מערכת COL
|
יום ה' שבט ה׳תשע״ז
01.02.2017
פרסומות להלוואות יחויבו לכלול אזהרה מפני אי עמידה בפירעון
ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק (בשיתוף ארגון פעמונים), לפיה פרסומות להלוואות יחויבו לכלול אזהרה מפני אי עמידה בפירעון. החוק יחול גם על משכנתאות, והוא מחייב לציין את מקור ההלוואה בפרסומות ● ההצעה תחייב את הבנקים, חברות האשראי וגופים מלווים אחרים לצרף אזהרה מפורשת מפני ההשלכות של אי פירעון ההלוואה לפרסום עצמו, בנוסח הזה: "אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור הוצאות משפטיות, קנסות, עיקול חשבון ונקיטת הליכים של הוצאה לפועל מצד התאגיד" ● לפרטים מלאים
(צילום אילוסטרציה: יעקב שוחט, COL)
על אף הפוטנציאל של הלוואות להזיק משמעותית ללווה, בשנים האחרונות אנו נתקלים השכם וערב בפרסומות להלוואות – מצד בנקים, גופים מוסדיים וחברות כרטיסי אשראי. הדבר משתקף גם בדוחות הבנקים, שמשקיעים סכומי עתק בפרסום ובשיווק. כך למשל, בנק הפועלים השקיע בשנת 2014 323 מיליון ש"ח על שיווק ופרסום, בנק לאומי השקיע בסעיף זה 280 מיליון ש"ח ובנק דיסקונט 220 מיליון ש"ח.
הסיבה שהבנקים משקיעים תקציבי עתק בפרסום הלוואות היא העובדה שהן אפקטיביות מאוד ומביאות לגידול ניכר בשיעור ההלוואות שנלקחות. מחקרים על שוק ההלוואות מראים כי הוא נתון למניפולציות רבות המשפיעות מאוד על הביקוש להלוואה. התייחסות למגוון נמוך של הלוואות, הימנעות מהצגת ייעוד להלוואה והכללה של תמונות של נשים בהלוואות יכולות להגביר את הדרישה להלוואה בדומה להגברת דרישה במקרה של הורדת 25% משיעור הריבית.
בפעמונים אומרים כי "מתן אשראי הוא דבר חשוב, כאשר האשראי ניתן בנסיבות שגויות וכאשר הוא נלקח באימפולסיביות וללא מחשבה מוקדמת ותכנון, וכתוצאה של פרסום אגרסיבי ומטעה, הרי שהוא יכול לפגוע עד מאוד במצבו הכלכלי של הלווה. על כן, יש להבטיח שהלוואה נלקחת במחשבה תחילה, לא בצורה אימפולסיבית וכאשר הלווה זוכה לייעוץ אמין, אובייקטיבי וללא משוא פנים".
הסיבה שהבנקים משקיעים תקציבי עתק בפרסום הלוואות היא העובדה שהן אפקטיביות מאוד ומביאות לגידול ניכר בשיעור ההלוואות שנלקחות. מחקרים על שוק ההלוואות מראים כי הוא נתון למניפולציות רבות המשפיעות מאוד על הביקוש להלוואה. התייחסות למגוון נמוך של הלוואות, הימנעות מהצגת ייעוד להלוואה והכללה של תמונות של נשים בהלוואות יכולות להגביר את הדרישה להלוואה בדומה להגברת דרישה במקרה של הורדת 25% משיעור הריבית.
בפעמונים אומרים כי "מתן אשראי הוא דבר חשוב, כאשר האשראי ניתן בנסיבות שגויות וכאשר הוא נלקח באימפולסיביות וללא מחשבה מוקדמת ותכנון, וכתוצאה של פרסום אגרסיבי ומטעה, הרי שהוא יכול לפגוע עד מאוד במצבו הכלכלי של הלווה. על כן, יש להבטיח שהלוואה נלקחת במחשבה תחילה, לא בצורה אימפולסיבית וכאשר הלווה זוכה לייעוץ אמין, אובייקטיבי וללא משוא פנים".
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות