מערכת COL
|
יום כ"ו אב ה׳תשע״ט
27.08.2019
גישת הרבי למדיה: הרב יחזקאל סופר מגיב
הרב יחזקאל סופר במאמר תגובה נוקב לטורו השבועי והפופולארי האחרון של השליח בבאזל ר' זלמן וישצקי, שעסק בגישת הרבי לנושא המדיה והשימוש באינטרנט ● למאמר התגובה המלא >>>
בעיגול: הרב סופר (ארכיון COL)
הרב יחזקאל סופר
כל שבוע אני קורא בשקיקה את מאמריו השווייצריים המחכימים של הרה"ח ר' זלמן וישצקי שליט"א, השבוע לצערי התאכזבתי כשהביע את דעתו בתחום שאיננו שייך אליו, תחום שנוגע לחוו"'ד הלכתית ואי אפשר 'לחפף' אותו עם הרגשים 'חסידיים'...
המאמר פותח בהצהרה חגיגית: יש לנו בבית אינטרנט מוגן! [מומלץ שיחזיק בבית גם נמר מוגן בכלוב, זה יכול מאד להרגיע את הילדים בתור 'פינת ליטוף מוגנת', מה גם שיוכלו להתבונן בנפלאות הבורא...]
גאוות היחידה נמשכת בהכרזת 'התבדלות' מהציבור החרדי שגזר על עצמו ניתוק מהטכנולוגיה החדשה, מתוך 'פחד מכל חידוש טכנולוגי', [פרימיטיבים שכמותם...] לא כן, אנו החבד"ניקים שכידוע איננו פוחדים מהיצר הרע שבסמארטפון, שהרי אנו מכניסים אותו בכיס הקטן...]
אבל אישתמיטתיה לכותב הנכבד הסיפא של מאמרו ש'חסידים הם חכמים ויודעים לא להגזים'... לדעתי, להעמיס תפיסתו האישית השנוייה במחלוקת, על גב הרבי זי"ע, כאילו הוא הוא זה שהציב את המודל הערכי של 'ופרצת' את ההגדרות של 'יראת שמים', עד כדי שבזה הוא רואה את ה'ונפלינו', שאנו מסתכלים לשטן בלבן שבעיניים, עד שהשטן מתקפל... זה כבר מוגזם!
ואף שתמך יתידותיו בהוראה משיחת עקב תשמ"ח, שלמרות שריבוי זהב היה הגורם לחטא העגל [ולכאורה היה צריך לאסור על ישראל כל שייכות לזהב] רואים אנו שדווקא במשכן שהיה תיקון לחטא העגל השתמשו בריבוי זהב, שהרי לכך נברא... [האמנם נסיק מזה ש'עתיד חסיד ליתן את הדין על כל מכשיר טכנולוגי שראו עיניו ולא נהנה'?]
אלא ודאי שיש להבחין שבמשכן היתה ההוראה להוציא הזהב מהבית ולהכניסו למקדש, על פי ציווי מפורש להשתמש בו, אבל הקוראים עלולים להסיק מזה [אף שבוודאי הכותב הנכבד לא התכוון לכך] שיש לצייד כל אחד מבני המשפחה ב'עגל קטן' כדי שאם יידרש, יהיה לו מה לתרום למקדש...
ודאי שהרבי תמך ודרבן לנצל את אמצעי התקשורת הקיימים במרחב הציבורי, להחדרת מסרים חסידיים דרכם, אבל האם זה כולל גם לצייד את הרה"ח ר' נחום גולדשמיד והרה"ח ר' יוסל ויינברג ע"ה בסמארטפון צמוד למען יוכלו לשלוח בכל רגע נתון תגובות לרדיו ולטלויזיה?... כמה זעק הרבי בזמנו נגד מציאות של טלויזיה [ר"ל] בבית חסידי, על אחת כו"כ המכשיר-המטריף והממכר דקרייא 'סמארטפון', שהוא 'כלי מחזיק כל מיני רע'.
ובקושי התירוהו רק למי שמשמש כשליח בעירו ועליו לשמור קשר עם אלפי יהודים, לאחר שדאג ל'חסימה טובה' וישמור את מכשירו במשרדו לשעות העבודה, אבל יש להדגיש ולהזהיר שח"ו מליתנו בידי בנינו ובנותינו [אשר דיים להשתמש לתקשורת עם ההורים והחברים בטלפון כשר]
ואל יהי שוטה לעסוק ב'העלאה לקדושה' את אמצעי התקשורת, כי לא נאמרו דברים אלו אלא בצדיקים, אבל באנשים כערכנו יש חשש גדול שבמקום שהוא יעלם לקדושה, הם יורידוהו לשאול תחתית, כידוע לאנשי חינוך ומשפיעים ש'תמימים' שנחשפו למכשיר הממכר הלזה [גם אם הוא 'מוגן' מתכנים מגונים] כבר איבדו את 'תמימותם' ומוחם כבר לא מסוגל לקלוט דף גמרא או מאמר חסידות...
ספר איכה פרק א:
(יג) מִמָּרוֹם שָׁלַח אֵשׁ בְּעַצְמֹתַי וַיִּרְדֶּנָּה פָּרַשׂ רֶשֶׁת לְרַגְלַי הֱשִׁיבַנִי אָחוֹר נְתָנַנִי שֹׁמֵמָה כָּל הַיּוֹם דָּוָה:
רש"י איכה פרק א פסוק יג
(יג) וירדנה - ... ד"א וירדנה כמו (שופטים יד) וירדהו אל כפיו הריק את המוח גורר ורודה המוח מתוכו:
וגם אברכים ובעל'הבתים אינם מסוגלים 'להתפנות' קודם התפילה מהמכשיר, המשמיע קולו בתפילה בבחינת 'הללוהו בצלצלי שמע', לעולם לא ישימוהו על מצב 'רטט', מפני שכבר אין רטט בלבבם מהמקדש מעט...
אמנם הרב וישצקי מסיים מאמרו בהדגשה ש'אדם צריך להציב לעצמו גבולות', ע"ד הסבורים שמצוה לעלות להר הבית, שהרי ישנם מקומות שמותר לעלות לשם, ו'כל אדם יציב לעצמו גבולות עד היכן יעלה... [ובפרט שהרבי דיבר פעם בצורך לקיים גם בימינו מצוות 'שמירת המקדש'] אבל עכ"ז נמנו וגמרו כל הפוסקים החרדים וגזרו שלא לעלות בהר הבית, כי אין לסמוך על משמעת עצמית של הכלל, ויפה עשו החרדים לדבר ה' שהתבדלו מהעולים להר הבית, אף שזה דבר שבקדושה! – על אחת כו"כ שצריכים אנו ללמוד מהם 'להתיירא' מחשש 'ולא תתורו' וגו', כי 'קדושים תהיו' פירושו פרושים וכו' עם כל הפירושים... ובזכות 'כי חזק בריחי שערייך' [של העיניים והאזניים] נזכה שיתקיים בנו 'ברך בנייך בקרבך' וד"ל.
הוסף תגובה
0 תגובות