מערכת COL
|
יום י"א אדר ה׳תשע״ז
09.03.2017
יהום הסער: איך לשמור אוירה חסידית בכל ההמולה? ● מיוחד
'שוק פורים', תחפושות, 'ראלי', משלוחי מנות, והתכונה סביב חג הפורים – גדולה ● כיצד שומרים על אוירה חסידית בתוך המולת הפורים? הרב יהושע שמעוני, מנהל תלמוד-תורה 'בני מנחם' חב"ד חולון, עושה סדר ● מגזין שישי אוירה חסידית בפורים
הרב יהושע שמעוני, בשגרה ובשגרת פורים. למטה: אחד המורים בת"ת בפעילות 'שוק פורים' בת"ת
צבי סופר, COL
אם ישאלו את הילדים איזה חג חביב עליהם במיוחד, ללא ספק פורים יהיה מועדף על רובם המכריע. נכון, יש בינינו המבוגרים שכל הרעש וההמולה סביבם – מסבים להם כאב ראש לא קטן. איך להתאים תחפושות לכולם, לתכנן את משלוחי המנות, קניות, סידורים, מסיבות לילדים, וכל זה עוד לפני שפורים עצמו הגיע.
ומה לגבי אוירה חסידית? כיצד שומרים על אוירה חסידית בתוך ההמולה של פורים? הרב יהושע שמעוני, מנהל ת"ת בני מנחם חב"ד חולון, 'עושה לכם סדר', ומסביר בטוב טעם מגוון נושאים חינוכיים הקשורים לחג הפורים:
הרב יהושע שמעוני: "חודש אדר מטבעו הוא חודש שמח וקליל, האווירה של פורים בפתח ואנו מחנכים לכך ש"משנכנס אדר מרבים בשמחה". ובפרט שמחה אצל חסידים שצריכה להיות באופן מיוחד.
"מאידך יש צורך להסביר לתלמידים מה ההבדל בין שמחה להוללות. ואת הגבול הדק ביניהם שהוא כל כך משמעותי.
משנכנס אדר: כמנהל, נשאל אותך שאלה מעשית, איך גורמים לצוות המורים להפגין גמישות ולחייך יותר?
"זו שאלה שנוגעת לא רק לפורים ולחודש אדר אלא בכלל... חיוך אינו מעיד על זילות המחנך, בדיוק להיפך... התלמיד רואה שהמחנך הוא בראש ובראשונה אדם שמח.
"מי גדול לנו מדוד המלך שפיזז לפני הארון...
"חיוך ושמחה - זו עבודת ה' ויש להנחיל זאת לדור הצעיר.
האם זה לא 'שובר דיסטנס'?
"להיפך. ההערכה למחנך שהוא שמח ומחייך - גדולה אצל התלמיד מאשר למורה קר וזעוף פנים.
"גם לנו כמבוגרים קל ונחמד יותר להיות בחברת אנשים שמחים וחייכנים.
"אנו שומעים סיפורים כה רבים על אנשים שנכנסו ליחידות עם הרבי ומחמת יראתם לא היו מסוגלים לדבר. אך חיוכו של הרבי "הפשיר" את האווירה וגרם להם להרגיש בנוח.
הריקוד ש'קנה' את התלמיד
עד כמה הצוות יכול להרשות לעצמו להשתתף בחגיגה ולהתחפש?
"בהמשך לאמור שמארגנים ריקודים בחודש אדר בכיתה או בחצר הת"ת והמחנכים רוקדים ומרקידים את התלמידים זה ממש 'זורק חיות' בתלמידים.
"אני רואה זאת פעמים רבות בריקודים באירועים או בבר מצוות שתלמידים באים ורוצים לרקוד איתי. חשובה להם הקרבה הזו.
"אני נזכר בסיפור שאירע לפני שנים רבות בעת ששימשתי כמחנך בכיתה ד. הדבר היה בי"ט כסלו, הגעתי באווירה מאוד מרוממת לכיתה (לאחר התוועדות טובה ביום הקודם) והרקדתי את התלמידים בשמחה רבה, תוך כדי ריקודים הרמתי כמה מהם והושבתי על כתפיי.
"היה תלמיד אחד שמאוד היה מרוחק ממני עד לאותו יום, ומאותו יום השתנה יחסו מן הקצה אל הקצה. בהזדמנות מסוימת סיפר לי אביו על אותו ריקוד, שבנו ממש התרגש מהמחווה שלי להושיבו על כתפיי וזה "קנה" אותו...
המנהל הרב יהושע שמעוני בחצר הת"ת, בפעילות פורימית עם התלמידים (ארכיון)
האם יש כללים בתחפושות והכוונה למה להתחפש?
"ודאי. מידי שנה אנו מוציאים מנשר להורים מבעוד מועד ומבהירים למה לא רצוי להתחפש. ובעיקר למה רצוי להתחפש.
"אנו גם מסבירים לתלמידים את הרציונל שמאחורי הדברים.
"יש סוג של תחפושת שזו בעיה הלכתית כגון שבן יתחפש לאישה. ויש תחפושות שהם לא מתאימות מבחינה רוחנית כל מיני דמויות טלוויזיוניות, או שמסמלות רע. (ידוע שבהצגות של תלמידים הרבי אמר שלא יתנו לילד להתחפש ל'המן')
"רואים במוחש שהאדם מתחפש פעמים רבות למה שהיה רוצה בסתר לבבו, והדבר מודגש אצל ילדים בצורה בולטת, יש ילד שחלומו להיות שוטר אז הוא מתחפש לשוטר...
"לכן על ההורים והמחנים מוטלת אחריות רבה לכוון את הילד לתחפושת בעלת תוכן יהודי-חסידי ערכי.
"אנו עורכים תחרות תחפושות שבה זוכות תחפושות יהודיות בעלות, עם דגש על מקוריות – והכנה עצמית, ובפרט בנושאים הקשורים לגאולה, מבצעי הרבי ועוד.
"בכל שנה יש גם נושא שנתי בתלמוד תורה שמי שמצליח לבטא אותו בתחפושת זוכה בפרס.
"למשל שנה זו היא שנת התפילה ברשת 'אהלי יוסף יצחק' ולכן ינתנו פרסים מיוחדים למי שיתחפש לנושא הקשור לתפילה.
איזו תחפושת זכורה לך במיוחד?
"שאלה ממש קשה. כי היו הרבה מקוריות ומדהימות בנושאים יהודיים. ריגש אותי במיוחד אחד התלמידים שמגיע מבית שאינו חב"די והתחפש לספר התניא. התחפושת היתה ממש מושקעת (ספר תניא נפתח עם עמוד השער). היה זה לאחר שהתלמידים התחילו ללמוד שיעורים מספרי "חיים תניא" שיו"ל ע"י הרשת.
"מדובר בתלמיד לא קל בכלל מבחינה התנהגותית ושלא ראיתי אצלו חיבור מיוחד לחב"ד. אמו סיפרה לי שהוא ממש התעקש על התחפושת הזו ועמל וטרח בהכנתה לבד!
"בהזדמנות זו חשוב לציין שעל הילד להיות שותף לבחירת התחפושת ואם היא מקורית לתת לו להכינה לבד או לסייע בהכנתה וכך הוא מחובר יותר לעניין. זו הזדמנות פז לעודד ילדים שהצד האומנותי אצלם חזק.
איך גורמים שחודש אדר לא מהווה סוג של שבירה ברצף הלימודים ולא יהיה קשה אחר כך להחזיר את התלמידים למסלול?
"ברוך ה' לוח השנה החב"די עמוס באירועים ותאריכים שמוציאים מן השגרה ולכן התכנון המוקדם מועיל.
"יש לתכנן את האירועים בצורה כזו שיהיו פזורים על חודש אדר. כל אירוע לכוון שלא יהיה יתר על המידה. אפשר להקצות זמן קצר מידי יום לריקוד בכיתות. ופעם או פעמיים הרקדה כללית.
"מטבע הדברים קשה לתלמיד שרקד לחזור מיד לשיעור ולשבת קשוב ולכן יש לעשות זאת סמוך להפסקה. שרק לאחריה חוזרים לכיתה.
"מבחינת ענייני השמחה, הדוגמה העצמית של המחנכים והשדר שהם מעבירים במעבר שלהם עצמם מעניין פורימי לעניין שגרתי יכול לשמש דוגמה לתלמידים.
"חשוב לשלב לימוד קל מענייני הפורים, גם ביום שוק פורים.
איך שומרים את המתח הראוי במיוחד אצל התלמידים הנרשמים לישיבות והמבחנים בדיוק בתקופה הנוכחית?
"הלוואי והיה לתלמידים כל השנה את ההתרגשות והמתח שיש להם בתקופת הבחינה לישיבות. דווקא כעת איני רואה שתלמידים מקלים ראש. אך לעיתים לאחר שתלמיד מתקבל לישיבה הוא כבר מרגיש עם רגל בחוץ... וכאן חשוב מאוד לשמר את אווירת הלימוד והרצינות.
"גם עניין זה פתרונו הוא חינוך ארוך לאורך השנים שלימוד התורה הוא לא בכדי להשיג מטרות (כניסה לישיבה, ואח"כ רבנות וכד'). אלא שיהודי לומד תורה כי היא חכמתו ורצונו של הקב"ה שציוונו: "והגית בו יומם ולילה" .
"וכן מבחינת ההתנהגות והדרך ארץ היא צריכה להיות כך משום שהתלמיד לא עושה זאת רק בגלל יראת המסגרת החינוכית, אלא משום שהקב"ה "בוחן כליות ולב אם עובדו כראוי.
"בברכת פורים שמח וחסידי!
הוסף תגובה
0 תגובות