאימים יצליחו לשכנע באמת הברורה הזאת את רוב ככל תושבי שכונת הרבי, ובכך יביאו על קראון הייטס ועל 770 שלום ושלוה אמיתיים.
הגם ליובאוויטש במשוגעים ? נבוש ונכלם , אנחנו ממש מומחים לעשות נח"ר לרבי , ולא משנה איזה צד , כולנו בני איש אחד נחנו , ומאותה צלחת אכלנו כולנו שווארצע קאשע , וכעת לסטמר דמינו , לבובוב דמינו , אוי מה היה לנו , מי ישלם את השחתת החינוך של הדור הבא שרואה הכל ולומד מהגדולים , ומה יענו אזובי הקיר ?
והעיקר - אף צד לא ירוויח כלום זה רק עניין של נצחון , אף אחד לא ישנה את השני , והצד השווה ששני הצדדים עושים ממש נח"ר גדולה לרבינו אבינו אהובינו , זה לחי וקים , וזה לעילוי נשמת ,
חג שמח !
יה"ר שדברים היוצאים מן הלב יכנסו אל הלב
אלי ס
אתה משווה בינם לבין סטמאר? חזור בך!
ולחסידי ליובאוויטש הי"ו בבקשה עשו אחדות ושלום ביניכם כפי שהרעבע זצוק"ל היה רוצה
אברהם אבינו ראה מה שקורה עם לוט (בן אחיו) מחליט שזה לא דרך אבל ממשיך לכבד אותו, ומסביר לו שא"א ביחד ולכן בחר לך: אם השמאל ואימינה ואם הימין ואשמאילה, ולכן נשארו ידידים, והתוצאות מוכיחות.
אנה תתחילו לכבד אחד את השני עם הדיעות שלוווווווו, ושכל אחד ימשיך להתפלל איפה שנוח לו (ויש מקום לכולם) ואז אף אחד לא ימצא מקום להתנצחות ושלום על ישראל והרבי יתגלה במהרה ממש
תשמרו את התגובה הזאת לימים בהם כולם יתחרטו על המשפט המטופש הזה.
צרכים להוציא מהאשפה כל הפאשקווילים וספרי הסברה למיניהם
שכתבנו בעת הזמן המרה מכ"ז אדר ולאחר ג" תמוז
איך שהסברנו בטוב טעם
שהצוואה שהרבי מסר
אינו צוואה
הרבנים שהרבי אמר עליהם אביר שבאבירים
אינם רבנים
חבר המזכירות המשב"ק שעמד לימין הרבי מיום הראשון
אינו מזכיר
עניני משיח וגאולה שהרבי אמר שזה שליחותינו ,
היום בטול
ואם צריכים יכולים לחזור לכאן האחים הידועים וכל הבריונים למיניהם
להחזיר לפה העורך הכי חשוב "השבוע שחלף"
ואחרון אחרון חביב לשתף פעולה עם העורך של "הפנים חלשות"
ובמקום אירגון "גג"
יהיה אירגון "גוג ומגוג"
להיות חסיד פירושו קבלת עול , הוראת הרבי תמיד היתה להתרחק מהמחלוקת , ואוי לנו אם לא נעשה איתכפייא תיכף ומיד , ולחזור להיות איין מישפוחע ממש לקיים כפשוטו רעיך כמוך , אז נוכל לקרוא ל -770 בית חיינו , ולא ח"ו בית המריבה ,
אולי אם הפרנסים יתחילו - ימשיכו גם הקהל , אם כך יקרה נוכל להאמין שהתחילו ימות המשיח .
בושה לך!
Cut the Crap.
Who is that guy holding his tuna sandwich in his bag?
והמילה difendent פירושו נתבע והוא מופיע ליד הגבאים
אז בבקשה לא לשקר!
ולכל האחרים הנקראים משיטיזים, תפסיקו! תפסיקו! (את מה שכתוב להלן צריך לקרא בצעקות).
די לנו, איכפת לכם מהקישקע שלכם. עניני הרבי רחוקים מכם. דבר ראשון שרצה הרבי זה אחדות ושלום. ואתם המשוגעים כן, משוגעים ומטורפים, משקיעים את כל המרץ במחלוקת ושנאה. אינכם מאמינים ברבי. אתם כופרים בתורה כולה.
ולאגו"ח, תפסיקו ללקק להם וללכת בכפפות איתם. אלה אנשי מדנים שכל תפקידם זה לשרוד, אינכם מבינים זאת? חייבים לגמור עם הקרקס הזה מ י ד !!
הם לא חב"דניקים. זה שקר. לא כל מי שצועק משיח הוא חב"דניק. כל אנ"ש בעולם מצפים לראות שאגו"ח יעשה מה שמוטל עליו. הרבי לא אוהב משיכות של ענינים.
תעשו מה שצריך מהר ככל האפשר. הם רשעים כמו "ברי" הידוע. מה זאת העצלות 12 שנה ה ירחם.
ה ה הצילנו, איך הרבי מסתכל עלינו? איפה ההבטחה לרבי שנעשה הכל להביא משיח.
משיח בוא כבר, די! אבינו רחם עלינו.
To call a Rabbi "k krap"" or "jerry springer" must be some one who forgot that derech erets kadma latora
הגיע הזמן שאגו"ח יעשו את מה שמוטל עליהם.
זה בושה שאי אפשר להביא יהודים ל770.
אני אישית מתעסק בהפצת המעיינות וכבר פגשתי אנשים רבים שהתרחקו מחסידות בכלל, ומחסידות חב"ד בפרט בגלל כל הסיפור.
צריך להוריד את כל השלטים, ולהעיף את מי שמפריע ומפר את הסדר לכל הרוחות. דלאוי.
How did they get all the homeless people from 770 there?
Is that all it takes to get these homeless people to court FREE LUNCH WITH TUNA SANDWCHES THAT THEY CAN TAKE HOME IN LUNCH BAGES?
לך לך יחד עם בן דודך הדיין מחיפה ותפסיקו לחרחר ריב ומדון בחסידות חב"ד... עד מתי נסבול מיכם???
The only person who can sort this mess out is the Rebbe . May we all merit the hisgalus of Moshiach without any further delay!
say most of Anash dont care
אז תדעו שאגו"ח הם אלו שהולחים לערכות של עכו"ם והם "לוקחים הרבי לערכות" ולא הגבאים!!!
1. מל"ח לקח את הבחורים שהשחיתו את האבן לבית המשפט
2. הגבאים לקחו את מל"ח לבית משפט - ומדובר בתביעה חדשה ושונה ללא קשר לראשון - על הבעלות על 770
3. בתגובה, אגו"ח הצטרף למל"ח והגישו תביעה נגדית נגד הגבאים
המצב ב-770 היה נשאר כמו עד היום לולא החסות שהגבאים נותנים לקבוצת הפורעים מצפת שזו שערוריה בפני עצמה
אתם שברתם את הכלים, אז תאכלו את התוצאה. תתלוננו ותתחננו בפני אותם הבחורים ששברו לפני שבועיים את הגולגולת של מינץ בן 75 בגלל שהוא העיז להעיר כי מדובר בימי הספירה ואסור לנגן מוסיקה חיה
i am a mishechist but i rarely say yechi but if you learn the sichos youll see the truth
2 INDICTED IN SCHEME TO STEAL MEDICAID FUNDS
By JOYCE PURNICK
629 Words
24 October 1985
The New York Times
Late City Final Edition
English
Copyright 1985 The New York Times Company. All Rights Reserved.
A former accountant for New York City and a Brooklyn businessman were indicted yesterday on charges of scheming to embezzle more than $300,000 in Medicaid funds from the city.
A former city caseworker was named as a co-conspirator in the Federal indictment. It was announced yesterday by Rudolph W. Giuliani, United States Attorney for the Southern District of New York, and Patrick W. McGinley, the citys Investigations Commissioner, at a City Hall news conference with Mayor Koch.
Those indicted were Robert N. Sternberg, 37 years old, of 11 Maple Leaf Road in Monsey, N.Y., and Shmuel Spritzer, 38, of 59 Montgomery Street in Brooklyn. Cited as a co-conspirator was Howard Scheiner, the former caseworker, whose age and address was not provided. He was not indicted, an indication that he had cooperated with authorities. Law-enforcement officials in the case declined to say whether that was true.
Mr. Scheiner and Mr. Sternberg are former employees of the citys Human Resources Administration. Mr. Spritzer was described as owner of the Variety Trading Corporation in Brooklyn. The nature of that business was not disclosed.
The indictment alleges that Mr. Sternberg, former chief accountant of the H.R.A.s division of medical payments, who earned $26,688 a year, obtained Medicaid checks that the Government intended for nursing homes.
In some cases, he made them out to nursing homes that were bankrupt, officials said during the news conference. Mr. Sternberg turned the checks over to Mr. Scheiner, who was what officials called the middleman. Mr. Scheiner gave the checks to Mr. Spritzer, the indictment contends, who then deposited them in accounts that he controlled and in some instances forged signatures to withdraw the funds. Then the three split the money, the indictment charges.
Funds From Federal Government
The four accounts were in the names of the Committee for Jewish Survival, the Lubavitch Foundation, Gerald Greenwald and Samuel T. Joseph.
According to the indictment, the principal goal of the conspiracy was to embezzle and steal more than $313,000 in Medicaid funds, between May 1981 and January 1984. The two defendants were actually accused of embezzling $162,000.
Mr. McGinley explained that the purported scheme had come to light when an official of Citibank notified the Inspector General of the citys Finance Department that six Medicaid checks, totaling $150,000, had been deposited into an account with a different name than the payee on those checks. The Inspector General of the Finance Department notified the Inspector General of the Human Resources Administration, L. Priscilla Hall, who then started an investigation.
The agencys commissioner, George Gross, said the operation of the department Mr. Sternberg headed would be examined to determine if disciplinary action against any employee was warranted.
In March 1984, as soon as he realized an investigation was under way, Mr. Sternberg fled to Israel, according to Mr. McGinley. Interpol and the Israeli authorities helped city officials find Mr. Sternberg, who was arrested at La Guardia Airport on Sept. 23. He is out on bail, and Mr. Spritzer is scheduled to be arraigned tomorrow.
The two defendants never met each other and dealt only through Mr. Scheiner, according to law-enforcement officials.
The officials also revealed a curious twist to the case - that Mr. Sternberg and Mr. Spritzer are members of rival Hasidic Jewish groups. Mr. Sternberg is a member of the Satmar group, according to the officials, and Mr. Spritzer of the Lubavitch group. The animosity between the two groups has been so great that it has led on some occasions to violence.
Photo of George Gross with Mayor Koch and Rudolph W. Gioliani discussing indictment (NYT/Larry C. Morris