מערכת COL | יום ט' אלול ה׳תשס״ז 23.08.2007

בליטא זועמים: מיזם נדל"ני על בית קברות יהודי?

פרויקט מגורים חדש שבנייתו החלה בווילנה בירת ליטא נראה על פניו כמו עוד מיזם נדל"ני בעיר - אך הקהילה היהודית של ליטא בראשות שליח חב"ד בוילנא ורבה של ליטא הרב שלום-בער קרינסקי זועמת ■ המיזם עומד לקום על חורבותיו של בית קברות יהודי עתיק, והמחלוקת בנושא הצליחה לפעור מחדש פצעים ישנים ולעורר שוב טענות על אנטישמיות בליטא, שיותר מ-200 אלף בני קהילתה היהודית נספו בשואה ■ בית הקברות נסגר על ידי השלטונות של רוסיה הצארית ב-1831, ועל חלקו הוקמו מבנים. בשנות החמישים, השלטונות הסובייטיים בנו בשטחו גם איצטדיון ואולם קונצרטים  לסיפור המלא
בליטא זועמים: מיזם נדל
הרב קרינסקי ובית הקברות (צילום: רויטרס)
מנחם פרנקל, COL

פרויקט מגורים חדש שבנייתו החלה בווילנה בירת ליטא נראה על פניו כמו עוד מיזם נדל"ני בעיר - אך הקהילה היהודית של ליטא בראשות שליח חב"ד בוילנא ורבה של ליטא הרב שלום-בער קרינסקי זועמת. המיזם עומד לקום על חורבותיו של בית קברות יהודי עתיק, והמחלוקת בנושא הצליחה לפעור מחדש פצעים ישנים ולעורר שוב טענות על אנטישמיות בליטא, שיותר מ-200 אלף בני קהילתה היהודית נספו בשואה.

"זה היה מקום מאוד מיוחד", אמר מרדכי גורביץ', בן 84, על בית הקברות סניפיסקס בן 600 השנה, שכונה ביידיש שניפישוק. בבית הקברות גם נקבר ב-1797 הגאון מווילנה, אך ארונו הוצא משם בינתיים.

בית הקברות נסגר על ידי השלטונות של רוסיה הצארית ב-1831, ועל חלקו הוקמו מבנים. בשנות החמישים, השלטונות הסובייטיים בנו בשטחו גם איצטדיון ואולם קונצרטים, אך איפשר להוציא מבית הקברות את ארונו של הגאון מווילנה.

קבלני המיזם דוחים את הטענות שהמיזם הנדל"ני מוקם על שטח בית הקברות. חרף המחאות, חלקו הראשון של המיזם כבר הושלם - מגדל דירות שזכה לכינוי מגדל המלך מינדאוגס.

בשל הלחץ שהופעל עליה, החליטה ממשלת ליטא להקים ועדה שתבחן את הנושא, אך בינתיים הבנייה נמשכת. "מסקנות הוועדה יפורסמו עד סוף השנה", אמר ויליוס קבליאוסקס, יועץ לראש ממשלת ליטא גדימינס קירקילס. לטענתו, הממשלה מוטרדת מהמחלוקת, ומחפשת פתרון.

מומחים ליטאיים חלוקים בדעותיהם בנוגע לשאלה האם המיזם שנבנה עובר בשטח בית הקברות, אך עמדתו של הקבלן המבצע, קזימירס מוסטייקיס, ברורה. "זוהי שערורייה מלאכותית. אין כל ידע ודאי שבמקום עמד בית קברות. זוהי הערכה בלבד", אמר. בכיר אחר בחברת הבנייה שאחראית על הפרויקט טען כי במקום לא התגלו עצמות של בני אדם, רק של בעלי חיים.

גם העיתונות במדינה לא הביעה תמיכה בקריאות להפסיק את בניית המיזם. "בואו נגיד שהיה שם בית קברות. אז מה? כל הערים בסופו של דבר מתרחבות על חשבון בתי קברות לשעבר. השאלה מי היה קבור שם אינה רלבנטית", נכתב במאמר המערכת של העיתון הליטאי ליטובוס רייטס.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.