מערכת COL | יום י"ד סיון ה׳תשע״ד 12.06.2014

הצ'ולנט של 'בית מנחם' ● מתכון מסביב לעולם

בכפר חב''ד ישנה מיתולוגיה רבת שנים המיוחסת לקידושי השבת המסורתיים בבית הכנסת בית מנחם בכפר חב''ד. יודעי דבר משכבר הימים, יודעים שבין שאר המטעמים יזכו לאכול מהצ'ולנט המופלא של הגב' סוניה ליפסקר ● בפנים- ההיסטוריה, הרקע והסיפור מאחורי הצ'ולנט האגדי ● ובלעדי לגולשות: המתכון  הצ'ולנט של 'בית מנחם'
הצ'ולנט של 'בית מנחם' ● מתכון מסביב לעולם
מאת שלומית

האורחת: הגב' סוניה ליפסקר, כפר חב''ד

המתכון: הצ'ולנט של 'בית מנחם'

החומרים:
● תפוחי אדמה
● שעועית לבנה וחומה
● חומוס
● פניני גריסים
● בצל
● אבקת מרק
● אבקת פטריות
● בשר לצ'ולנט
● מלח
● פלפל
● כמון

אופן ההכנה:
אני מטגנת הרבה מאד בצל ומכניסה קוביות גדולות של תפוחי אדמה.

שופכת את הקטניות: השעועית, החומוס והגריסים. מניחה את נתחי הבשר ומתבלת לפי הטעם באבקת מרק, מעט אבקת פטריות, פלפל, מלח ומעט כמון.

את הסיר מבשלים כשעתיים על הגז ומעבירים לפלטה סמוך לכניסת השבת.

בכפר חב''ד ישנה מיתולוגיה רבת שנים המיוחסת לקידושי השבת המסורתיים בבית הכנסת בית מנחם בכפר חב''ד. יודעי דבר משכבר הימים, יודעים שבין שאר המטעמים יזכו לאכול מהצ'ולנט המופלא של סוניה.

"אין סודות בצ'ולנט הזה", אומרת לי סוניה, "פשוט המון אהבה וקדושה שאני יוצקת לתוך התבשיל הזה כבר משלב ההכנה. למעשה, בעלי הרב בערק'ה ליפסקר ז''ל היה מכין את הצ'ולנט במשך המון שנים וההכנה הייתה חביבה עליו ממש. אז המתכון בעצם ממנו ואני לפעמים מוסיפה קצת פה, מתבלת קצת משם, אבל כל העניין התחיל מבערק'ה.

כשהוא חלה," סוניה ממשיכה לספר, "הוא העביר לי את שרביט ההכנה והיה עוזר לי במטבח בקילוף התפוחי אדמה ובכלל- היה מנצח על כל העניין. הוא כל כך אהב להכין את הצ'ולנט הזה לבית הכנסת, שהוא עשה את זה עד יומו האחרון ממש. ר' בערק'ה נפטר ביום חמישי ובאותו היום כבר הכנו את הצ'ולנט. בתוך כל המהומה הסיר היה על הגז וליווה גם הוא את בערק'ה בדרכו האחרונה".

כשאני אומרת לסוניה שאנשים גומרים את ההלל על הצ'ולנט שלה ומספרים על טעמו המופלא, היא צוחקת במבוכה ואומרת שזה הכל עניין של אהבה והשקעה. " אני שמה מטבעות לצדקה ואומרת יהי רצון שהצ'ולנט הזה יהיה לשביעות רצון כולם ואז נפנית להכנה יחד עם נכדתי שבאה בכל שבוע לעזור לי. את הצ'ולנט אני ממשיכה להכין גם כיום ואני מקדישה אותו לעילוי נשמת בעלי ר' בערקה היקר".

"פעם אחת," היא נזכרת, "הוספתי בשביל הגיוון מעט כורכום לחמין. כמה ימים לאחר שבת פגש אותי בחנו הירקות בכפר מישהו שנהנה מידי שבת מהצ'ולנט ושאל אותי מה היה שונה, אמרתי לו ששמתי כורכום, אז הוא אמר לי 'כן, כן, אני מכיר את הטעם הזה ומילדות אני לא אוהב אותו...' אני כמובן שמחתי לשמוע ובהתאם לשיטת 'צ'ולנט כבקשתך', לא שמתי יותר כורכום.

"מידי פעם אנשים בכפר פוגשים אותי ומודים לי על הצ'ולנט ומספרים כמה הם נהנים. זה משמח ומחמם לשמוע ואני מצידי אמשיך להכין אותו בשמחה". היא מסיימת את השיחה עימי ונפנית למטבח להעמיד את הצ'ולנט המדובר על הגז לקראת בישול ארוך וחם במיוחד.

שבת שלום!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.