מערכת COL | יום כ"ח סיון ה׳תשע״ד 26.06.2014

תכירו את מנחם-מענדל הראשון בעולם אחרי ג' תמוז תשנ"ד

הת' מנחם-מענדל כהנא, הוא התינוק הראשון בעולם שנקרא על-שמו של הרבי בברית שנערכה ביום ג' תמוז תשנ"ד, זמן קצר לאחר קבלת הבשורה המרה על ההסתלקות ● השבוע, חזרנו עם אביו ר' יעקב כהנא, לרגעים המבולבלים של ג' תמוז תשנ"ד ● "היה יום מאוד מבולבל: מצד אחד התרגשות ושמחה על ברית לבן הבכור, מצד שני בכי עצום", משחזר האב ● "ג' תמוז מלווה אותי כל יום", אומר הבן, כל פעם שאני לומד מאמר בעל פה לקראת יום ההולדת, זה אוטומטית גם הכנה לג' תמוז  מנחם-מענדל הראשון בעולם
תכירו את מנחם-מענדל הראשון בעולם אחרי ג' תמוז תשנ
צילומים: ארכיון המשפחה

מאת נחמיה
יום שלישי כ"ו סיון ה'תשע"ד. בין הפוקדים הרבים את האוהל הקדוש היה גם בחור צעיר שחגג את יום הולדתו העשרים. היה זה התמים נחום מנחם-מנדל כהנא, תלמידי ישיבת תומכי תמימים המרכזית בכפר חב"ד. בעוד שמונה ימים, יחול יום הברית שלו, מלפני עשרים שנה. הברית היתה ביום המר והנמהר, ג' תמוז תשנ"ד.

תמוז תשנ"ד.

בעוד הוריו מתכוננים ליום הגדול בו יכניסו את בנם בכורם בבריתו של אברהם אבינו, נחתה לפתע הבשורה המרה על ההסתלקות.

השבוע, חזרנו עם אביו ר' יעקב כהנא, לרגעים המבולבלים של ג' תמוז תשנ"ד. בנו הבכור מנחם נולד בבית-הרפואה 'שערי צדק' בירושלים. גם בימים שלאחר הלידה נשארו הזוג הצעיר לשבת 'שלום זכר', אצל משפחת היולדת בירושלים. הברית היתה אמורה להיערך אחר-הצהריים בבני ברק, בבית-ההבראה 'אם וילד'. לאחר שסיימו להתארגן, יצא הזוג הצעיר לדרך לכיוון בני ברק, כדי להיערך בזמן לברית.

את הנסיעה הזאת, לא שוכח ר' יענקל'ה כהנא. "גיסי, שהיה הנהג, הפעיל את הרדיו, והתחלנו לשמוע דיבורים מוזרים. הדיבורים היו בעברית, אבל איש מאיתנו לא הבין את מה שמדברים. מילים שלא נתפסות. לאט-לאט השדרן חזר על המילים המצמררות, כמה פעמים, והתחלנו לתפוס מה שקרה. היינו בהלם. לא הבנו איך זה יכול להיות".

הנוסעים המבולבלים, המשיכו כך את הדרך לבני ברק. את הברית הם לא יכלו לדחות, אבל איך לעשות אותה במצב החדש הם גם לא ידעו. בתוך המחשבות הנוגות והמבלבלות, התחילו לתהות הזוג כהנא כיצד לקרוא לבנם הבכור. "התכנון המקורי היה לקרוא לבן על שם סבא שלי הרב מנחם נחום גורלניק ע"ה", מספר האב ר' יעקב כהנא.


מימין: הרב נחום גורלניק לידו אחינו ר' אליעזר (לוזיק) גורליק מכפר חב"ד יושב ראשון מימין חתנו ר' שמשון כהנא מכפר חב"ד, הרב שניאור זלמן גרליק הרב של כפר חב"ד ע"ה (חמיו של הרב נחום גורלניק), לידו הנכד ר' פנחס טרבניק.

הרב גורלניק, חתנו של הרב שניאור זלמן גורליק ע"ה רבה הראשון של כפר חב"ד, היה מתלמידי תומכי תמימים שבליובאוויטש. הוא
נודע כגאון ועמקן מופלא עם חביבות מיוחדת להלכות קידוש החודש וחקר מהלכי השמים ע"פ הרמב"ם והמפרשים, ואף האדיר את ספר תכונות השמים שהודפס לאחר פטירתו. בגילו המופלג, הוא זכה להיות מקושר לרבי הרש"ב, לרבי הריי"צ, ולרבי, עד יומו האחרון בח' אייר תשנ"ב.

כעת, שנתיים לאחר פטירתו, אלמנתו ציפתה לנכד ראשון על שמו. בני הזוג כבר דיברו עם הסבתא, ושיתפו אותה ברצונם לקרוא לבנם הבכור שזה עתה נולד, על שמו של בעלה הגאון החסיד.

,
הברית בג' תמוז תשנ"ד. הסנדק ר' שמשון כהנא, סבא של הנימול

"הבלבול היה עצום. סבתא שלי, מאוד חיכתה לזה. כבר דיברנו איתה על זה. מצד שני, ידעתי שצריך לקרוא לילד על שם הרבי, גם השווער שלי הרב מרדכי גולדברג ע"ה שהיה מחשובי אנ"ש בירושלים הביע את דעתו שצריך לקרוא על שם הרבי".

אחרי שעשו את ההתארגנויות הדרושות בבית ההבראה בבני ברק, נסע ר' יענקל'ה לכפר חב"ד להתייעץ עם המד"א הרב אשכנזי. כשהגיע לכפר מצא, בוקה ומבולקה. כל רבני אנ"ש התאספו בביתו של הרב אשכנזי לדיונים דחופים.

בין לבין אותם רגעי שיא הלחץ, הצליח ר' יענקל'ה להציג לרב אשכנזי את שאלתו: מצד אחד הסבתא שמאוד מצפה ויכאב לה אם לא יונצח שמו של בעלה, מצד שני הרצון הטבעי של חסיד לקרוא לבנו על שם הרבי.


האב ובנו ביום בר-המצווה בבית-חיינו - 770

לאחר דיונים עם הרב אשכנזי, תוך שהוא יוצא ונכנס לחדר להתדיין עם שאר הרבנים בנושאים הבוערים והדחופים שעל הפרק, הכריע הרב שלמרות המנהג שלא לקרוא לילד על שם שני נפטרים, במקרה הנוכחי אפשר לצרף לילד את שני השמות ולקרוא לו: נחום מנחם מנדל.

במהלך הברית הורגש שזה ג' תמוז?

"המוהל היה ר' חיים מרינובסקי, שכמובן היה כאוב מאוד אבל הוא עשה את הברית במקצועיות רבה כמו שעשה תמיד. רוב החברים שהזמנו לאירוע, לא יכלו להגיע, רבים מהם טסו כבר לניו יורק. המשתתפים היו בעיקר המשפחה המצומצמת. בין הנוכחים היה בן דוד שלי, עדיין לא הלך אז עם כיפה, אבל היה מאוד מקורב לחב"ד.

הוא ניגש אלי ואמר בביטחון: "לא צריכים לדאוג, ברור שהרבי מיד יקום ויתגלה", האמירה הזאת, שבאה דווקא מאדם שהוא לא חסיד מאוד עודדה וחיזקה אותי. מעבר לפרטים האלה קשה לי לזכור מה היה. היה יום מאוד מבולבל: מצד אחד התרגשות ושמחה על ברית לבן הבכור, מצד שני בכי עצום".


הת' מנחם-מענדל כהנא ואביו, בימים אלה

דווקא מנחם, זוכר את הברית שלו מידי יום. בשיחה אתו בדרכו לאוהל ביום הולדתו הוא אומר: "ג' תמוז מלווה אותי כל יום. כל שנה ביום ההולדת שלי אני נזכר כמה שנים עברו מג' לתמוז. כל פעם שאני לומד מאמר בעל פה לקראת יום ההולדת, זה אוטומטית גם הכנה לג' תמוז. יום ההולדת שלי תמיד מלווה במשהו גדול וחשוב. בשבילי זאת זכות וחובה כל הזמן, כי אני שואל את עצמי מה אני צריך ללמוד מההשגחה הפרטית הזאת שזכיתי להיות הראשון שנקרא על שם הרבי".

מה נאחל לך ליום ההולדת?

"שעד יום הברית שלי שחל בג' תמוז, נזכה להתגלות הרבי".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.