מערכת COL
|
יום כ"ה אייר ה׳תשע״ח
10.05.2018
האם מותר לטלטל כפתור שניתק מהבגד בשבת?
האם מותר לטלטל כפתור שניתק מהבגד בשבת? ● הרב יוסף-שמחה גינזבורג משיב במדורו ב'שיחת השבוע' ● לתשובה
שאלה: האם מותר לטלטל כפתור שניתק מהבגד בשבת?
תשובה: בעניין דברים שניתקו או התפרקו יש הבדל בין דברים המחוברים לקרקע, כמו דלתות וחלונות, שאסור להשתמש בהם בשבת לסגירת הבית, אפילו בלי חיבור בצירים ובמסמרים, מכיוון שמעולם לא היו בגדר כלי עצמאי, אלא חלק מהבית, ולכן כעת הם מוקצים מכל שימוש; לבין כיסויי כלים, שאינם מחוברים, שדינם שונה.
דעה אחת קובעת שכל עוד הכיסויים ראויים לכסות כלים בלי חיבור, מעין מלאכתם הראשונה, אין עליהם דין מוקצה. וכך הכריעו כמה פוסקים בימינו.
הדעה השנייה היא, שאפילו כיסויים שאינם ראויים למאומה בלי תיקון אינם מוקצים, מכיוון שכשהיו מחוברים לכלי לא היה בהם דין מוקצה, לא עליהם ולא על הכלי, ולכן גם כשהתפרקו אין עליהם דין מוקצה, מכיוון שראויים הם להתחבר שוב לכלי המקורי. ואף שבשבת אסור לחברם, עם זה הם טפלים לכלי, ולא פקעה תורת כלי מהם, כל עוד הכלי המקורי עדיין ראוי לשימוש בלעדיהם. וכן פסקו אדמו"ר הזקן, ה'פרי מגדים' ועוד.
לפי דעה זו פסקו רבים שכפתור או קרס שנותקו מהבגד, אף שכשהם לעצמם אינם ראויים למאומה כעת, מכיוון שנועדו להתחבר לבגד אחרי השבת, מותר לטלטלם בשבת אם הבגד המקורי עדיין ראוי ללבישה גם בלעדיהם.
הכול מודים, שאם הכלי אינו ראוי כעת לשימוש, כגון משקפיים שנפלה מהם עדשה או ידית, או עגלה שנפל ממנה גלגל – הן הכלי הן החלק שניתק ממנו אסורים בטלטול, מחשש שהאדם יחברם בהפעלת כוח, דבר האסור בשבת.
מקורות: שבת קכב,ב. קכו,ב, והראשונים שם. שו"ע או"ח סי' שח ונו"כ, שו"ע אדה"ז סעיפים לד,מא. פסקי תשובות ס"ק כד, וש"נ.
תשובה: בעניין דברים שניתקו או התפרקו יש הבדל בין דברים המחוברים לקרקע, כמו דלתות וחלונות, שאסור להשתמש בהם בשבת לסגירת הבית, אפילו בלי חיבור בצירים ובמסמרים, מכיוון שמעולם לא היו בגדר כלי עצמאי, אלא חלק מהבית, ולכן כעת הם מוקצים מכל שימוש; לבין כיסויי כלים, שאינם מחוברים, שדינם שונה.
דעה אחת קובעת שכל עוד הכיסויים ראויים לכסות כלים בלי חיבור, מעין מלאכתם הראשונה, אין עליהם דין מוקצה. וכך הכריעו כמה פוסקים בימינו.
הדעה השנייה היא, שאפילו כיסויים שאינם ראויים למאומה בלי תיקון אינם מוקצים, מכיוון שכשהיו מחוברים לכלי לא היה בהם דין מוקצה, לא עליהם ולא על הכלי, ולכן גם כשהתפרקו אין עליהם דין מוקצה, מכיוון שראויים הם להתחבר שוב לכלי המקורי. ואף שבשבת אסור לחברם, עם זה הם טפלים לכלי, ולא פקעה תורת כלי מהם, כל עוד הכלי המקורי עדיין ראוי לשימוש בלעדיהם. וכן פסקו אדמו"ר הזקן, ה'פרי מגדים' ועוד.
לפי דעה זו פסקו רבים שכפתור או קרס שנותקו מהבגד, אף שכשהם לעצמם אינם ראויים למאומה כעת, מכיוון שנועדו להתחבר לבגד אחרי השבת, מותר לטלטלם בשבת אם הבגד המקורי עדיין ראוי ללבישה גם בלעדיהם.
הכול מודים, שאם הכלי אינו ראוי כעת לשימוש, כגון משקפיים שנפלה מהם עדשה או ידית, או עגלה שנפל ממנה גלגל – הן הכלי הן החלק שניתק ממנו אסורים בטלטול, מחשש שהאדם יחברם בהפעלת כוח, דבר האסור בשבת.
מקורות: שבת קכב,ב. קכו,ב, והראשונים שם. שו"ע או"ח סי' שח ונו"כ, שו"ע אדה"ז סעיפים לד,מא. פסקי תשובות ס"ק כד, וש"נ.
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות