מערכת COL | יום כ"ב שבט ה׳תשע״ד 23.01.2014

"בכל הדברה יש רעלים, חייבים להיזהר" ● אל תפספסו

הטרגדיה שפקדה את משפחת גרוס בירושלים, לא מפתיעה - לצערו - את ר' שלום לוי, המדביר החרדי ● על הדברה בכלל: "בכל הדברה יש רעלים, חייבים להיזהר" ● על המקרה בירושלים: "נעשה שימוש בחומר שנאסר לשימוש במבנים מאוכלסים" ● על תופעת הגמ"חים לחומרי הדברה: "סכנת נפשות" ● וגם טיפים להדברה בטוחה ● מגזין שישי  מכת דבר

מאת נחמיה, COL

הטרגדיה המצערת שהתרחשה אתמול בירושלים לא הפתיעה את שלום לוי בעל 'רשת הדברה' שמתעסק בתחום כבר למעלה מעשרים שנה. 1185 מדבירים בישראל מחזיקים ברשיון הדברה רשמי, אחד מהם הוא ר' שלום לוי מראשון לציון. בימים האלה, הטלפון של ר' שלום לא מפסיק לצלצל, כשעל הקו לקוחות מודאגים.



הציבור מבולבל. האם באמת קיימת סכנת נפשות בכל פעם שעושים הדברה בבית?

"חייבים לדעת שבכל הדברה, נעשה שימוש בחומרים רעילים. לא קיימת הדברה שאינה רעילה, אחרת היא לא יעילה. יש הרבה פרסומים של מדבירים שהחומרים שלהם אינם רעילים, שהם משתמשים רק בחומרים ירוקים ואורגנים, אסור להאמין לזה.

"גם גופים רשמיים במדינת ישראל שעוסקים בנושא, מזהירים כל הזמן שאין כזה דבר הדברה לא רעילה. יחד עם זאת בשנים האחרונות קיימת התפתחות מאוד גדולה בתחום, וכיום יש חומרים שמגיעים בצורת ג'ל, מה שהופך את משימת ההדברה והשהיה בבית לאחריה, להרבה יותר בטוחה".

המקרה הטרגי בירושלים, הוא סיפור קצת שונה מהדברה רגילה, כך סבור ר' שלום לוי. לטענתו, המדביר שפעל בבית המשפחה שנפגעה בירושלים, השתמש בגז פוספין שנאסר לשימוש במבנים מאוכלסים והחומר הזה הוא שגרם למות הבנות אביגיל ויעל ולפגיעה קשה בשני אחיהם.

"הוא רצה להדביר תולעי עץ – אבקניות, אלה חרקים שניתן לטפל בהם רק באמצעות גז הפוספין שיכול לחדור לתוך העץ ולהרוג את התולעים ולפי שמועות אחרות הוא הדביר את עש הבגדים שגם ניתן להדברה על ידי אותו גז", מסביר לוי.



איפה החרקים האלה מצויים בדרך כלל?

"תולעי העץ, נפוצים בעיקר אצל הציבור החרדי. במגזר החרדי נהוג להשתמש בסכך קיינעס, שבדרך כלל מיובא מחו"ל כשהוא נגוע בתולעים האלה. מהסכך, הדרך לרהיטי הבית היא פשוטה וקלה עבור המזיקים האלה".



כשר' שלום לוי מדבר על בעיית תולעי העץ בציבור החרדי, הוא חושב בעיקר על חוסר המודעות בציבור החרדי, לזהירות הנדרשת בכל הקשור להדברה. לדבריו חרדים פחות חשופים לידע הרב בנושא, ולכן הם פחות נזהרים. מה גם שבהרבה מקומונים ולוחות מודעות, מופיעים פרסומים של מדבירים ללא רישיון שמחירם זול בהרבה ממדביר עם רישיון וניסיון.

עד כמה חוסר המודעות במגזר החרדי בנושא?

"אני תמיד מזהיר מלעשות הדברה עצמאית, ללא הידע והניסיון הנדרש. בשנים האחרונות אני נתקל יותר ויותר, ב'גמ"ח להדברה'. מתוך רצון לעשות חסד עם הזולת ועם החברה, גורמים לסכנת נפשות ממש. בגמ"ח, אתה מקבל את החומר יחד עם הסבר כללי כיצד לעשות את ההדברה בשיטת עשה זאת בעצמך.

"החומר שמחזיקים בגמ"חים, הוא חומר זרחני אורגני, בעל יעילות מאוד טובה להדברת מזיקים, אך הוא נאסר לשימוש כבר לפני 4 שנים. זהו חומר שגורם למחלות קשות ל"ע, להפלות, לנפיחויות ובחלק מעדות המזרח קיימת רגישות ספציפית לחומר הזה".



מה אתה ממליץ לעשות כדי לוודא הדברה בטוחה בבית?

"הכלל הראשון הוא, לא להדביר בצורה עצמאית. מדובר בחומרים קשים מאוד שאפילו צורת האחסון שלהם דורשת ידע והסמכה. שנית, כשמזמינים מדביר, חשוב לוודא שיש לו רישיון ומומלץ אף לבדוק את תוקף הרשיון של אותו מדביר באינטרנט. כלל שלישי, בנוסף לרישיון, חשוב מאוד לקחת מדביר עם ניסיון.

"בקורס ההסמכה למדבירים, לומדים את החומר התיאורטי שאינו מספיק ללא ניסיון שנצבר במהלך השנים. חשוב להדגיש שהרישיון האמור, הוא על חברת ההדברה ולא על עובדי ההדברה. בכל חברת הדברה יש עובדי הדברה ללא רישיון שאין בעיה להעסיק אותם, אחרי שעברו קורס מד"א לנפגעי רעל והכשרה מקצועית אצל בעל החברה (בחברה שלי השקעתי בשנה האחרונה למעלה מ-30 אלף ₪, להכשרת עובדים בימי עיון ברמה המקצועית הגבוהה ביותר)".


ונשמרתם לנפשותיכם!

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.