מערכת COL | יום י"ח חשוון ה׳תשע״ה 11.11.2014

אסור להגיב – צריך ליזום ● הפרשן הצבאי חגי הוברמן

איך אפשר לעצור את גל הטרור הקשה, מי מארגן אותו, ואיך מרתיעים את המחבל הבודד? ● הפרשן הצבאי חגי הוברמן, בראיון מרתק למערכת COL, עושה סדר בדברים, ומצביע על המתכננים והיוזמים של גל הטרור, ועל דרכי הפעולה הנדרשות  חגי הוברמן
אסור להגיב – צריך ליזום ● הפרשן הצבאי חגי הוברמן
ברקע: שוטרים בתרגיל. (צילום: חטיבת דובר המשטרה) בעיגול: הפרשן הצבאי חגי הוברמן

אחרי יום קשה (שני) של פיגועים מחרידים, הפרשן הצבאי המוערך, חגי הוברמן, בראיון מרתק למערכת COL, על הדרכים הנכונות להילחם בטרור הרצחני שהרים ראש.

ראיין: משה בן-חיים

אנו בגל חדש של הסלמה קשה. איך אפשר לעצור את זה?
הדרך היחידה לעצור את הסלמה, זה ליזום פעילות. לא לשבת לחכות שהרוחות ירגעו, זה לא יקרה! יש פה אלימות אסטרטגית, ואם תהיה מולם הססנות, הם יצברו רק תאוצה. ליזום ליזום, וליזום! רק זו הדרך.

אז איך עושים את זה?
אם נקח את נושא ירושלים, והההתפרעויות משם, יש כמה דברים שצריך לעשות במקביל. יש לחסום עם בטונדות את הכניסות והיציאות לכפרים ולשכונות הערביות, כמו שהתקינו לרכבת הקלה אחרי הפיגועים האחרונים. במקום לשים בטונדות לאורך קו הרכבת הקלה בירושלים, הרבה יותר יעיל לשים אותן בכבישים היוצאים משועפט, סילוואן, קלנדיה, אבו דיס, וכו' וכו' – ולא להסיר אותן עד שהשטח יירגע.


בטונדות (מחסומי בטון) שהונחו השבוע ליד הרכבת הקלה בי-ם. (צילום: חטיבת דובר המשטרה)

מכניסים משטרה בכוחות גדולים, מבצעים מעצרים לחשודים בפח"ע ובהסתה, מגיעים לתוך הבתים. מארבים סמויים, מעצר ומודיעין נוסף בעקבותיו, מביאים את המעצר הבא. בכך מביאים את המצב של התגוננות מצידם. היום יש בלון תצפית לצורך מודיעיני. זה יפה מאוד, אבל זה מסייע רק בצורה דפנסיבית, לאחר שהמפגעים כבר יוצאים לפגע. הפתרון הוא אחד: יוזמה יוזמה, ושוב פעם יוזמה.

האם פעילות עם יוזמה כמו שהזכרת, הוכיחה את עצמה בעבר?
כמו מבצע "חומת מגן" שהתנהל בשטחי הרשות, כך צריך לפעול היום בירושלים. זה לא ייקח יום, ולא ייקח יומיים. ברגע שאתה יוזם, כמות הפח"ע יורדת, יש יותר מהלכים, ונוצר עליהם לחץ.

מה לגבי סוגית הר הבית? הערבים וגורמים מסויימים טוענים שההסלמה היא בעקבות עליית יהודים להר הבית.
אם לא היה את הסיבה הזו, היו מחפשים אחרת. ההסלמה מגיעה כתוצאה מהסלמה ממומנת מתוכננת ומאורגנת. גם עליית אריק שרון בזמנו להר הבית, שימשה כתירוץ  שלטענתם הביא לפריצת האינתיפאדה השנייה. אין קשר בין הדברים. להיפך, עלינו להיות חזקים. לא צריך להיבהל מלסגור את הר הבית לכולם, זה אמנם יצור עוד תסיסה בהתחלה, אך יוכיח עצמו אחר כך. וכל עוד לא ישתרר שקט – המקום יישאר סגור לכולם.

מי מממן מי מתכנן את גל הטרור?
'הרשות' בראשות אבו מאזן, ממנת מתכננת. ההכרזות הפמביות של אבו מאזן "להגן על אל אקצא" גם עשו את שלהם למדורת ההסתה. 'אל חיית אל ג'דידה', העיתון הרשמי של ה'רשות', הוציאו עלון מיוחד שכותרתו: "ירושלים בירת האינתיפאדה." זה היה מוסף מיוחד, עם הדברים של אבו מאזן, וכל כולו הסתה ועידוד טרור. מדובר בתכנון מראש של 'התפרעות עממית' בלי השקעה של תקציבים גדולים, נשק וכדומה.


צילום: חטיבת דובר המשטרה

מה הם רוצים להשיג?
אבו מאזן רוצה 'התקוממות עממית' ולא דווקא פיגועי התאבדות. הם למדו את הלקח, והם פועלים בצורה מחושבת, עם הסתה חסרת תקדים. הפלשתינים למדו והפיקו לקחים:

האינתפדה הראשונה ב-87, היתה של אבנים ובקבוקי תבעירה, והביאה את הסכמי אוסלו. ערפאת ימ"ש, תיאבונו גבר, הוא ניסה לעלות דרגה, והתחיל בטרור של מחבלים מתאבדים. המטרה היתה, לגרום לישראלים לעזוב היל"ת, ומה שקרה בלבנון יקרה פה - שנברח כמו בלבנון. למעשה, זה נכשל כישלון חרוץ. ב'חומת מגן' צה"ל נכנס חזרה לכל השטחים, והם הפסידו כמעט הכל. עד היום צה"ל פועל מכח ההרתעה שלו, אז במבצע חומת מגן. גם היום, אם יש מחבלים ברמללה צה"ל נכנס. זה הלקח של אבו מאזן, שטרור מתאבדים לא הצליח, ודווקא "התקוממות עממית" הביאה להם 'הישגים'.

הדגש התחיל בירושלים כי על ירושלים יש בציבור 'קונצנזוס' שהיא לא למו"מ, ולכן שם הם מנסים ללחוץ. ולכן, העליה להר הבית היא תירוץ ולא סיבה. אם לא היה התירוץ הזה, היו מחפשים תירוץ אחר.


צילום: חטיבת דובר המשטרה

יש טענות כביכול על ה'חיסול' של המחבל עם הסכין שקפץ על השוטרים. השוטרים פעלו כמתבקש?
אין הנחיה להרוג מחבלים. חלק מהרתעה היא, שכל מי שיצא לבצע פיגוע, בסופו של יום לא יצא חי. מה יש למחבל להפסיד? הרי הוא יקבל תנאים טובים, וישוחרר בעיסקה הבאה.
היום זו התחושה, שהם לא חוזרים חיים הביתה. בקטע הזה אין בעיה מוסרית. לגבי מה שקרה בכפר כנא, זה בבדיקה של המשטרה, ולכשיפורסם - נדע.

זה יכול להרתיע מחבל מתאבד?
השאלה מה קורה עם המתאבדים אם זה ימנע. זה שדקר בתל אביב, היו לו בעיות משפחתיות, והחליט להרוג יהודים ולמות. מפגע בודד קשה מאוד למנוע. כשיש פיגוע התאבדות, עם מעבדת נפץ ורכבים ושותפי סוד, יותר קל לחדור לשם. בסופו של דבר מערכת הביטחון בשנים האחרונות הצליחו לסכל את פיגועי ההתאבדות בחסדי שמים, כי קל יותר לחדור למערכת שלימה, של מפעילים, ממנים, רכבי מילוט מעבדות נפץ וכדומה.

לעומת זאת, אין אפשרות כמעט לעצור מפגע בודד. הדרך היחידה זה להרתיע דרך הסביבה שלו והמשפחה. אם הם ידעו בצורה פסיכולוגית שיהרסו למשפחה את הבית ויגרשו אותם, זה יכול להרתיע. כדי ליצור הרתעה חזקה דרושים מכלול של דברים, שכולם יחד יביאו את השקט והביטחון בע"ה.

אסור לנו להגיב, צריך ליזום.  

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.